Skip til hovedindhold

Forstå årets Black Friday: De vigtigste tal

Forstå årets Black Friday: 
De vigtigste tal
9. december 2025|3 min læsetid
Tobias Viftrup Cramer
Tobias Viftrup Cramer Content Specialist
Du får et kig om bag kulissen, hvor vi udlægger nogle af de vigtigste tal fra årets vildeste handelsuge for dig.

Heftig omsætningsvækst
– uden nye kunder

Nu er vi på den anden side af årets vildeste tilbuds-bonanza, Black Friday. Vi har derfor haft tid til at kigge på tallene, der går på tværs af nogle af de største B2C-forretninger i Danmark. På tværs af Hesehus’ løsninger ser vi en omsætningsvækst på 16,5%. Det er et højt tal, der vidner om at Black Friday bestemt ikke har toppet endnu – selvom dagen ofte bliver spået som udtømt. Det interessante ved omsætningsvæksten er dog, at den ikke er drevet af ny trafik. Trafikken til kundernes webshops vokser med beskedne 0,4% i år. Det er altså ikke trafikken, der driver omsætningen. Det er derimod kurvstørrelsen og konverteringsraten, der skaber væksten. Konverteringsraten er steget med 8,3% for vores kunder og kurvstørrelsen er banket i vejret med 12,5%. Det er måske blevet sværere at få nye kunder ind, men det er til gengæld virkelig værd at arbejde med konverteringsoptimering. Det er overordnet det, der har skabt væksten på tværs af vores kunders e-handelsløsninger i Black Friday-ugen.

Første Black Friday, hvor AI-søgninger bidrager

En af de vilde udviklinger under årets Black Friday er, at trafikken til vores kunders sites ikke længere kun kommer fra sociale medier og Google. Vi begynder nu også at se mere og mere trafik fra AI-søgninger. Det kunne være fra f.eks. ChatGPT. Vi ser eksempelvis, at en af vores kunder har oplevet en omsætningsvækst fra AI-modeller på 3317%. Det er selvfølgelig et meget højt tal, fordi den tidligere omsætning har været lav, men der er ingen tvivl om, at det kun er starten på en eksponentiel udvikling, hvor langt flere kunderejser vil starte hos en AI. Det bliver kun vigtigere at optimere mod AI-modellerne. Nu er vi nemlig allerede der, hvor omsætningen er reel, målbar og hurtigt voksende. Du kan ikke komme for hurtigt i gang med GEO lige nu.
Vi monitorerer tæt Black Friday aktiviteten for vores kunder

Teknikken bag Black Friday

Det er ofte omsætningstallene, der løber med opmærksomheden efter store e-handelsbegivenheder, men en gang i mellem er det også værd at bemærke de skjulte helte. I dette tilfælde giver vi rampelyset til Bizzkit Ecommerce Search, der hjælper vores kunders kunder med altid at kunne finde de varer, de leder efter. Ecommerce Search har haft travlt. Fra den torsdag d. 27. til Cybermonday d. 1. december har Ecommerce Search håndteret over 100 millioner søgeforespørgsler. Det er mere end 230 søgninger i sekundet døgnet rundt i fem dage. Men bare fordi, man er travl kan man også godt være hurtig. Den gennemsnitlige svartid var 40ms. Det på trods af at søgetrykket mildest talt var massivt. Det er endda 5ms hurtigere end den gennemsnitlige svartid sidste år. Vi har nemlig filet og finpudset siden sidst – og det bliver vi ved med. De her tal understreger vigtigheden af at have systemer, der er til at stole på. Igen i år var der e-handlende, der tabte omsætning på træge systemer, kø og responstider. 

Er du nysgerrig på om I også skal holde Black Friday med Hesehus, så hiv endelig fat i os.

Relaterede insights

Nøgletallene for Black Friday 2025 forklaret