ZIZZI

Case: Zizzi

Optimal UX og personalisering øger konverteringen markant

Markedsledende webshop

Zizzi, Nordens største kæde inden for curvy fashion med over 120 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Holland, har med en ambitiøs onlinestrategi sat barren for deres webshop højt; den skal være markedsledende, på samme måde som Zizzis fysiske butikker er det i dag. For at imødekomme Zizzis målsætning har Hesehus indtænkt brugervenlighed i alle aspekter af webshoppen – en optimal brugeroplevelse skal optimere salget og øge konverteringsraten. Webshoppen er naturligvis responsive, så kunderne møder samme høje brugervenlighed uanset fra hvilke devices, webshoppen tilgås, ligesom medlemmerne af kundeklubben Club Zizzi kan logge ind med deres klub-login og få de samme fordele i webshoppen som i de fysiske butikker.

Gå på opdagelse i Zizzis webshop


Zizzi webshop udviklet af Hesehus

Redesign af den oprindelige webshop

Unikke indsigter gennem brugerundersøgelser

To år efter lancering af Zizzis internationale webshop var det tid til et redesign af løsningen for bl.a. at få det visuelle udtryk up to date og udnytte hele bredden af de større skærme, som de fleste brugere har i dag. Et redesign, der naturligvis er skabt i Bizzkit CMS, og som bygger på e-handelsplatformen Bizzkit udviklet af Hesehus.

For at identificere de funktionelle og konverterende features og finde designelementer med mulighed for forbedring valgte Zizzi og Hesehus’ UX Design team at involvere målgruppen direkte gennem brugertests af den daværende webshop. Gennem kvalitative brugertests, hvor Hesehus’ UX-eksperter observerede testpersonernes navigering rundt på sitet og hørte tankerne bag deres handlinger, har Hesehus og Zizzi fået et endnu bedre indblik i, hvordan kunderne agerer og har optimeret webshoppen herefter.

Resultaterne fra brugertesten blev opdelt i tre kategorier – høj, mellem og lav – ud fra vigtigheden for forbedret brugeroplevelse, og alle væsentlige design- og featureændringer er naturligvis splittestet inden endelig implementering.

Redesign øger mobilkonvertering med 33%

Ændringerne i redesignet har medført en optimal brugeroplevelse på mobilen, og kunderne har i den grad kvitteret med en øget konverteringsgrad på intet mindre end 33,14%.

En anden finding, som brugertesten tydeligt viste, var, at testpersonerne ikke fik det, de forventede ud af webshoppens sorteringsmuligheder. For eksempel kommenterede flere af testpersonerne på standardsorteringen, hvor de bl.a. kunne vælge sorteringsmuligheden ’Zizzi anbefaler’. Her var forventningen at blive inspireret og fristet af produkter, som Zizzi så som hotte i modebilledet, og ikke som tilfældet var basisprodukter.

Det har Zizzi nu ændret i forbindelse med redesignet ved at optimere standardsorteringen med nye valgmuligheder, der imødekommer kundernes forventninger, hvilket gennemsnitligt har givet en forbedring i konverteringen på 2,1% og et konverteringsløft helt op til 20% afhængig af det konkrete indhold.

Personalisering øger konverteringen på Zizzis webshop

Malene, blogger på Piece of my mind  

“Jeg synes, at webshoppen er blevet nemmere at navigere rundt i – især fra mobilen, og det er altid rart lige at kunne tage et hurtigt kig, om der er kommet noget nyt siden sidst. Det er der rigtig tit, så det er selvfølgelig også en fristende omgang ”

Personaliseringsmodul øger konverteringen med 150%

I et tæt samarbejde med en af Hesehus' faste partnere, rekommanderingsseksperten Raptor, er et nyt personaliseringsværktøj, det såkaldte Bizzkit-Raptor modul, blevet udviklet og implementeret på Zizzis webshop.

Det generiske modul, der kan tilpasses og integreres i alle vores kunders webshops alt efter behov, er baseret på data mining, avancerede algoritmer og machine learning og kan på den måde lave 1:1 personalisering til webshoppens brugere ud fra deres onlineadfærd og skabe en mere personlig kunderejse for den enkelte bruger.

På Zizzis webshop bliver kunderne altså nu præsenteret for tilbud, nyheder og produktforslag ikke blot ud fra, hvad andre kunder har kigget på og købt, men også ud fra den enkelte kundes historik, præferencer og adfærd. Et helt fantastisk værktøj, som kan øge kryds- og mersalg i webshoppen, og som har resulteret i en øget konverteringsrate på zizzi.dk på hele 150%. Herudover har modulet også givet en 28% større basket-size og hele 40% i ROI.

Lær mere om Bizzkit-Raptor modulet i videoen

Casedetaljer

Dansk webshop lanceret i februar 2015, redesign i 2017, Bizzkit-Raptor modul til personalisering implementeret i 2018


I dag også aktuel med webshops i Sverige, Finland, Holland, Norge, Østrig, Frankrig og Tyskland

Platform

Webshop, PIM, DAM og CMS

Funktioner & features

Responsive design, stringent produktstruktur, raffineret søgning, Bizzkit-Raptor personaliseringsmodul

Lande

Danmark, Sverige, Finland, Holland, Norge, Østrig, Frankrig og Tyskland

Lignende cases

Se andre B2C-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus