Case: Plandent
80% af salget sker via B2B-webshop og app
Danmarks største leverandør af udstyr, forbrugsvarer, IT og uddannelse til tandlægeklinikker, Plandent, henter i dag størstedelen af deres omsætning på nettet. Plandent har været kunde hos e-handelshuset Hesehus i 14 år, og e-handelsløsningen er jævnligt blevet forbedret og opdateret, så kunderne altid er sikret den optimale købsoplevelse online. Det har medvirket til, at Plandent – med en markedsandel på omkring 50% - i dag henter 80% af deres omsætning på nettet.
Med så stor en del af omsætningen online er det altafgørende med en velfungerende og moderne webshop for at fastholde kunderne, og det sikrer Plandents nuværende webshopløsning. Dertil kommer Plandents app Smartkøb lanceret i 2016, der gør det endnu nemmere for klinikkerne at handle online.
B2B-webshop med masser af kundefordele
Plandents webshop har mange unikke features, der er udviklet specielt til Plandents behov. Webshoppen er opbygget således, at hver af Plandents kunder, som hovedsagelig udgøres af tandlægeklinikker, har sit eget login. Når kunden er logget ind, er det muligt at se ved hver enkelt varebeskrivelse samt på varelisten, hvor meget klinikken plejer at købe af den pågældende vare – de opsummerede indkøb går endda to år tilbage. Ligeledes er det muligt for kunden at se hvornår og hvor meget, klinikken senest har bestilt af varen. Det gør det nemt og tidsbesparende for den enkelte klinik at genbestille varer, som de tidligere har købt. Derudover kan kunden oprette sin egen favoritliste, der ligeledes gør det nemt og hurtigt at bestille de ønskede varer.
Målrettet markedsføring
Med Plandents webshopløsning, der er bygget på Bizzkit Webshop, er det muligt for Plandent at målrette deres markedsføring til hver enkelt kundegruppe. For eksempel kan Plandent oprette specifikke velkomstsider til visning efter login. På den måde kan velkomstsiden tilpasses og optimeres til den enkelte kunde, hvilket kan være med til at øge Plandents salg.
Onlinebestilling med billedgenkendelse
I foråret 2016 gik Plandent live med deres nye app Smartkøb. Med appen kan fx klinikassistenten tage et billede af et Plandent-produkt og vha. billedgenkendelse finde produktet og varianter heraf for så direkte at komme det valgte produkt i indkøbskurven og placere en ordre. Hurtigt, nemt og simpelt. Smartkøbs scanningsfunktioner kan også anvendes til at scanne stregkoden og ellers følge samme fremgangsmåde. Derudover er det i Smartkøb-app’en, som på webshoppen, nemt for kunden at foretage genbestilling af tidligere ordrer. Det er altid muligt at få et overblik over ordrehistorikken, ligesom kunden kan vælge kun at se den enkelte kliniks egne varer. Også her er det gjort nemt for kunden, der direkte fra listen kan placere varer og bestemt antal heraf i indkøbskurven eller gå direkte til produktdetaljevisning.
Salg af udstyr mellem kunder
En meget unik feature på Plandents hjemmeside er, at hjemmesiden giver Plandents kunder mulighed for at annoncere deres brugte tandlægeudstyr, som andre Plandent-kunder har mulighed for at se og købe. Plandent er her ikke involveret i selve købsprocessen men står udelukkende for funktionalitet til annonceringen. Plandent tjener ikke penge på denne funktionalitet, men den er en del af virksomhedens ambition om at tilbyde deres kunder en totalløsning, hvor de ikke blot kan købe tandlægeudstyr, men også hente faglig viden og inspiration.
Casedetaljer
Lancering af webshop i 2012 og Smartkøb-app i 2016
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Funktioner & features
Smartkøb app med billedgenkendelse, omfattende købshistorik og målrettet markedsføring
Onlineomsætning
Plandent henter 80% af deres omsætningen online
Lignende cases
Se flere B2B-cases fra Hesehus
