MATAS

Case: Matas

Matas sikrer kunderne helhedsoplevelse

Ambitiøs og succesfuld webshop

Med en væsentlig forøgelse af ordremængden og en stor stigning i gennemsnitsværdien pr. ordre har Matas.dk markeret sig som en af de førende danske B2C-webshops. Og med topplaceringer fire år i træk ved E-handelsprisen – herunder en Top 3 placering i 2012 samt vinder af E-handelsprisen i kategorien ’Omnichannel’ i 2013 – har Matas ikke kun formået at tiltrække kunder men har også bevist, at de på fornemste vis evner at integrere deres offline og online kanaler, så de giver kunderne en helhedsoplevelse og får skabt en højere grad af kundeloyalitet.

Ambitionen med Matas’ webshop er at give kunderne en sammenhængende købsoplevelse uanset, om kunderne vælger at handle på webshoppen eller i en af Matas’ fysiske butikker. Og det gør Matas ved at lade de to verdener understøtte hinanden og dermed i højere grad er i stand til at opfylde kundernes krav om bekvemmelighed, bekvemmelighed, bekvemmelighed.    ​​​​​​​


Connected retail

Integrationen mellem de fysiske butikker og webshoppen indebærer bl.a., at kunderne kan vælge at hente eller returnere de varer, de køber i webshoppen i en af butikkerne efter eget valg, udover de øvrige leveringsmuligheder som GLS og Post Nord. Helt konkret fungerer det bagvedliggende system således, at når systemet registrerer en ordre med afhentning i butik, sendes ordren til den valgte butik i stedet for hjem til kunden. Registreringen hos butikken er gjort let for personalet, da de blot skal scanne en stregkode på pakkelabelen for at bekræfte modtagelsen. Når systemet får besked om, at ordren er modtaget af butikken, sendes en besked pr. mail eller sms til kunden om, at de kan afhente varen i butikken. Når varen er afhentet, registrerer butikkens personale, at ordren er udleveret, og processen afsluttes helt.

Webshop fra Hesehus giver Matas' kunder unik købsoplevelse
Hesehus-løsning forener online og offline shopping hos Matas

Shop online i de fysiske butikker og optjen point

Ydermere har Matas’ kunder mulighed for at handle i webshoppen direkte i butikken. Idéen er, at kunderne kan bestille varer i webshoppen direkte i den fysiske butik og derefter betale webordren i butikken. Det giver kunderne en bedre mulighed for at finde det produkt, de søger i tilfælde af, at et givent produkt ikke er tilgængeligt eller er udsolgt i butikken. På den måde kan Matas for det første fastholde salget gennem webshoppen og for det andet give kunderne den helhedsoplevelse af købet, de efterspørger.

Oplev Matas' webshop her

Et af Matas’ fokusområder var at skabe sammenhæng mellem Matas.dk og kundeklubben Club Matas, der siden lanceringen i efteråret 2010 har opnået over 1,7 million medlemmer. Club Matas er en loyalitetsbaseret kundeklub, der udover at tilbyde medlemmerne eksklusive tilbud og rabatter, giver medlemmerne mulighed for at optjene point hver gang, de handler hos Matas – både i de fysiske butikker og webshoppen. Pointene kan medlemmerne efterfølgende veksle til præmier i Matas’ pointshop. Webshoppen indeholder ligeledes tydelige links til Club Matas portalen, Club Matas Facebook og Club Matas Youtube, hvor kunden kan finde relevante informationer, se videoer om alt fra håropsætning til makeup trends eller besøge Matas’ pointshop.           

Webshop skaber sammenhæng mellem butikker og Club Matas

Casedetaljer

Lancering i oktober 2011, click & collect og click & return i juni 2014 samt onlineshopping i fysisk butik i november 2014

Platform

Webshop, PIM, CMS og Design

Funktioner & features

Click & collect, click & return og onlineshopping i fysisk butik

Priser

Vinder af E-handelsprisen i kategorien ’Omnichannel’ i 2013

Lignende cases

Se andre B2C-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus