B2B-indkøberne har ofte mange forskellige leverandører, så langt de fleste indkøbere kan købe noget af det, de har brug for online, selvom det kun er 35% af de sælgende virksomheder, der tilbyder onlineløsninger. Og når de kan, så gør de det. 93% af B2B-indkøberne handler online mindst en gang om måneden, og vigtigere endnu er det at de i gennemsnit handler online hver anden dag. (Dansk Industris B2B e-commerce analyse 2024, s.24) Langt de fleste der handler ind til virksomheder, bruger altså webshops og når de handler på webshops, gør de det også ofte. Det betyder, at en webshop selvfølgelig ikke bare er en webshop. Der er markant forskel på de forskellige løsninger leverandører stiller til rådighed.
B2B-virksomheder er selvfølgelig forskellige
Når man anvender statistik, kan man få noget meget komplekst til at se enkelt ud. Der er selvfølgelig enorm forskel på, hvad B2B-virksomheder arbejder med, hvilke indkøbsmønstre de har, og hvilke mængder de indkøber. Nogle indkøb i B2B-regi vil minde mere om B2C-indkøb, fordi man kun skal bruge en vare en enkelt gang og ikke skal indgå i et langt leverandør-forhold. Man bliver ikke fast kunde hos urmageren, bare fordi, man køber et enkelt ur til at hænge over kontordøren.Det betyder, at de næste tal ikke nødvendigvis passer på alle forretninger og salgssituationer, men tallene fortæller alligevel noget om hvor B2B-virksomheder skal være særligt opmærksomme i dag, hvis de netop vil indgå i et længere leverandørforhold.