Case: Zizzi

Optimal UX øger konvertering med 33%

Zizzis nye webshop på mobil

Zizzi, Nordens største kæde inden for curvy fashion med over 110 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Holland, har med en ambitiøs onlinestrategi sat barren for deres webshop højt; den skal være markedsledende, på samme måde som Zizzis fysiske butikker er det i dag.

For at imødekomme Zizzis målsætning har Hesehus indtænkt brugervenlighed i alle aspekter af webshoppen – en optimal brugeroplevelse skal optimere salget og øge konverteringsraten. Webshoppen er naturligvis responsive, så kunderne møder samme høje brugervenlighed uanset fra hvilke devices, webshoppen tilgås, ligesom medlemmerne af kundeklubben Club Zizzi kan logge ind med deres klub-login og få de samme fordele i webshoppen som i de fysiske butikker.

Gå på opdagelse i Zizzis webshop

Unikke indsigter gennem brugertests

To år efter lancering af Zizzis internationale webshop var det tid til et redesign af løsningen for bl.a. at få det visuelle udtryk up to date og udnytte hele bredden af de større skærme, som de fleste brugere har i dag. Et redesign, der naturligvis er skabt i Bizzkit CMS, og som bygger på e-handelsplatformen Bizzkit udviklet af Hesehus.

For at identificere de funktionelle og konverterende features og finde designelementer med mulighed for forbedring valgte Zizzi og Hesehus’ UX Design team at involvere målgruppen direkte gennem brugertests af den daværende webshop. Gennem kvalitative brugertests, hvor Hesehus’ UX-eksperter observerede testpersonernes navigering rundt på sitet og hørte tankerne bag deres handlinger, har Hesehus og Zizzi fået et endnu bedre indblik i, hvordan kunderne agerer og har optimeret webshoppen herefter.

Resultaterne fra brugertesten blev opdelt i tre kategorier – høj, mellem og lav – ud fra vigtigheden for forbedret brugeroplevelse, og alle væsentlige design- og featureændringer er naturligvis splittestet inden endelig implementering.


Redesign øger mobilkonvertering med 33%

Ændringerne i redesignet har medført en optimal brugeroplevelse på mobilen, og kunderne har i den grad kvitteret med en øget konverteringsgrad på intet mindre end 33,14%.

En anden finding, som brugertesten tydeligt viste, var, at testpersonerne ikke fik det, de forventede ud af webshoppens sorteringsmuligheder. For eksempel kommenterede flere af testpersonerne på standardsorteringen, hvor de bl.a. kunne vælge sorteringsmuligheden ’Zizzi anbefaler’. Her var forventningen at blive inspireret og fristet af produkter, som Zizzi så som hotte i modebilledet, og ikke som tilfældet var basisprodukter.

Det har Zizzi nu ændret i forbindelse med redesignet ved at optimere standardsorteringen med nye valgmuligheder, der imødekommer kundernes forventninger, hvilket gennemsnitligt har givet en forbedring i konverteringen på 2,1% og et konverteringsløft helt op til 20% afhængig af det konkrete indhold.

Zizzi curvy fashion

Malene, blogger på Piece of my mind  

“Jeg synes, at webshoppen er blevet nemmere at navigere rundt i – især fra mobilen, og det er altid rart lige at kunne tage et hurtigt kig, om der er kommet noget nyt siden sidst. Det er der rigtig tit, så det er selvfølgelig også en fristende omgang”

Video om Bizzkit-Raptor personaliseringsmodul

Platform

Webshop, PIM, DAM og CMS

Funktioner & features

Responsive design, stringent produktstruktur, raffineret søgning, Bizzkit-Raptor personaliseringsmodul

Lande

Danmark, Sverige, Finland, Holland, Norge, Østrig, Frankrig, Belgien og Tyskland

Lignende cases

Se flere B2C-cases fra Hesehus

Lars Hedal, CEO hos Hesehus
"Skal vi tage en snak?" Lars Hedal CEO 40 25 50 83