Skip til hovedindhold

Det næste paradigme i ​​​​​​​E-handel er her (næsten) ​​​​​​​- Sådan påvirker det dig

Det næste paradigme i ​​​​​​​E-handel er her (næsten) ​​​​​​​- Sådan påvirker det dig
17. november 2025|3 min læsetid

Relaterede tags:

Christopher Gersbo-Møller
Christopher Gersbo-MøllerSenior Business Architect & Team Lead
Udviklingen af Agentic Commerce tager fart og ændrer snart de grundlæggende spilleregler for e-handel. ​​​​​​​Her er hvad du skal vide.

En fremtid der bliver

​​​​​investeret i

Der er ingen tvivl om at Agentic Commerce, er på trapperne. OpenAI, firmaet bag ChatGPT, løftede for nylig sløret for deres Agentic AI Protocol og Instant Check-out. Det betyder at amerikanske nethandlende kan købe produkter online fra udvalgte shops – helt uden at besøge webshoppen. Nu kan de nemlig få en AI til at gøre shoppejobbet for dem, direkte fra chat-interfacet.Det er ikke kun OpenAI, der er i fuld gang, det er også de store betalingsløsninger som Visa og MasterCard, der sammen med Cloudflare leverer teknologien, der gør betalingerne med AI-mellemmand mulige. I det hele taget bliver, der investeret så heftigt i AI at man forventer at de samlede kapitaludgifter til datacentre, der træner AI-modeller, rammer 350 milliarder dollars i starten af 2026. AI er kommet for at blive – og det samme er Agentic Commerce. Det siger de enorme pengebeløb i hvert fald.

Det næste store paradigmeskifte i digital handel

Det er et spørgsmål om få måneder eller år før de første AI-køb bliver lagt i danske webshops – og derfra kommer udviklingen sandsynligvis til at gå stærkt. E-handel har tidligere været gennem to helt store skift, der ændrede ved måden vi handler på. Det først skift er fremkomsten af regulær e-handel omkring årtusindskiftet, hvor almindelige mennesker begyndte at bruge deres computere til at bestille varer hjem fra nettet. Det næste kvantespring indtraf, da det ikke længere var computeren, men Smartphonen, der blev det foretrukne redskab til at købe ind online. Nu står vi over for den tredje bølge. I princippet kan Agentic commerce muligvis skære webshoppen helt ud af ligningen. Det kræver ikke en restaurant at sælge take-away – kun et køkken, så kræver det egentlig en hel webshop at sælge varer online, når det hele kan gå gennem AI-chats?Her er det væsentligt at lægge mærke til de tidligere bølger i e-handel. Både pc’en og smartphonen fungerer i bedste velgående. Ingen af de foregående bølger har udkonkurreret hinanden – de sameksisterer og komplimenterer hinanden. Det er sandsynligt at Agentic Commerce kommer til at gøre det samme.

Ikke bare én AI-løsning lige foreløbigt

Når der er stort potentiale på et marked, er der også stor konkurrence. Så der er absolut ingen, der ved, hvilken løsning der bliver den gyldne standard for Agentic Commerce. OpenAI forsøger at komme først med deres model, men samtidig forsøger store virksomheder som Amazon at bygge deres egen AI agent i stedet. De er ikke interesserede i at udlicitere deres forretning til andre virksomheder. Omvendt ser det ud hos Walmart, der aktivt samarbejder med OpenAI for at skabe Agentic Commerce. Der er med andre ord ikke nogen ensretning i markedet endnu. Virksomhederne undersøger og afprøver teknologien for potentielt at være blandt de første i den næste e-handelsbølge.

Hvordan gør du din shop klar til Agentic Commerce?

Der er ikke direkte nogen tjenester, der udbyder Agentic Commerce i Danmark endnu, men det er allerede tydeligt, at der er en række tiltag, du kan gøre for at se lækrest mulig ud, når Agentic AI skal vælge, hvem der skal have en bid af kagen.



  • Optimér hastighed på jeres shop, så AI’en hurtigst muligt kan få svar.Komprimér datamængden, så AI’en bruger færrest mulige tokens, når den får svar fra jer.
  • Vis I er til at stole på. Gør det klart at jeres kunder, får det de forventer, når de køber hos jer og er tilfredse – Trustpilot og lignende blev lige endnu vigtigere.
  • Verificér jeres produktfeeds, så informationen er til at stole på og giver AI’en al den information, den skal bruge for at vurdere jer og jeres produkter.
  • Gør jeres priser klokkeklare. Pris bliver ikke mindre relevant, når AI’en holder jer op mod jeres konkurrenter, vær klare og stærke på prissætningen.



Alt det her er forarbejde I kan gøre lige nu – og det bliver kun vigtigere for det styrker også jeres GEO. For GEO er ikke noget, der er på vej og ligger langt ude i fremtiden. Det gør sig allerede gældende lige nu. 

Relaterede insights

Agentic commerce kommer til at udfordre din webshop om et øjeblik