19. juni 2023

Styrk jeres B2B E-commerce

- Alt du skal vide om PunchOuts

Vi vil gerne give dig en solid introduktion til PunchOut-løsninger, derfor har vi valgt at samle otte af de hyppigste spørgsmål og svar, så du hurtigt kan få overblik over en integration, der kan give jer nye store kunder.

1. Hvad er PunchOuts?

PunchOuts er en samlebetegnelse for integrationer direkte til en kundes indkøbssystem. Det betyder, at kunden kan få information om jeres produkter og købe dem gennem deres egne systemer i stedet for at følge den normale check-out i jeres webshop.

2. Hvordan fungerer PunchOuts?

Det fungerer typisk sådan, at kunden i deres indkøbssystem kan ”punch out” til jeres webshop. Det vil sige, at kunden bruger et link til at hoppe direkte over i jeres webshop, hvor de kan bruge den som enhver anden kunde, men med kundespecifikke priser og produkter. Kunden lægger varerne i kurven som normalt, men check outet laver et ”punch in” tilbage til kundens indkøbssystem, hvor ordren så færdiggøres og godkendes. PunchOuts kan også fungere på andre måder, alt efter hvilket mix af indkøbssystem, ERP, protokoller og Webshop-løsning, der er tale om. Det væsentligste er dog, at det i langt de fleste tilfælde kan lade sig gøre at bygge en PunchOut-løsning hurtigt og enkelt.

3. Hvorfor efterspørger kunderne PunchOuts?

PunchOuts er typisk efterspurgt af store virksomheder eller offentlige kunder, der har mange forskellige leverandører og indkøber mange forskellige varer. Kunderne vil gerne reducere kompleksiteten og samle alle indkøbene i ét system, fordi det hurtigt ville blive uoverskueligt at skulle købe ind i måske 50 forskellige webshops, der alle har forskellige systemer. Det reducerer desuden deres administrative arbejde markant, fordi det er muligt at automatisere processerne omkring godkendelse og fakturering af ordrer.

PunchOuts_1

4. Hvad får du ud af at lave PunchOuts til kunderne?

Den primære fordel er, at I får adgang til at sælge til større kunder. I mange tilfælde vil I kun kunne vinde offentlige udbud eller store virksomheder, hvis I tilbyder at lave PunchOut-løsninger til kundens systemer. I får desuden et enkelt samarbejde med kunden, når først løsningen er implementeret. I har nemlig mulighed for at automatisere store dele af købet, sådan at kundens forhandlede priser og produkter altid er tilgængelige. Det handler om at gøre det så let for kunderne som muligt. Det er nemlig en væsentlig faktor, når de vælger leverandører. Desuden gør det jer også mere sikre på at kunne holde på kunden, da det er bekvemt og enkelt at blive ved at bruge jer som leverandør, når I har en stærk PunchOut-løsning.

5. Hvad skal en PunchOut kunne?

I skal kunne levere alle relevante data til jeres kunder i realtid. Det vil sige, at de altid skal have adgang til deres aktuelle priser, lagerstatus og sortiment. Det gør kunden i stand til let at købe jeres varer. Samtidig skal PunchOuts give kunden mulighed for at udnytte fordelene ved jeres kundeportal, når de bruger dens interface, så de let kan lave f.eks. genbestillinger.

6. Hvad kræver det at kunne lave PunchOuts?

Det kræver to grundlæggende forhold at kunne oprette PunchOut-løsninger. Først og fremmest skal I have en systemarkitektur, der understøtter dataudveksling mellem systemer. Dette vil typisk være bygget på API’er. Dernæst kræver det, at man har helt styr på sine data. Produktdata, prisdata og så videre skal være opdateret og kunne udsendes i realtid. Det betyder, at I skal have stærke systemer som ERP og PIM, der kan udveksle disse data optimalt.

PunchOut_2

7. Kan man lave én løsning, der virker til alle kunder?

Nej, alle kunder vil have forskellige systemer, der kræver forskellige typer integrationer. Dog er visse løsninger standardiserede og kan laves med ganske få udviklingstimer. Det vigtigste er, at jeres fundament er helt klart til at bygge en ny PunchOut-løsning. Hvis ikke fundamentet er klart, kan der altid laves et modul, der gør jer i stand til at lave en PunchOut-løsning. Det er mere tidskrævende, men kan hurtigt betale sig, hvis det betyder, I får adgang til større kunder.

8. Understøtter Hesehus PunchOuts?

Ja, Hesehus har lavet PunchOut-løsninger gennem en lang årrække og har stor erfaring med at lave gnidningsfrie integrationer. Alle Hesehus-løsninger er bygget på Bizzkit, der enkelt kan tilpasses til at understøtte PunchOuts.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Webinar om Search. Kunder der søger er mere tilbøjelige til at købe. Tre gange så tilbøjelige til at købe som kunder, der bare klikker rundt i jeres butik. Derfor skal søgemaskinen fungere optimalt, så I ikke mister kunder med et stort potentiale.
Omnichannel er et stort og komplekst set-up. Det betyder, at det er let at overse vigtige detaljer og begå fejl, der kan have store omkostninger.
Omnichannel er den ultimative kundeservice. Det gør det nemmere for kunderne at handle med deres foretrukne brands på lige præcis den måde, der passer dem.