NISSENS

Case: Nissens

Kundeportal med data sharing

500 millioner i onlinesalg

Den danske kølervirksomhed Nissens A/S, der leverer produkter til motorkøling og airconditioning til det internationale automotive-eftermarked, omsætter i dag for 500 millioner kr. på mere end 18 markeder i både EU, US og Asien.

Ambitionen for Nissens har fra starten været fuldstændig klar: den nye B2B-kundeportal skal yde markedets bedste kundeservice, håndtere den globale logistik, optimere den interne administration og ikke mindst øge onlinesalget. Og de mål bliver opfyldt gennem ​​​​​​​e-handelsløsningens muligheder for at tilpasse kundeportalen, så den passer til den enkelte kunde. I dag kommer 50% af Nissens’ omsætning og 45% af alle deres ordrer direkte fra den ambitiøse e-handelsløsning.

Nissens' webshop fra Hesehus generer 500 millioner i onlinesalg

Peter Thybo Andersen, E-commerce Manager hos Nissens A/S

”Hos Nissens lægger vi stor vægt på at være involveret i de ting, vi udliciterer til eksterne partnere, og det var ikke nogen undtagelse med vores kundeportal. Hesehus forstod at holde den tætte kontakt og dermed sørge for, at vi hurtigt og præcist kom i gang med projektet og fik vist resultater. Det positive produkt af vores arbejde viste sig hurtigt – vigtigst af alt at vores kunder meget hurtigt omfavnede den nye portal, som gav dem en masse nye muligheder”

Nissens optimerer kundeoplevelsen med en værdiskabende kundeportal

Webshop

Den første del af Nissens’ kundeportal består af deres webshop – ’kataloget’ - hvor kunderne let og ubesværet kan søge efter og bestille produkter.

Søgefunktionen i webshoppen er yderst fleksibel og giver kunderne mulighed for at søge efter produkter på mange forskellige måder. Kunderne kan bl.a. benytte sig af nummerpladesøgning, hvor webshoppen viser alle produkter, der er relevante for et specifikt køretøj identificeret via nummerpladen. Kunderne kan desuden søge på specifikke varenumre, alternative varenumre eller bestemte bilmærker og -modeller.

Udover de forskellige søgefunktioner har Nissens foretaget en række andre tiltag for at øge kvaliteten af deres kundeservice. For eksempel sørger webshoppen altid for at trække kundernes faste rabat fra, så de hurtigt får synliggjort deres pris. Hvis kunderne er vant til at bestille mange produkter ad gangen, er det endvidere muligt for dem blot at uploade en fil med produktnummer og antal, så de slipper for det omfattende tastearbejde.

Rapportgenerator

Nissens ligger inde med en masse viden og data om deres produkter, som kan skabe stor værdi såvel internt, som eksternt blandt deres kunder. Med det for øje har Nissens skabt en rapportgenerator, der udgør den anden hoveddel af deres kundeportal. Rapportgeneratoren, som også er tilgængelig for internt personale, skaber stor værdi i de interne arbejdsgange, hvor personalet i Nissens’ 18 datterselskaber nu kan yde en betydelig bedre kundeservice. Ved at have alle informationer samlet i ét system, hvor de let og uproblematisk kan trække produktinformationer og produkttegninger ud for samtlige af Nissens’ varer, har kundeportalen forenklet arbejdsgangene for personalet markant.

Rapportgeneratoren er naturligvis også tilgængelig for Nissens’ mange kunder på alle markeder, hvor kunderne skaber rapporter på baggrund af skabeloner udarbejdet af Nissens. Når en kunde forespørger på en rapport for en bestemt vare, bliver den genereret ud fra de data, der ligger i Nissens’ systemer. På den måde gør Nissens deres data tilgængeligt i deres systemer og deler dermed deres viden med kunderne - en service, der skaber merværdi for kunderne ud over produkterne i sig selv, da de let og enkelt får adgang til vigtig information.

Peter Thybo Andersen, E-commerce Manager hos Nissens A/S

”I den moderne verden er det essentielt at kunne tilpasse disse rapporter 100% til kundens behov. Derfor er der lagt stor fokus på at skabe et fleksibelt system, der kan skaleres i takt med de input, Nissens får fra kunderne. Vi kan ikke forudsige fremtidens behov, derfor er det afgørende, at vi laver et system, der kan formes i forskellige retninger”

Nissens' downloadcenter udviklet af Hesehus

Download center

Den tredje hoveddel i Nissens’ kundeportal er downloadcenteret, der giver adgang til dokumenter, som kan have relevans for den enkelte kunde. Dokumenterne kan både være rapporter genereret af kunden selv i rapportgeneratoren, men det kan også være dokumenter uploadet til specifikke kunder direkte fra Nissens’ personale.

For nogle kunder kan det fx være relevant at få en ugentlig oversigt over Nissens’ lagerstatus på et bestemt produkt, som kunden ofte bestiller. Andre dokumenter, som kan være væsentlige for kunderne konstant at have opdaterede versioner af, kan også være prislister, produktlister og produkttegninger. Via downloadcentret kan kunderne kontinuerligt logge ind og hente bestemte dokumenter, som er vigtige for deres forretning.

Formålet med kundeportalen, og alt hvad den indeholder, er kort sagt at have et sted, hvor Nissens’ kunder kommer for at finde de informationer, de har brug for i deres samarbejde med Nissens. På den måde bliver det nemt og hurtigt for kunderne at handle med Nissens.

24 timers garanti i hele Europa

Som en del af den forbedrede kundeservice garanterer webshoppen levering inden for 24 timer i hele Europa på samtlige 10.000 produkter. Webshoppens globale logistik giver nemlig kunderne den unikke mulighed, at de selv kan bestemme fra hvilket land og område, de ønsker deres varer leveret.

Valget har selvfølgelig indflydelse på pris og leveringstidspunkt. I hastesager er Nissens’ kunder på den måde sikre på at modtage de manglende dele inden for 24 timer mod en bestemt betaling. Ved almindelige ordrer kan de derimod opnå gode rabatter, hvis de fx bestiller fra Nissens’ hovedlager, hvor leveringstiden er en smule længere, men priserne lavere.

Nissens webshop fra Hesehus kører med 24-timers leveringsgaranti i hele Europa

En fleksibel løsning med utallige muligheder

Nissens’ kundeportal er udelukkende udarbejdet på Bizzkit-platformen, som er udviklet af Hesehus, hvor et perfekt samspil mellem PIM, DAM, CMS og webshop gør det muligt at skræddersy løsningen med netop de funktioner og features, som Nissens har brug for. Det var vigtigt for Nissens, at deres e-handelsløsning var meget fleksibel i forhold til hvilke kunder, der skulle have mulighed for at tilgå forskellige funktioner, dokumenter og data i deres kundeportal. For at kunne levere et ultrafleksibelt system til Nissens er deres kundeportal blevet opdelt i hierarkier i forhold til regioner (EU, CN, US), lande, kundegrupper og kunder.

Systemet har dertil fået tilføjet muligheder for at til- og afkoble forskellige funktioner, så Nissens selv kan styre, hvilke muligheder de enkelte kunder skal have i kundeportalen. En fleksibilitet, der gør det muligt at personalisere kundeportalen og samtidig giver Nissens utallige muligheder for, hvad de vil dele med deres kunder. Det har bl.a. haft en positiv effekt på Nissens’ markedsføringsindsats, da det gør det muligt at målrette kampagner til specifikt udvalgte målgrupper. Med andre ord kan Nissens fx udarbejde en kampagne med et specifikt tilbud, der kun er tiltænkt en udvalgt målgruppe. En mulighed, der i høj grad åbner op for nye tiltag på salgssiden.

Se Nissens' webshop

Casedetaljer

Lancering af webshop i november 2010, lancering af kundeportal i 2017

Platform

Webshop, PIM, DAM, CMS og design

Kundeportal, der leverer vigtig data

Kundeportal med rapportgenerator og downloadcenter giver kunderne adgang til vigtige data

Cross-border

Til stede på mere end 18 markeder

Lignende cases

Se flere B2B-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus