Case: VIKING Life-Saving Equipment

Ny komplet onlineplatform

VIKING leverer sikkerheds- og redningsudstyr til marine-, brand- og offshorebranchen

Den globale markedsleder VIKING Life-Saving Equipment (VIKING) har siden 1960 leveret sikkerheds- og redningsudstyr til marine-, brand- og offshorebranchen herunder bl.a. til store danske brands som Maersk Group og Falck.

Den globale virksomhed beskæftiger i dag over 2000 medarbejdere i mere end 30 lande og tilbyder i samarbejde med et netværk af lokale eksperter og 260 certificerede servicestationer no-compromise service over hele verden.

For fortsat at kunne servicere sine kunder bedst muligt og leve op til visionen ’we protect and save human lives all over the world’ kom VIKING til deres faste samarbejdspartner gennem 11 år, Hesehus, med ønsket om udvikling af en ny totalløsning.  

4 sites styret i ét CMS

VIKINGs produktsortiment henvender sig til forskellige målgrupper og for at imødekomme den enkelte målgruppe optimalt, er deres nye totalløsning centreret omkring fire separate sites.

  • VIKING Life, der er VIKINGs corporate site, og som omfatter det samlede produktsortiment og onboard training via VIKING Saatsea.
  • VIKING Fire, der servicerer brandfolk og tilbyder brandslukningsbeklædning i høj kvalitet.
  • VIKING Fire USA, der servicerer brandfolk og tilbyder brandslukningsbeklædning i høj kvalitet i USA.
  • VIKING Yachting, der fører redningsflåder og andet redningsudstyr til fritidssejlads.

Unikt design og indhold

De fire sites bygger på Bizzkit e-commerce platformen, der som andre standard e-commerce platforme er gearet til netop e-handel men med den fordel, at platformen også indeholder DAM, PIM og CMS. VIKING har altså med den nye onlineplatform fået en komplet løsning til håndtering af både komplekse produktdata, rich digital asset management, content management og klassiske e-handelsfunktioner

En anden fordel ved Bizzkit er, at standardfundamentet ikke er låst eller begrænset og derfor kan tilpasses den enkelte kunde – i dette tilfælde VIKING, der via brugen af segmenter i CMS’et har skabt fire unikke sites med hvert deres design og specifikke indhold, som de administrerer ét samlet sted

Det har i høj grad lettet arbejdsgangen for VIKINGs medarbejdere, der ikke længere skal sætte sig ind i forskellige systemer og derudover kan bruge de samme produktbeskrivelser de enkelte sites imellem, hvilket især er en fordel på VIKING Life, der samler produktgrupper fra de tre øvrige sites.

VIKINGs e-handelsløsning udviklet af Hesehus

Sortimentsstyring på tværs af markeder

Igennem sortimentsstyring i CMS’et kan VIKING sikre sig, at de forskellige aktører bliver præsenteret for de rigtige informationer og produkter på de fire sites. Sortimentstyringen foregår både på siteniveau, forhandlerniveau (så hver forhandler i den loginbaserede webshop ser de produkter, der er relevante for netop dem) og geografisk niveau, så der kun fremgår produkter, der er tilgængelige på det pågældende marked.

Derudover indeholder VIKINGs nye løsning et detaljeret prissætningssystem for at imødekomme VIKINGs behov for at tilpasse priser helt ned på forhandler- og variantniveau.

Da nogle af VIKINGs produkter kræver helt specifik tilpasning, der har betydning for den konkrete pris, kan såvel almindelige kunder og VIKINGs forhandlere ikke shoppe samtlige produkter direkte i webshoppen. Forhandlerne har derfor i den loginbaserede forhandlerwebshop et produktsortiment med individuelle priser og kan selvfølgelig sende en forespørgsel på det resterende sortiment, som VIKING efterfølgende behandler og vender tilbage på.

 VIKINGs totalløsning har en measurement site dragtkonfigurator

Measurement site dragtkonfigurator​​​​​​​

VIKINGs specialsyede dragter er dyre at producere, og af sikkerhedsmæssige årsager skal de passe helt perfekt til de personer, der skal bære dem. Derfor kommer den nye totalløsning med en measurement site dragtkonfigurator, der bruges internt af VIKINGs medarbejdere. VIKINGs nye dragtkonfigurator, der er udviklet af Hesehus, hjælper VIKINGs medarbejdere med at udregne præcist hvilken størrelse dragt, der skal bestilles og syes til kunden. VIKINGs medarbejdere skal blot indtaste de forskellige mål, og så udregner motoren bag konfiguratoren de nøjagtige proportioner på dragten.

Casedetaljer

Lancering af VIKING Fire og VIKING Fire USA i december 2015, VIKING Life i september 2016 og VIKING Yachting i januar 2017

Platform

Webshop, PIM, DAM, CMS og Design

Funktioner & features

Sortimentsstyring, avanceret prissætning og measurement site dragtfigurator

Multisite management

Fire separate sites administreret i ét CMS

Lignende cases

Se flere B2B-cases fra Hesehus

Lars Hedal, CEO hos Hesehus
"Skal vi tage en snak?" Lars Hedal CEO 40 25 50 83