MATAS

Case: Matas

Matas sikrer kunderne helhedsoplevelse

Ambitiøs og succesfuld webshop

Som en af Danmarks største og førende B2C-webshops og med meget ambitiøs investering i digitalisering alene i 2018 er ambitionerne for den danske skønhedsgigant, Matas, ikke til at tage fejl af. Matas vil være danskernes foretrukne destination for produkter inden for skønhed og velvære, og det skal opnås ved at tilbyde den absolut bedste kundeoplevelse og mulighed for at handle uanset hvor og hvornår, behovet opstår.

Med en kundeorienteret strategi og med ambitionen om at sikre kunderne en sammenhængende købsoplevelse, uanset hvilken platform de befinder sig på – fysisk butik, desktop, mobile eller via voice search på mobilen eller Google Home – er det altafgørende for Matas at have værktøjerne til at levere det bedste fra alle verdener til deres kunder. Det er netop, hvad de opnår gennem Hesehus’ commerceplatform Bizzkit.​​​​​​​


Webshop fra Hesehus giver Matas' kunder unik købsoplevelse

Helhedsoplevelse på tværs af platforme

Integrationen mellem de fysiske butikker og webshoppen indebærer bl.a., at kunderne kan vælge at hente eller returnere de varer, som de køber i webshoppen i en af butikkerne via click & collect og click & return samt har mulighed for at shoppe online i de fysiske butikker via personalets online devices. Udover integrationen mellem fysisk og online platform giver Bizzkit-platformen værktøjerne til, at Matas kan tilbyde tilpasset indhold til kunderne, hvad enten de tilgår webshoppen via desktop, tablet eller mobile, eller om de fx tilgår tilbudsavisen fysisk eller online – alt er skræddersyet til den enkelte platform, så brugerne får den mest optimale oplevelse, der hvor de befinder sig og uden at være i tvivl om, at de befinder sig i samme univers.

Besøg Matas’ webshop her.

Brugeroptimeret tilbudsavis

Et af de helt centrale værktøjer til at kunne tilbyde kunderne det bedste indhold, uanset hvor de befinder sig, er Bizzkit CMS. Med et yderst fleksibelt og brugervenligt CMS har Matas adgang til forskellige designspecifikke skabeloner, hvor de på en simpel og brugervenlig måde kan oprette enkelte artikler og sider eller opsætte hele aviser, så de fremgår mest optimalt på de forskellige devices, som kunderne benytter, og som er tilpasset hvert enkelt af Matas’ mange universer.

I et tæt samarbejde mellem Hesehus, Matas og Matas’ reklamebureau Nørgård Mikkelsen, som bl.a. står for Matas’ tilbudsavis, der sendes ud i fysisk form til de danske husstande, er tilbudsavisen nu også blevet skabt som en digital udgave gennem et ’mobile publicator element’, som er et koncept udviklet af Nørgård Mikkelsen. Mobile publicatoren gør det muligt for Matas at tilbyde kunderne en brugeroptimeret udgave af tilbudsavisen, hvis kunderne vælger at tilgå den online i stedet for i fysisk form.

Ved at skabe tilbudsavisen i CMS’et fremgår tilbudsavisen som en almindelig side på websitet, som tilpasses det enkelte device den tilgås fra via fluid design, der giver kunderne en langt bedre oplevelse, end hvis tilbudsavisen blot var oprettet som en PDF-udgave af den fysiske avis.

En anden helt fantastisk feature ved mobile publicatoren er muligheden for, at brugeren kan trykke på et hvilket som helst produkt i avisen for derefter at blive ledt direkte over på produktet i webshoppen – en let og yderst aktuel mulighed for at tilbyde en optimal kunderejse for brugerne og giver Matas et hurtigt salg.

Webshop skaber sammenhæng mellem butikker og Club Matas
Webshop skaber sammenhæng mellem butikker og Club Matas

Tal med Matas

For fortsat at kunne tilbyde deres kunder det bedste fra alle verdener, lancerede Matas i samarbejde med Hesehus og Google i 2018, som en af de første i Danmark, deres bidrag til den danske Google Assistent. Voice-interfacet spås af mange eksperter til i fremtid at blive det foretrukne interface og overtage føringen fra touch, hvorfor det er enormt vigtigt for Matas også at være med helt fremme her. Derfor er det nu muligt for brugerne at søge direkte i Matas’ webshop ved at tale til Matas via Google Assistent og tilføje varer direkte til deres favoritter og fjerne dem igen via deres Club Matas-bruger. Endnu en mulighed, der beviser Matas’ høje ambitioner om at være danskernes foretrukne forhandler af hudpleje- og skønhedsprodukter.

Same-day-delivery og drop shipping

Bekvemmelighed, hurtighed og punktlighed – det handler om, at kunne tilbyde kunderne præcis det, som de vil have, når de vil have det. Derfor tilbyder Matas nu, igennem et samarbejde med distributionsselskabet Burd, også same-day-delivery til deres kunder på webshoppen. På webshoppen vil en kunde selvfølgelig kun blive præsenteret for muligheden for same-day-delivery, hvis kunden er bosat i et af de postnumre, hvor denne type levering er muligt.

På den måde er leveringsmulighederne rettet mod de kunder, hvor de enkelte muligheder eksisterer, og Matas undgår på den måde at forvirre eller tease andre kunder med en valgmulighed, der egentlig ikke er mulig. Muligheden for same-delivery er i øjeblikket begrænset til lidt under en million husstande i hovedstadsområdet, men Matas forventer at udbrede muligheden til større dele af landet, efterhånden som Burd udbreder servicen til resten af Danmark.

En anden måde, hvorpå Matas imødekommer kravet om hurtighed, er gennem drop shipping. På Matas’ webshop kan der købes en række produkter, som handles gennem Matas, men udbydes af eksterne leverandører. Disse varer ligger ikke på Matas’ eget lager men hos de individuelle leverandører. Der vil derfor være længere leveringstid, hvis Matas først skal have dem tilsendt fra den eksterne leverandør, før de bliver videresendt til kunden. Her har Matas indgået aftaler med de eksterne leverandører om drop shipping, således at varerne bliver sendt direkte fra den eksterne leverandør til kunden.

Hvis en kunde bestiller flere varer, som leveres af forskellige eksterne leverandører og Matas selv, kan der være mulighed for, at kunden modtager varerne på forskellige tidspunkter, da varerne sendes fra forskellige lagre direkte til kunden for at kunne levere kundens varer hurtigst muligt. Leveringstidspunkter og leverandør fremgår naturligvis altid klart og tydeligt ved bestilling på Matas.dk, så kunden aldrig er i tvivl om hvornår og hvorfra, de modtager deres varer. Al dialog med kunden varetages naturligvis stadig af Matas selvom varerne sendes fra en ekstern leverandør.

Hesehus-løsning forener online og offline shopping hos Matas
Webshop skaber sammenhæng mellem butikker og Club Matas

Matas’ mange universer

Som skønhedsgigant og for at kunne møde kunderne alle de steder, hvor kunderne befinder sig, kan man støde på Matas i en del forskellige universer. Blandt disse skal naturligvis nævnes de mere end 279 fysiske Matas-butikker, der ligger i mange indkøbsgader i de danske byer og Matas.dk, den online pendant til Matas-butikken. Herudover har Matas også deres online inspirationsunivers Stories, deres professionelle haircare-univers Stylebox samt det nye, fysiske naturunivers, Matas Natur, med to fysiske butikker – én i København og én i Aarhus.

For at kunne navigere let og ubesværet mellem de forskellige universer er det altafgørende for Matas, at have en commerceplatform, der i praksis gør det muligt. Med Bizzkit-platformen, kan Matas ikke kun bevæge sig flydende mellem DAM, CMS og webshop men også mellem de forskellige universer med tilpassede designskabeloner, så der aldrig er nogen tvivl om hvilke dimensioner, grænser, grits og designs, der er beregnet til de forskellige universer.

Casedetaljer

Lancering i oktober 2011, omni-channel-opdateringer i 2014 og bidrag til Google Assistent i 2018.

Platform

Webshop, PIM, CMS og Design

Funktioner & features

Click & collect, click & return, mobile publicator og Google Assistent

Priser

Vinder af E-handelsprisen i kategorien ’Omnichannel’ i 2013

Lignende cases

Se andre B2C-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus