Case: Fristads Kansas
Langt over 300 webshops på samme platform
Fristads Kansas er en af Europas førerende arbejdstøjsproducenter. De har gjort det nemt at handle uanset om du er en kæmpe virksomhed, forhandler, slutkunde eller privatforbruger.

Klædt på til jobbet – siden 1925
Kansas og deres svenske søsterbrand Fristads leverer arbejdstøj til alt fra tømreren, der har sat dine vinduer i til borebisserne, der står på en olieplatform langt ude i Nordsøen. Oveni det leverer de også uniformer til de fleste brancher. Det er højkvalitetstøj med fokus på bæredygtighed, der skal kunne sælges til både multinationale virksomheder, store forhandlernetværk, men også en tømrermester i Horsens. Det kræver en salgsplatform, der kan håndtere lidt af hvert.

Byg-selv-shop
Fristads Kansas har omkring 12.000 forskellige produkter i deres portefølje. Det bliver altså hurtigt uoverskueligt for den enkelte kunde at finde præcis det, de har brug for. Derfor er shoppen bygget på en måde, der gør det enkelt at oprette shops til alle typer kunder. Der er mere end 300 forskellige Fristads Kansas shops, der hver har deres eget overskuelige sortiment. Så logger kunden bare ind, og får en shop der er skræddersyet til dem i både udtryk og funktionalitet.
Den nemmeste måde at handle på
For at gøre det så klart tilpasset den enkelte kunde som muligt, er der mange forskellige måder at handle med Fristads Kansas på. Shoppen kan være sat op til at den enkelte medarbejder får tildelt point og selv skal vælge det tøj han eller hun har brug for. Det kan også sagtens være en indkøber, der forudbestiller tøj til flere hundrede medarbejdere på en gang. Shoppen sørger endda også for at det er enkelt at tilføje logoer og broderier med det samme, så arbejdstøjet passer til kundernes styleguides.

100% online procurement til de tunge drenge
Fristads Kansas handler med nogle af de allerstørste industrivirksomheder i Europa. De køber altid kun ind via deres egne indkøbssystemer, hvilket betyder, at e-handelsplatformen håndterer punch-outløsninger til mere end 20 forskellige indkøbssystemer. Det gør, at de store kunder aldrig skal forlade deres egne økosystemer og have logins til alle deres leverandørers sites. Det er simpelthen en license-to-play, når man gerne vil handle med de helt store spillere på markedet. Derfor er Fristads Kansas’ løsning selvfølgelig enkel at integrere til nye indkøbssystemer. Det betyder også at ordretilgangen på de største kunder er stort set 100% digital og styret af e-handelsplatformen.
Skalérbart fundament til fremtiden
Fristads Kansas’ e-handelsløsning er en smidig e-handelsløsning, der virkelig kan forme sig til den enkelte kundes behov. Uanset ordrevolume, indkøbssystem, indkøbsmetode og kundens kompleksitet, kan løsningen tilpasses. Det er helt essentiel fleksibilitet Fristads Kansas kan tilbyde, når de får nye kunder. Lige nu tilbyder e-handelsløsningen blandt andet:
B2B Shop
Til utallige forhandlere og grossister
Slutkunde-webshops
Til forhandlernes enkelt-kunder med udvalgt sortiment
Skræddersyede shops
Totalt skræddersyede shops til store virksomheder til indløb af uniformer, arbejdstøj og profiltøj
Fuld brugerstyring
Fuld understøttelse af brugerstyring, budgetstyring og størrelsesguide til brugere
D2C Shop
Til amatørhåndværkerne, der vil være klædt professionelt på
Integrationer til indkøbssystemer
Integrationer til 20+ indkøbssystemer, så de absolut største kunder også kan købe det de har brug for
Thomas Aslak Søholm, Senior Project Manager Commercial Solutions hos Fristads Kansas
"Vi sælger jo ikke bare arbejdstøj, vi sælger løsninger. Når man kigger på e-handel og digitalisering, så er det jo ikke kun et spørgsmål om at bestille nogle varer. Det er også alle de andre processer. Det er at give folk overblik. Det er at hjælpe dem med at gøre deres salg bedre. Hjælpe dem til, at de kan hjælpe deres kunder bedre."
Grøn matematik på en grøn lommeregner
Fristads & Kansas var verdens første til at lave miljøvaredeklarationer (EPD) på deres tøj. Det er beregnet helt ned i den mindste detalje både hvilket C02-aftryk og hvilket vandaftryk, hvert enkelt produkt har. Det betyder, at Fristads Kansas med nye tekstilteknologier har kunnet udvikle nyt arbejdstøj, der har et markant lavere Co2- og vandaftryk. Det er helt konkret målbart i værktøjet Green Calculator, der er bygget direkte ind i Fristads & Kansas’ webshop. Her kan indkøberen holde to stykker tøj op mod hinanden og se deres klimapåvirkning, så det bliver let at vælge det grønnere alternativ.

Klima- og miljøfordele med re-commerce
I det hele taget er Fristads Kansas førerende på klima og miljøindsatser. Deres tøj er nu fri for PFAS og de har reduceret Co2-udledningen med 29% siden 2022. E-handelsløsningen støtter i høj grad op om indsatsen ved at tilbyde Sustainability as a Service, hvor kunderne kan genindlevere deres brugte arbejdstøj. Tøjet bliver så restaureret eller up-cyclet - ofte til nyt arbejdstøj, som kunden køber igen. Visse kunder stiller endda krav til at det genanvendte og genbrugte tøj skal sælges før, det er muligt at købe tøj produceret fra ny. Det er re-commerce helt uden greenwashing.
Casedetaljer
Lancering i januar 2012
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Webshops
Mere end 300 webshops på én og samme platform
Mange brugere
400.000 unikke brugere
Lignende cases
Se flere B2B-cases fra Hesehus
Spørgsmål?
Vi er klar til at hjælpe
