Case: Inspiration
Inspiration bag oplevelsesshop
Inspirations vision med deres webshop er at give kunderne livsstil, der kan mærkes – også online. Visionen rammer forbrugernes adfærd spot on, da de i dag forventer at blive mødt på samme måde, uanset om de besøger den fysiske butik, butikkernes kundeklub, trykte katalog eller webshop. Forbrugerne forventer at blive lige inspireret, informeret og serviceret på samtlige platforme, og derfor er Inspirations målsætning med webshoppen at integrere deres offline og online kanaler og dermed give kunderne en helhedsoplevelse.
Online og offline smelter sammen
En indbydende, inspirerende og informativ onlineshop er ikke kun godt for onlinesalget men smitter i høj grad også af på salget i de fysiske butikker. Undersøgelser viser i dag, at mange forbrugere ligeledes benytter internettet til at søge informationer og snuse rundt mellem produkter i diverse webshops for til sidst at købe produkterne i den fysiske butik. Derfor er en inspirerende og velinformerende webshop af stor betydning for at lede kunderne hen i ens fysiske butik og dermed i sidste ende at få salget.
Social shopping
Inspiration benytter sig bl.a. af social shopping for at integrere deres analoge og digitale kanaler optimalt. Begrebet social shopping dækker over involvering af kundernes venner og bekendte i selve shoppingoplevelsen. Kunden kan bl.a. via et enkelt klik dele et produkt på Facebook eller ’pinne’ produktet på Pinterest og dermed dele det med sin omgangskreds.
Inspiration bruger ligeledes medlemmerne af deres kundeklub KlubIN til social shopping. KlubIN-medlemmerne har mulighed for at anmelde et produkt i webshoppen både med en tekst og en vurdering fra 1-5 stjerner. Deres anmeldelse og vurdering bliver efterfølgende vist ved produktet og giver således andre kunder muligheden for at læse om medlemmets oplevelse af produktet, inden de køber det.
Collections
Inspiration introducerer med den nye webshop funktionen ’Collections’. Med collections kan Inspiration inspirere deres kunder ved at gruppere forskellige produkter, der fx bliver præsenteret i collectionen ’Dansk Design’, ’Cool Kitchen' eller ’Behind the Bar’. Kunderne kan også oprette deres egen collection, der er tiltænkt som en udvidet form for favoritliste, og de kan selvfølgelig til hver en tid dele deres collections pr. mail, på Facebook eller på Pinterest.
Pin dine favoritprodukter
Inspiration har som nogle af de første e-handlere herhjemme taget det sociale medie Pinterest til sig og bruger det aktivt i webshoppen og i de fysiske butikker. For eksempel vælger Inspiration at promovere de mest pinnede produkter i deres vinduespartier i udstillingen ’Tidens trends’ og bruger dermed deres værdifulde viden fra Pinterest om det, kunderne er mest interesseret i, aktivt i deres udsmykning i butikkerne.
Casedetaljer
Lancering i november 2014
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Funktioner & features
Responsive webshop, masonry-webdesign, social shopping, brug af Pinterest
Priser
Vinder af E-handelsprisen 2015 og 2017
Lignende cases