6. marts 2023

Brug AI til at skabe fremtidens SEO

Det er ikke nyt, at tech-giganterne bruger AI. Men det er nyt, at det er blevet tilgængeligt for alle at bruge det. Det er ny teknologi med et stort potentiale, der allerede nu kan bruges. Det kan dog ikke bruges til alt – langt fra.

Derfor vil vi guide dig igennem, alt det du skal være opmærksom på, når du begynder at tænke AI ind i dine SEO-indsatser.

Muligheder

Hvis du har en lille smule teknisk indsigt, kan du få masser af fordele ud af AI. Det kan gøre dit arbejde nemmere, hurtigere og bedre. Det handler bare om at gøre det på den rigtige måde og være opmærksom på hvad AI kan og hvad det ikke kan endnu.

Det oplagte sted at starte for de fleste sites er at bruge ChatGPT til at skrive og moderere indhold. Du kan enten bruge det til at skrive mere indhold eller at gøre jeres eksisterende indhold lettere at forstå.

I kan også bruge det til lave en mindre teksttung side, fordi ChatGPT også kan hjælpe med at lave grafikker og andet visuelt indhold.

Og så kan ChatGPT hjælpe med hurtigt at blive klogere på snart sagt alle områder.

AI & SEO 1

5 konkrete opgaver AI kan hjælpe med allerede nu

  • Besvare tekniske spørgsmål: Er du i tvivl om, hvordan en sitemap fungerer, hvad struktureret data er eller noget tredje, så brug ChatGPT til at blive klogere på emnet. Vær dog opmærksom på, at den ikke ved alt – især ikke noget aktuelt, så se ikke svaret som facit.
  • Skrive tekster: Uanset om du har brug for hjælp til produkttekster, alt-tekster, overskrifter, title tags, opslag på sociale medier eller til emails, så kan AI hjælpe. Den kan endda hjælpe med korrektur eller at skrive uddrag af en tekst. Det er vigtigt, at du beskriver opgaven til ChatGPT så tydeligt og detaljeret som muligt – og at du efterfølgende kontrollerer og evt. retter i svaret.
  • Lave grafer, tabeller og billeder: Har du brug for visuelt indhold, kan du bruge ChatGPT til at samle data i en graf eller Midjourney til at lave billeder.
  • Gøre søgeordsanalyser nemmere, hurtigere og mere effektive: Det er vigtigt at vide, hvilke søgeord du skal optimere efter. Men det er tidskrævende at finde relevante søgeord. Brug ChatGPT til at udvælge de mest relevante søgeord på en liste, lave regex-formler, så du nemmere kan sortere i dine søgeord eller give flere detaljer og alternativer til et udvalgt søgeord. Det kan dog ikke klare hele søgeordsanalysen, da den ikke har adgang til relevante data.
  • Bidrage til teknisk SEO: Teknikken på dit site er utrolig vigtigt ift. SEO. Og det kan ikke erstattes af AI. Men ChatGPT kan bidrage til det, fx ved at gennemgå et stykke kode og give eksempler på korrekt kode.

Faldgruber

Tekst-AI’er er lavet til at svare hurtigt og præcist på et spørgsmål, uden at man som bruger skal besøge en eller flere hjemmesider for at finde svaret. Der bliver også linket markant mindre end i en Google søgning. Det kan i høj grad komme til at betyde et fald i den organiske trafik, især på informationssøgninger.

Som det er nu vil et resultat fra ChatGPT kun fremhæve en håndfuld konkrete anbefalinger, hvilket er markant færre end der findes i en søgning på Google. Det er heller ikke gennemsigtigt, hvad man som site skal gøre for at blive fremhævet. Det er derfor sværere at få en konkurrencefordel end det er i regulære søgemaskiner.

Brug ikke AI til at lave indhold, der kun har til formål at påvirke søgemaskinerne. Google går i stigende grad op i at vise sider, der leverer ’Helpful content’. Så sørg for, at dit indhold giver mening for brugerne (det gælder uanset om et menneske eller en AI har skrevet det).

OBS-punkter

ChatGPT er bygget på data til og med 2021. Den kan derfor ikke besvare aktuelle spørgsmål. Den har kun adgang til gratis indhold og værktøjer. Den kan derfor ikke bruges til at finde realtidsdata på søgevolumen på et søgeord eller hvor stor en andel organisk trafik udgør på dit site.

Vær opmærksom på rettigheder. AI bygger på indhold, der findes andre steder på nettet, og som kan være underlagt copyright. Det er dit ansvar at sikre dig, at har ret til at bruge indholdet fra ChatGPT og Midjourney.

Fremtiden

Lige nu fylder ChatGPT bygget på GPT-3 rigtig meget. Men der går formentlig kun få måneder inden Google lancerer deres alternativ, BARD, og GPT-4 er udkommet. Det er derfor meget svært at spå om fremtiden, da de nye teknologier potentielt kan være langt mere kraftfulde, end dem vi kender i dag.

Men det er i hvert fald sikkert, at AI er kommet for at blive. Og derfor handler det om at følge med, og tage det til sig på en måde, der passer til jeres site, ressourcer og interne arbejdsgange.

Vi sidder klar i Hesehus til uddybning, vejledning eller afklaring, hvis I har brug for det. Kontakt os endelig, hvis du har brug for hjælp. Vi kan også udføre en komplet optimeringsanalyse for jer, læs meget mere om den lige her.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Juliana Drivhuse har netop lanceret et nyt drivhus-univers, der skal tage dem til det næste niveau online.
Webinar om Search. Kunder der søger er mere tilbøjelige til at købe. Tre gange så tilbøjelige til at købe som kunder, der bare klikker rundt i jeres butik. Derfor skal søgemaskinen fungere optimalt, så I ikke mister kunder med et stort potentiale.
Omnichannel er et stort og komplekst set-up. Det betyder, at det er let at overse vigtige detaljer og begå fejl, der kan have store omkostninger.