Sådan vinder du Black Friday
​​​​​​​i 2025

Black Friday er årets største handelsdag, men hvordan sørger du for, at det ikke bare er en dag,
​​​​​​​hvor I kannibaliserer jeres julesalg og mister omsætning på sigt?

Lars Hedal
23/10/2025
Lars Hedal
CEO

Black Friday ligger lige rundt om hjørnet og lokker med løfter om mange kunder og masser af omsætning. Forbrugerne har tilbudslys i øjnene og håber på afsindige rabatter. Hvordan sikrer I jer, at I ikke kommer til at sælge jer selv for billigt og ikke får andet ud af dagen end en masse omsætning, der går i nul? Vi har samlet viden på tværs af de butikker, som vi hjælper, og kogt det ned til fem enkle punkter, så I kan få en Black Friday, der både er en fest for jer og for kunderne.

1. Kend dine kunders mønstre

Det er i bund og grund lidt skævt, når vi skriver Black Friday. For Black Friday er ikke længere bare en fredag. Black Month. Black Week. Sortvember. Kært barn har efterhånden mange navne. Black Friday er stadig den klart største handelsdag, men når vi kigger på data fra vores kunder, er det tydeligt, at der også er godt gang i det sorte salg allerede i dagene op til. Særligt om torsdagen er der godt gang i kreditkortene. Det skyldes sandsynligvis, at flere og flere virksomheder tager forskud på løjerne og laver tilbud, der går live om aftenen inden store e-handelsdag. Det er faktisk i timerne mellem 21-22 torsdag aften, der er allerstørst aktivitet i forbindelse med Black Friday. Det kan godt være aktiviteten topper om torsdagen, men til gengæld er aktiviteten jævnt fordelt over hele den rigtige Black Friday. Fra 8 om morgenen til 22 om aftenen er folk godt i gang med at fylde kurvene. Det skyldes selvfølgelig brandingen af Black Friday som den ultimative handelsdag, så det er klart, at mange bruger chancen til at få købe ind her. Man skal dog ikke stirre sig blind på fredagen, for forbrugerne er langt mere aktive i hele ugen omkring Black Friday end ellers. Der er altså masser af muligheder for at få fat I jeres kunder hele ugen og ikke kun om fredagen – for om fredagen, tjekker de jer nok ud helt af sig selv.

Omsætningsfordeling i % for Black Week 2024

Fordeling i % af sessioner pr. time fra torsdag aften til og med hele Black Friday 2024

2. Bliv helt skarp på Black Friday-strategien

Det absolut vigtigste er nok, at I ved præcis hvad I vil med jeres Black Friday. Hvad skal det føre til? Hvad er det overordnede mål? Er det at få banket en masse omsætning afsted? Gør I det fordi alle konkurrenterne også giver slagtilbud, eller har I en mere reel plan for, hvad Black Friday skal hjælpe jer med? Black Friday er ikke bare en tilfældig dag i november. Det er strategisk nøglepunkt for jer, fordi det er en gylden mulighed for at tiltrække kunder og reelt få dem til at købe. Det er helt essentielt ikke at tænke dagen som et nødvendigt onde, hvor man desværre bare er nødt til at sælge varerne til spotpris. Selv virksomheder som IKEA og Patagonia, får branding-værdi ud af dagen på trods af, at de ikke laver udsalgskampagner. De har bare valgt at bruge Black Friday i en branding-strategi. Det vigtige er, at I kan svare velovervejet på spørgsmålene: Hvorfor holder vi Black Friday? Hvad skal vi opnå? Strategien sikrer jer, at dagen ikke bare bliver omsætning uden overskud. I de næste tips, får du en mere konkret opskrift på, hvordan de strategiske fokusområder kunne se ud.

3. Så er der novemberoprydning på lageret

Et af de helt store og klassiske punkter på dagsordenen er at bruge Black Friday til at få realiseret varelageret. Hvilke restpartier har I liggende? Hvad fylder for meget? Er der noget, der tager plads fra noget andet på et opvarmet lager, nu når vinterkulden sætter ind. Black Friday er en kærkommen chance for at få varerne ud fra hylde 162-A og hjem til kunderne. Nogle varegrupper er sæsonbetonede, nogle får nye modeller jævnligt og der skal gøres plads til dem. Black Friday er en gyldensort mulighed for ikke at brænde inde med sidste års model. Uanset om I sælger løbetøj, smartphones, make-up eller noget helt fjerde. Som forbruger er det måske ikke helt oplagt at købe havemøbler i slutningen af november, men det ændrer ikke på, at det er et fremragende tidspunkt at sælge dem på. Det er jo nogle store klodsede ting at opbevare på et lager. De tager for meget plads og I kan sikkert godt få dem solgt til den rigtige pris. En succesfuld Black Friday, kan godt være en Black Friday, hvor I måske ikke har den helt store avance, men til gengæld får frigjort plads og realiseret alt det, der ellers var endt i tabt omkostning. Der er ingen, der tjener penge på noget, der ligger og samler støv i et centrallager – tværtimod. Jeres Black Friday-strategi kan derfor sagtens indeholde et ben, der handler om at skabe mest muligt plads – og at brænde inde med mindst muligt. Her er black week-fænomenet en kærkommen mulighed for at lave prøveballoner. Kan I sælge en vare med 20% rabat om mandagen eller slår kunderne først til når rabatten hedder 40% om onsdagen? I har sandsynligvis de potentielle kunders opmærksomhed i den her uge, så hvad skal der til, for at få dem til at købe?

Cart

4. Et forhold, der starter i november skulle gerne holde til Valentinsdag i februar

Black Friday-perioden giver jer muligheden for at komme i kontakt med en masse nye kunder. Det kan betyde starten på en lang og loyal relation, men alt for ofte, ender det som et one-friday-stand, hvor kunden bare køber et slagtilbud hos jer – for aldrig at sætte sine (virtuelle) ben hos jer igen. Det kan I gøre rigtig meget for at undgå, hvis I prioriterer det. Sørg for at skabe incitamenter, der får kunden til at vende tilbage igen. Få de rigtige e-mail permissions og bliv ved med at tilbyde værdi – også når Black Friday er slut. Et godt tilbud kan og bør ses som en marketingstrategi, der skaffer nye leads til jer på sigt. Black Friday er også et oplagt tidspunkt at få folk til at skrive sig op til jeres kundeklub eller loyalitetsprogram. Giv dem lidt ekstra, når de skriver sig op: Længere garanti, større rabat, vouchers, ekstra point eller lignende. Det er det helt oplagte tidspunkt til at hverve de kunder, der kommer til at lægge flest penge hos jer, de 364 andre dage om året. Kunderne er i åbnet købemodus i Black Week, fordi de har udsat indkøb af f.eks. julegaver til det bliver tid til de gode rabatter. Det kan I drage fordel af og få kunderne til at tage de ekstra skridt – ikke bare ind i jeres butik, men også ind i jeres fordelsprogrammer. Brug rabatterne som investeringer i at skabe loyale fremtidige kunder, I også nyder godt af i alle årets andre måneder.

5. Husk at det er Black Friday igen næste år

Black Friday og Week er nu så fasttømret et format at kunderne forventer det igen og igen. Det betyder, at der er virkelig meget læring at hente, hvis I bruger tid og kræfter på at indsamle og analysere de væsentligste data. Hvilke produkter solgte bedst? Hvor store rabatter, var det nødvendigt at give? Hvilke produkter solgte bedst med den højeste avance? Var der særlige initiativer i jeres marketingmix, der fungerede bedre end andre? Social media posts, liveshopping eller en bestemt kampagne? I kan lære af det hele. Særligt hvis I er i stand til at indsamle data på jeres kundegrupper og identificere, hvilke kunder det var særligt attraktivt for jer at komme i kontakt med. Alt det I lærer på Black Friday giver jer selvfølgelig indsigter til næste år, men det giver jer også indsigter, I kan anvende hele året rundt. I kan bruge jeres data til at bygge bedre audiences, så jeres annoncer rammer de rigtige kunder. I kan finde ud af hvilke e-mails, der fungerede bedst og lave copy, der matcher kvaliteten. Black Friday er retail i tiende potens og I kan lære helt afsindigt meget om jeres kunder, og hvordan I tiltrækker nye kunder på lige netop disse novemberdage. Så glem endelig ikke opsamlingen midt i pakkeræset.  

Der er ikke kun én opskrift til at vinde Black Friday, men hvis I går til dagen med en klar plan for, hvad I vil opnå hvordan, så vil I helt sikkert opleve sejre. Få meget mere inspiration til Black Friday – og alle de 364 andre handelsdage.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag vores nyhedsbrev og få artikler, viden og invitationer direkte i din indbakke.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Vi indgår samarbejde med Lingerikæden Wunderwear om ny ambitiøs omnichannel-strategi. Kæden vil være Nordens største og bedste online lingeriudbyder.
Fynsk Erhverv har lige udsendt Det Fynske Vækstbarometer og digitalisering er et af de helt centrale temaer af en ganske særlig grund.
Hesehus’ designere, Sabine og Louise, tog til Forward Festival i Berlin - en international konference og kreativ Festival.