Bliv klar til Digital Product Passport med PIM
Hvorfor Digital Product Passport (DPP)?
Kongstanken bag DPP’et er, at EU vil overgå til en fuldstændig cirkulær økonomi. Affald skal afskaffes. Alt skal i stedet kunne genbruges eller genanvendes. Det bliver kun muligt med tilstrækkelig dokumentation og data, så alle materialer bliver behandlet på bedst mulig vis gennem hele deres livscyklus. DPP’et skal i første omgang knyttes til de varegrupper, der har størst klimaaftryk – med mest potentiale for genanvendelse.
Er du allerede bagud?
Lovgivningen er sådan set allerede trådt i kraft, men – og det er et stort men, kravspecifikationerne for Digital Product Passport er ikke klar endnu. Det vil sige, at det ikke er tydeligt præcis hvad et DPP skal indeholde, eller hvordan den tekniske løsning skal udformes. EU forventer dog at detaljerne falder på plads i slutningen af 2026, så der er ikke lang tid til at de markante ændringer træder i kraft.
Hvordan gør du dig klar til DPP?
Før eller siden kommer kravene om DPP til at påvirke jer. Det er planen at kravene skal udrulles til at gælde for langt flere typer produkter end dem, der er nævnt i første omgang. Det bedste du kan gøre nu, er derfor at få helt styr på jeres produktdata, da det uanset hvad er en helt essentiel forudsætning for at få succes med jeres DPP.
PIM-system og DPP
PIM-systemet er jeres vigtigste system til at håndtere store mængder produktdata. Det kan det også blive, når DPP er helt indfaset. Det er det bedste sted både at lagre og distribuere produktdata fra. Det vil sige at uanset hvilken stakeholder og hvilket system I skal sende data til, vil det altid være muligt fra jeres PIM.