Black Friday ligger lige rundt om hjørnet og lokker med løfter om mange kunder og masser af omsætning. Forbrugerne har tilbudslys i øjnene og håber på afsindige rabatter. Hvordan sikrer I jer, at I ikke kommer til at sælge jer selv for billigt og ikke får andet ud af dagen end en masse omsætning, der går i nul? Vi har samlet viden på tværs af de butikker, som vi hjælper, og kogt det ned til fem enkle punkter, så I kan få en Black Friday, der både er en fest for jer og for kunderne.
Omsætningsfordeling i % for Black Week 2024

Fordeling i % af sessioner pr. time fra torsdag aften til og med hele Black Friday 2024

3. Så er der novemberoprydning på lageret
Et af de helt store og klassiske punkter på dagsordenen er at bruge Black Friday til at få realiseret varelageret. Hvilke restpartier har I liggende? Hvad fylder for meget? Er der noget, der tager plads fra noget andet på et opvarmet lager, nu når vinterkulden sætter ind. Black Friday er en kærkommen chance for at få varerne ud fra hylde 162-A og hjem til kunderne. Nogle varegrupper er sæsonbetonede, nogle får nye modeller jævnligt og der skal gøres plads til dem. Black Friday er en gyldensort mulighed for ikke at brænde inde med sidste års model. Uanset om I sælger løbetøj, smartphones, make-up eller noget helt fjerde. Som forbruger er det måske ikke helt oplagt at købe havemøbler i slutningen af november, men det ændrer ikke på, at det er et fremragende tidspunkt at sælge dem på. Det er jo nogle store klodsede ting at opbevare på et lager. De tager for meget plads og I kan sikkert godt få dem solgt til den rigtige pris. En succesfuld Black Friday, kan godt være en Black Friday, hvor I måske ikke har den helt store avance, men til gengæld får frigjort plads og realiseret alt det, der ellers var endt i tabt omkostning. Der er ingen, der tjener penge på noget, der ligger og samler støv i et centrallager – tværtimod. Jeres Black Friday-strategi kan derfor sagtens indeholde et ben, der handler om at skabe mest muligt plads – og at brænde inde med mindst muligt. Her er black week-fænomenet en kærkommen mulighed for at lave prøveballoner. Kan I sælge en vare med 20% rabat om mandagen eller slår kunderne først til når rabatten hedder 40% om onsdagen? I har sandsynligvis de potentielle kunders opmærksomhed i den her uge, så hvad skal der til, for at få dem til at købe?
Insights