27. november 2017

Apps er tilbage!

Mobilen er blevet et vigtigt medie for forbrugerne, når der skal shoppes. Men det er ikke længere nok at have et fluid design på webshoppen - apps er nemlig blevet et hit igen.

Det var et af de store emner på den europæiske e-handelskonference Global E-commerce Summit, som Hesehus deltog i tidligere på året. Førhen var apps for spil, sociale medier og nyheder. Når forbrugerne skulle shoppe, benyttede de deres browser og ofte Google til at søge efter produkter og på den måde tilgå forskellige webshops.

Større forventninger

I dag er smartphones et vigtigt medie, hvor især unge og børnefamilier i højere grad søger efter og køber produkter i deres foretrukne webshops. Mange e-handlere har da også taget et proaktivt skridt mod M-commerce med optimering af fluid design på deres webshops, så forbrugerne får den bedste oplevelse uanset hvilket medie, de tilgår webshoppen fra. Men forbrugeradfærden har ændret sig, og fluid design er ikke længere nok for de forbrugere, der shopper via smartphones.

Din yndlingsshop er kun ét klik væk

Forbrugerne har nemlig taget apps til sig og benytter nu også dem til at tilgå deres foretrukne webshops med blot ét klik. Hermed har de fjernet bøvlet ved at skulle igennem browseren for at finde deres yndlingsshop. Ifølge en undersøgelse lavet af Opera Mediaworks foretrækker 37% af mobilshopperne at shoppe fra en app, mens 23% foretrækker at shoppe gennem en mobil browser. Årsagen til, at så mange forbrugere foretrækker at shoppe via apps, er, at det er mere bekvemt, det er hurtigere og deres indstillinger er gemt, så nyheder, forslag og inspiration er personaliseret til den enkelte bruger af app’en. Af selv samme årsager er apps også et fremragende medie til at skabe loyale kunder. Forbrugerne føler nemlig, at forhandleren kender dem og deres stil, foreslår relevante produkter og opbygger et tæt bånd til den enkelte kunde.

Tilfredsstil kundernes behov før de opstår

Det er ikke kun i selve købsfasen, at forbrugerne griber ud efter den lille elektroniske følgesvend. Forbrugerne er blevet så vilde med at benytte deres smartphones, at hele forbrugerrejsen – fra inspiration til selve køb og eventuelt genkøb – sker over den mobile enhed. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før også at være forbrugernes foretrukne inspirationskilde, når de søger efter nye trends og tendenser. Ved at tilbyde inspirerende og personaliseret content og produkter i jeres app, kan I opfylde forbrugernes behov, før de opstår og dermed vinde forbrugerne ved, at de swiper igennem jeres apps for at blive inspireret.

Apps er kedsomhedens bedste medicin

Apps bliver i høj grad benyttet som underholdningskilde, mens vi venter på bussen, sidder i venteværelset hos tandlægen eller er på den lange togtur tværs igennem landet. Det er ikke fordi, vi nødvendigvis har et købsbehov men nok nærmere et underholdningsbehov – og her er det ikke browseren, men i stedet de apps, vi allerede har downloadet til vores mobile enheder, vi benytter. Dermed er der altså mere salg at hente, hvis I som e-handlere også kan fange forbrugerne, når de har et underholdningsbehov og ikke blot et købsbehov.

// Asos //

En af de virksomheder, som har stor succes med deres app, er Asos, der tilbyder en bred vifte af produkter inden for mode og skønhed. De har præsteret at udvikle en app, som har skabt en masse loyale kunder, og som er elsket af mange forbrugere over hele verden. Samtidig har de formået at forene deres app og deres webshop, så kunderne får den bedste oplevelse uanset platform.

Når webshop og app flyder sammen

Med et personligt login, der kan benyttes både i webshoppen gennem en browser og i app’en, har kunderne mulighed for at fortsætte deres købsrejse på hvilken som helst platform, uanset hvor de startede. Gemmer kunderne fx en kjole på Asos’ app, vil den ligge i ’Saved Items’, lige meget hvor kunderne tilgår Asos fra – hvad enten det er webshoppen gennem browseren på computer, tablet eller smartphone eller gennem app’en.

Hvis kunderne forlader webshoppen eller app’en med varer i kurven, gemmer Asos dem i kurven i en time, hvorefter varerne automatisk bliver overført til ’Saved Items’, så kunderne altid kan vende tilbage til varerne og foretage købet uden at skulle finde varerne igen.

Personaliseret app til loyale kunder

Gennem ’My Recommendations’ foreslår Asos varer til kunderne baseret på søgehistorikken, dvs. varer som matcher andre produkter, kunderne tidligere har vist interesse for. Samtidig har man som kunde også mulighed for at fortsætte, hvor man slap via ’Recently viewed’-featuren. Begge features hjælper kunderne gennem personaliserede forslag med at forkorte processen fra inspiration til købsbeslutning.

Gennem ’Shop by Occasion’ kan kunderne lade sig inspirere af varer til bestemte anledninger eller årstider. På den måde kan kunderne let finde det rette outfit til fest, arbejde, ferie eller vinter, og dermed tager Asos deres kunder i hånden og guider dem igennem den optimale købsrejse.

Den elektroniske omni-channel

Det er ikke længere nok at være tilstede som webshop med et fluid design, der tilpasser sig de forskellige enheder, forbrugerne benytter, men det er heller ikke nok at lave sin shop som en app, som forbrugerne skal hente for at købe varer. I dag handler det i højere grad om at være tilstede på alle de platforme, hvor jeres kunder kan finde på at handle og dermed forene platformene for at optimere købsrejsen for kunden. Ved at skabe en omni-channel – ikke blot mellem fysiske butikker og e-butikker – men også mellem de forskellige elektroniske platforme kan I skabe en købsrejse, som er let, bekvemmelig og personlig for jeres kunder hver gang. De vil elske jer for det!

Vil I høre mere om hvordan I dyrker jeres niche og bliver forbrugernes foretrukne webshop? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak.
Kontakt adm. direktør Lars Hedal på tlf. 40 25 50 83 eller mail: hedal@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox