Case: Matas
Matas sikrer kunderne en helhedsoplevelse
Vinder af Guldprisen 2020
Matas.dk har de seneste 10 kvartaler (april 2018 - september 2020) haft en onlinevækst på over 50% og er i dag den anden mest benyttede webshop i Danmark. En onlinesucces, der også blev anerkendt ved E-handelsprisen 2020, hvor Matas ikke kun vandt guld i kategorien 'Bedste omnichannel virksomhed' men også blev hædret med den prestigefyldte Guldpris. Den danske skønhedsgigant har fortsat en meget ambitiøs online- og omnichannelstrategi, og deres ambitioner er ikke til at tage fejl af: Matas vil være danskernes foretrukne digitale destination for produkter inden for skønhed og velvære.
For at indfri ambitionen opererer Matas med tre primære indsatsområder; de skal have de stærkeste brands og løbende introducere nye spændende brands, de skal tilbyde den bedste digitale rådgivning, og de skal have den hurtigste og nemmeste bestilling og levering. Tre områder, der tilsammen skal resultere i, at kunderne hos Matas oplever at få den bedst sammenhængende købsoplevelse på tværs af kanaler både online og in-store.
Helhedsoplevelse på tværs af platforme
Integrationen mellem de fysiske butikker og webshoppen indebærer bl.a., at kunderne kan vælge at hente eller returnere de varer, som de køber i webshoppen i en af butikkerne via click & collect og click & return samt har mulighed for at shoppe online i de fysiske butikker via personalets online devices. Foruden integrationen mellem de fysiske butikker og webshoppen giver e-commerceplatformen Bizzkit ligeledes Matas mulighed for at tilbyde tilpasset indhold til kunderne, hvad enten de tilgår webshoppen via desktop, tablet eller mobil. Alt er skræddersyet til det enkelte online device, så kunderne får den mest optimale brugeroplevelse, der hvor de befinder sig og uden at være i tvivl om, at de stadig bevæger sig rundt i Matas’ lækre univers.
Ny onlinechat giver kunderne en unik shoppingoplevelse
For at give kunderne den bedste digitale rådgivning har Matas i samarbejde med Hesehus og den internationale kundeklientudbyder, HERO®, lanceret en personlig onlinechat. Med chatten gør Matas deres materialister til online skønhedseksperter, som via chat-, live- og videofunktioner kan rådgive og guide kunderne, mens de shopper online hjemmefra.
Den enkelte materialist kan via chatten agere kundens personlige shoppingassistent, der bl.a. kan præsentere kunden for forskellige produkter via video eller linke til de produkter, som samtalen omhandler. Chatfunktionen gør det også muligt for materialisterne at følge med i kundens historik på webshoppen, så de kan guide kunderne ud fra tidligere køb og favoritbrands og dermed give kunderne en helt særlig og personlig shoppingoplevelse.
Matas LIVE – let’s go live shopping
Matas inspirerer og rådgiver også deres kunder via live shopping, hvor kunderne til hver Matas LIVE event bliver mødt af enten en af Matas’ kyndige materialister eller af relevante eksperter som fx Ole Henriksen eller Marianne Tromborg, der i en livevideo går i dybden med et bestemt emne, giver gode råd og ikke mindst svarer på de spørgsmål, som kunderne via en livechat løbende har mulighed for at stille.
Undervejs i livevideoen får kunderne demonstreret og anbefalet de omtalte produkter, der også løbende dukker op på skærmen, hvorfra de kan lægges direkte i kurv, da der er fuld integration til kurven på matas.dk.
Med live shopping kan Matas kommunikere på en ny og nærværende måde med deres kunder, som ellers før kun var muligt i de fysiske butikker. Kunderne har taget rigtig godt imod konceptet, og Matas kører nu Matas LIVE flere gange om ugen.
Vil I også shoppe live med Matas?
Matas gik live første gang den 27. marts, og siden da har Matas’ onlinekunder hver uge haft mulighed for at tune ind på matas.dk til nye inspirerende LIVE events.
Matas lancerer visual search
Som de første inden for beauty-segmentet både i ind- og udland lancerer Matas visual search på matas.dk. Visual search tapper perfekt ind i Matas’ omnichannelstrategi om at give kunderne den bedst sammenhængende kunderejse på tværs af kanaler både online og in-store.
Foruden den meget lettere søgning for kunderne understøtter funktionaliteten nemlig på fornemmeste vis kundernes omnichannel-rejse. Med mobilen ved hånden kan kunderne fx nu med et enkelt billede eller ved at scanne en stregkode let lave en genbestilling af deres yndlingscreme hjemme fra badeværelset eller tjekke ingrediensliste og produktanmeldelser på et specifikt produkt nede i butikken inden et evt. køb. Med andre ord er visual search endnu et step for Matas i at skabe den ultimative helhedsoplevelse for deres kunder uanset platform.
Online hudtest guider kunderne
Som kunde hos Matas kan du også få ekspertrådgivning omkring din hud hjemmefra. Matas har nemlig lanceret en online hudtest udviklet af Matas’ kyndige materialister og en kemiingeniør. Via en række spørgsmål får Matas’ hudplejeeksperter klarlagt kundens behov og efter en analyse af svarene, får kunden tilsendt en personlig hudanalyse, der bl.a. kortlægger hudtype og hudtilstand. Kunden får også anbefalinger til den optimale hudplejerutine med forslag til konkrete produkter, der matcher kundens behov og ønsker, og som selvfølgelig kan lægges direkte i kurv, da hudtesten er bundet op på webshoppen.
Same-day-delivery og drop shipping
Bekvemmelighed, hurtighed og punktlighed – det handler om, at kunne tilbyde kunderne præcis det, som de vil have, når de vil have det. Derfor tilbyder Matas nu, igennem et samarbejde med distributionsselskabet Burd, også same-day-delivery til deres kunder på webshoppen. På webshoppen vil en kunde selvfølgelig kun blive præsenteret for muligheden for same-day-delivery, hvis kunden er bosat i et af de postnumre, hvor denne type levering er muligt.
På den måde er leveringsmulighederne rettet mod de kunder, hvor de enkelte muligheder eksisterer, og Matas undgår på den måde at forvirre eller tease andre kunder med en valgmulighed, der egentlig ikke er mulig. Muligheden for same-delivery er i øjeblikket begrænset til lidt under en million husstande i hovedstadsområdet, men Matas forventer at udbrede muligheden til større dele af landet, efterhånden som Burd udbreder servicen til resten af Danmark.
En anden måde, hvorpå Matas imødekommer kravet om hurtighed, er gennem drop shipping. På Matas’ webshop kan der købes en række produkter, som handles gennem Matas, men udbydes af eksterne leverandører. Disse varer ligger ikke på Matas’ eget lager men hos de individuelle leverandører. Der vil derfor være længere leveringstid, hvis Matas først skal have dem tilsendt fra den eksterne leverandør, før de bliver videresendt til kunden. Her har Matas indgået aftaler med de eksterne leverandører om drop shipping, således at varerne bliver sendt direkte fra den eksterne leverandør til kunden.
Hvis en kunde bestiller flere varer, som leveres af forskellige eksterne leverandører og Matas selv, kan der være mulighed for, at kunden modtager varerne på forskellige tidspunkter, da varerne sendes fra forskellige lagre direkte til kunden for at kunne levere kundens varer hurtigst muligt. Leveringstidspunkter og leverandør fremgår naturligvis altid klart og tydeligt ved bestilling på Matas.dk, så kunden aldrig er i tvivl om hvornår og hvorfra, de modtager deres varer. Al dialog med kunden varetages naturligvis stadig af Matas selvom varerne sendes fra en ekstern leverandør.
Tal med Matas
Matas var et af de få udvalgte danske brands, der var med fra start, da Google i 2018 lancerede deres stemmestyrede, digitale assistent, Google Assistent, på dansk. Derfor er det muligt for Matas’ kunder at søge direkte i webshoppen blot ved at tale til Matas via Google Assistent. Via den digitale assistent kan kunderne søge på produkter, filtrere på bestemte brands, tilføje varer direkte til deres favoritter og fjerne dem igen via deres Club Matas-bruger.
Casedetaljer
Lancering i oktober 2011
Omnichannel-opdateringer i 2014, bidrag til Google Assistent i 2018 og live shopping, videochat og visual search i 2020.
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Funktioner & features
Click & collect, click & return, Google Assistent, live shopping, videochat og visual search
Priser
Vinder af Guldprisen 2020 og guld i kategorien 'Bedste omnichannel virksomhed' i 2013 og 2020 ved E-handelsprisen
Lignende cases
Se flere B2C-cases fra Hesehus
