Case: Damixa
Strategisk e-handel til eksport
Damixa har åbnet e-handelshanerne med deres digitale transformation. De indtager det europæiske eksportmarked med
e-handel, og det giver bedre service og vækstmuligheder.

E-handel der får badeværelset til at funkle
Damixa er en dansk designvirksomhed, der laver vandhaner og brusesystemer. Med stor succes. De er til stede på mere end 10 europæiske markeder, hvor de sørger for stilsikre løsninger, måske også på dit badeværelse? Vandhane- og brusesystembranchen er ret konservativ og præget af B2B-salg, hvor tæt kontakt mellem køber og sælger har været afgørende. Branchen presser dog på for mere digitalisering og Damixa har skænket sine kunder en god kop skoldhed e-handel.
Vandhaner til både B2C og B2B
Damixa henvender sig i sidste ende til de enkelte forbrugere, der skal have lavet nye køkken- eller badeværelsesløsninger, men de sælger ikke direkte til slutkunderne. Alt salg går gennem installatører og forhandlere. Webshoppen er derfor bygget til at understøtte begge behov. Forbrugerne går på opdagelse i inspirationsuniverser, hvor de kan finde den nærmeste forhandler. Forhandlerne kan enkelt købe og finde det deres kunder efterspørger, så de har det klar i deres showrooms, når slutkunderne kommer for at købe. De kan også få ordren leveret direkte til et projekt – lige når det passer ind i tidsplanen.
Sælgeren ryger ikke ud med badevandet
Når man implementerer e-handel i en B2B-organisation, kan sælgerne ofte være modvillige mod den nye løsning. De frygter e-handel skal erstatte dem. I Damixa har det aldrig været et problem. Sælgerne har været med helt fra starten. E-handelsløsningen har hele tiden været tænkt som et redskab i deres værktøjskasse. Sælgerne kom med på råd og ønskede konkrete funktioner som at kunne skifte mellem netto- og bruttopriser på sitet. Det fik de, og det betyder, at tilfredsheden med løsningen er i top og at sælgerne bruger den i vidt omfang.

Ikke kun én løsning
Damixa sælger til mere end ti forskellige markeder, hvor der fra land til land er forskel på præcis, hvordan branchen fungerer. Shoppen er derfor ikke en one-size-fits-all, men kan tilpasses det enkelte marked, så lige præcis de funktioner, der lige nu efterspørges i Holland, ikke nødvendigvis også kommer til at præge shops til andre europæiske markeder. Samtidig er shoppen også forberedt til at kunne integreres til relevante eksterne ERP-systemer, så de kunder der har brug for det, kan købe direkte i de indkøbssystemer, de er vant til.
Data, data, data
Vandhanebranchen oplever, som alle andre erhverv der er knyttet til byggebranchen, stigende dokumentationskrav lige nu. Entreprenørerne efterspørger klimadata, EPD’er, drikkevandsgodkendelser og andre dokumenter. Det skal Damixa kunne stille til rådighed – ellers er de ude. E-handel gør det heldigvis meget enklere for Damixa hurtigt og enkelt at kunne levere de data, kunderne har brug for. En del af projektet har været at skabe en fælles datamodel og udvide Damixas PIM-system. PIM’en har erstattet en række andre systemer og er nu det ene sted, hvor Damixa har konsolideret deres data og dokumentation, så samarbejdspartnerne får lige præcis det, de har brug for med det samme.
20 år in the making
Damixa har været kunde ved Hesehus helt siden begyndelsen af årtusindet, men er først blevet e-handlende i 2025. Vi har sammen transformeret Damixa gradvist, først med digitale kataloger og inspirationsuniverset til deres sites. Derefter med en reservedelsportal og en app til montører. Det lange samarbejde gjorde dog ikke Hesehus selvskrevne til at eksekvere på ambitionerne om e-handel. Damixa var nemlig ude at få tilbud fra flere forskellige udviklingshuse, da e-handeløsningen skulle bygges, men valgte i sidste ende Hesehus til at få de digitale drømme til at gå i opfyldelse. Argumentet: Vi leverede de stærkeste løsninger.
Lidt tættere end andre gode samarbejder
En særlig tilgang til udviklingen fik projektet hurtigt hen til åbningsdagen. Rasmus fra Damixa har fysisk siddet på vores kontorer sammen med udviklingsteamet en dag om ugen. Det har gjort processen med at få alle de små detaljer på plads gnidningsfri, fordi det bare handlede om at række ud og spørge sidemanden. Det har sikret at projektet hele tiden var effektivt på vej videre mod næste release og givet mulighed for hurtig at opklare alle tvivlsspørgsmål.
”Det har været rigtig fedt at være en del af udviklingsteamet ved Hesehus, vi havde et tæt samarbejde om de små ting og de tekniske løsninger, som hurtigt kunne svares på. Det har virkelig givet et momentum, som har været meget brugbart.”
Rasmus Thomsen, E-commerce Manager hos Damixa.
Flere features flyder frem
Efter første release af webshoppen til det hollandske marked, kom der hurtigt ønsker om flere features. B2B-brugerne havde brug for stærkere projektstyringsværktøjer, så de f.eks. kunne købe og bestille levering til bestemte dage. Der er nemlig ingen grund til at have vandhaner stående på en palle på en byggeplads en måned før den skal installeres. Samtidig bliver det også lettere at lave track n’ trace, så projekterne kan følges tæt. I det hele taget er shoppen bygget sådan, at det er let at tilføje nyt. Flere funktioner, flere markeder og flere glade kunder.
Case details
Kunde siden 2002
E-handel til eksport
En skalérbar løsning, der kan tilpasses hvert enkelt marked
Sælgernes værktøj
Skabt med input fra sælgerne, så de føler det også er deres løsning
Data, data, data
Platformen giver både Damixa og kunderne komplet styr på data
Lignende cases
Se flere B2B-cases fra Hesehus
Spørgsmål?
Vi er klar til at hjælpe
