Case: Nordfrim
Målsætning om at femdoble onlinesalget
Nordfrim er den største leverandør på verdensplan, når det kommer til markedsføring og salg af nye frimærkeudgivelser, og virksomheden betjener flere end 250.000 skandinaviske samlere og praktiserer engrossalg til bog- og frimærkehandlere i Europa. Virksomheden har datterselskaber i Finland, Holland, Frankrig, Italien og Spanien og har planer om at åbne op i flere markeder. Med udviklingen af webshoppem var målsætningen klar for Nordfrim: den skulle være gearet til at håndtere samtlige datterselskaber, åbne op for yderligere internationalt salg og på sigt resultere i en femdobling af Nordfrims onlinesalg.
Brugervenligt og fleksibelt design
Nordfrim havde helt specifikke krav til det nye webdesign, der bl.a. skulle ramme en ikke helt entydig målgruppe og samtidig ramme et grafisk udtryk, der passer til såvel Nordfrim som de fem datterselskaber med hver deres logo og grafiske profil. Derudover var det vigtigt for Nordfrim, at brugervenlighed og øget konvertering blev tænkt ind som helt centrale elementer i designet. For at ramme Nordfrims designkrav har Hesehus holdt grunddesignet i neutrale farver, der giver et seriøst og roligt udtryk, der associeres med frimærker. Blandt andet er baggrunden skabt med en bølget struktur inspireret af strukturen fra en konvolut, og for at skabe et så troværdigt og originalt udtryk som muligt er der påsat et par stempler på baggrunden. Grunddesignet lives op med brug af farver på forskellige hovedelementer, og farveuniverset og logoet varierer alt efter hvilket datterselskab, der repræsenteres.
For at sikre højest mulig brugervenlighed har Hesehus både visuelt og teknisk gjort det let for Nordfrims kunder at afkode designet. Skriftstørrelsen er let læselig, søgefeltet er altid synligt og placeret et centralt sted, og hovedmenuen er overskuelig med store knapper. Derudover er ’Læg i kurv’ og ’Gå til kassen’ holdt i den velkendte grønne farve, der erfaringsmæssigt guider kunderne og konverterer bedst.
Cross-border webshop
Foruden Danmark udbyder Nordfrim webshoppen i Sverige, Finland, Holland, Frankrig, Italien, Spanien og Kina, og det stiller især krav til det tekniske set-up. For at imødekomme Nordfrims e-handel på tværs af landegrænser er produktdatabasen, der fodrer webshoppen med produktinformationer, sat op til at håndtere et ubegrænset antal af sprog. E-handelsløsning indeholder fra begyndelsen otte sprog, men Nordfrim kan altid tilføje flere sprog og dermed udbyde deres webshop til nye markeder.
Produktdatabasen giver også Nordfrim mulighed for at variere priserne på det enkelte produkt på parametre som kunde, varenummer, land, sprog og antal. Derudover har Hesehus valgt at begrænse antallet af produkter pr. produktlisteside, da specielt internationale kunder med relativt langsomme internetforbindelser kan opleve forringet performance ved for mange produkter pr. side. Sidst, men ikke mindst, har Nordfrim valgt en avanceret international betalingsløsning fra DIBS, der gør det muligt for det enkelte datterselskab at benytte de betalingsformer, der er relevante for dem fx Carte Bleue i Frankrig og PINpas i Holland.
Funktioner og features, der skal sikre en femdobling
Hesehus har integreret forskellige funktioner og features i webshoppen, der skal styrke Nordfrims onlinesalg og på sigt hjælpe dem med at indfri deres målsætning.
Blandt andet har Hesehus under den enkelte produktside inkorporeret elementerne ’Findes også i disse varianter’, ’Tegn abonnement’ og ’Du vil måske være interesseret i …’, der opfordrer til mersalg og kan være med til at øge salget hos den enkelte kunde. Desuden bliver kunden i indkøbskurven gjort opmærksom på, hvor meget vedkommende skal købe for at opnå gratis fragt, og hvor mange styk af varen kunden skal købe for at opnå mængderabat på varer, hvor det er muligt. Sidst, men ikke mindst, tilbyder Nordfrim deres kunder mulighed for at købe produkter på auktion. For hele tiden at fastholde de interesserede kunder, bliver de notificeret over mail, hvis deres bud bliver overbudt. Og mailen indeholder naturligvis et link til den pågældende auktion, så kunden let kan afgive et nyt og højere bud.
Casedetaljer
Lancering i august 2011
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og Design
Funktioner & features
Håndtering af ubegrænset antal sprog og funktioner, der sikrer mersalg
Lande
Webshoppen er rullet ud i otte lande
Lignende cases