Fristads-Kansas-case

Case: Fristads Kansas Group

Banebrydende e-handelsløsning

Fristads Kansas Group

Europas førende leverandør af arbejdstøj Fristads Kansas Group har fået udarbejdet en unik webshopløsning, hvor alle Fristads Kansas Groups kunder, som hovedsageligt består af store internationale virksomheder, har en personligt tilpasset webshop med specifikke produkter og bestillingsmuligheder.

Med en årlig omsætning på over 4 mia. kr. og en produktportefølje indeholdende nogle af Europas førende mærker, fx norske Wenaas, belgiske B&C, franske Bragard & Lafont og i Danmark Fristads Kansas, er Fristads Kansas Group blandt de absolut største aktører på markedet for arbejdstøj. For en koncern som Fristads Kansas Group, der handler med arbejdstøj, er det alfa og omega, at de store virksomheder, som udgør Fristads Kansas Groups kunder, får præsenteret udvalget på en let og overskuelig måde, således at det kun er de specifikke produkter, der er fremstillet til de enkelte kunder, der vises i webshoppen.



Europas førende leverandør af arbejdstøj Fristads Kansas Group har fået udviklet unik webshop fra Hesehus
Fristads Kansas Group kører med 150 unikke webshops på én og samme platform

Utallige webshops på én platform

E-handelsløsningen er reelt set ikke blot én webshop, som man ser det de fleste steder, men derimod mere end 150 forskellige webshops med over 220.000 brugere på en og samme platform. Det betyder, at mange af Fristads Kansas Groups kunder har deres egen personlige webshop med kun de produkter, der er fremstillet netop til dem, og det bliver taget meget positivt imod af slutkunderne. Et andet positivt aspekt ved den ambitiøse e-handelsløsning er, at løsningen allerede har vist sig at have haft afgørende betydning for flere store koncerners valg af Fristads Kansas Group som leverandør. Løsningen er med andre ord en stærk differentiering i markedet.

Et utal af muligheder

Udover sorteringsfiltre som fx brand, kropsområde og arbejdstype, giver e-handelsløsningen mulighed for at indtaste kropsmål på hver enkelt medarbejder, hvilket hjælper til, at kunden altid får bestilt den rigtige størrelse tøj til alle medarbejdere og giver dermed færre returneringer, som ellers er en stor udfordring i e-handel med tøj. I  forbindelse med bestilling kan kunden angive hvilke medarbejdere, det nye arbejdstøj skal passe til og på den måde bestilles de rigtige størrelser automatisk.

Derudover kan kunden selv styre hvilke medarbejdere, der har adgang til at bestille tøj fra webshoppen, fx om den enkelte medarbejder selv kan gøre det, om det er teamlederens ansvar, eller om det skal være en helt tredje i organisationen. Der er også mulighed for, at eksempelvis teamlederen kan bestille tøjet, men at ordren skal godkendes af en højerestående leder. Kort sagt, er systemet enorm fleksibelt, og det er helt op til den enkelte virksomhed, hvordan det skal tilpasses.


Size-converter

Da der kan være forskel på størrelserne i de forskellige lande, hvor løsningen bruges, indeholder webshoppen en size-converter, der kan oversætte størrelserne, så kunden får den helt rigtige størrelse arbejdstøj. Den enkelte virksomhed kan vælge hvilke størrelsesformater, der skal være på webshoppen. Eksempelvis kan kunden vælge, at det vil være relevant med en amerikansk og en italiensk size converter. Herefter vil Fristads Kansas Group i samarbejde med kunden tilpasse størrelsesforholdene, ud fra hvordan eksempelvis den italienske størrelse er i forhold til den ”raw”-størrelse, som er udgangspunktet for al tøjet. Det kan for eksempel angives, at en italiensk størrelse 32, svarer til en ”raw”-størrelse 38 eller 40. Det hele kan gøres med en justerbar ”lineal”, således at størrelserne kan overlappe hinanden og tilpasses fuldt ud.

Få en smart size-converter til din tøjwebshop

Webshop samarbejder med ERP-systemer

En af de mest unikke features i e-handelsløsningen er muligheden for såkaldt pre-ordering. Her kan kunderne være med til at bestemme, hvor meget der skal bestilles hjem til næste sæson. På den måde er kunderne sikre på, at de får, hvad de har brug for, og det gør det lettere for Fristads Kansas Group at bestille det rigtige antal produkter hjem. Fristads Kansas Group har med andre ord ”rykket efterspørgslen frem i tid” og har dermed bl.a. optimeret deres supply chain. Det kan lade sig gøre, fordi løsningen er integreret med Fristads Kansas Groups forskellige ERP-systemer.

Speciel webshop til distributører

Udover den beskrevne B2B-webshopløsning, er e-handelsløsningen også lanceret i en B2P-udgave – Business to Partners. Dette system bruges af Fristads Kansas Groups forhandlere. Hvor B2B-udgaven er stærk til at håndtere et stort antal medarbejdere og et kompleks budgetsystem, er B2P-udgavens styrke i stedet evnen til at håndtere store mængder varer, et større udvalg, store ordrer, og ligeledes er systemet tilpasset med de informationer, distributørerne har behov for. Yderligere er mulighederne for ’customization’ af produkterne udvidet. B2P-udgaven giver, ligesom B2B-udgaven, mulighed for pre-ordering, hvilket er en stor fordel for Fristads Kansas Group pga. de meget store mængder tøj, som distributørerne ofte bestiller på webshoppen.

Casedetaljer

Lancering i januar 2012

Platform

Webshop, PIM, Mediebank, CMS og Design

150

Webshops

Med end 150 webshops på én og samme platform

Antal brugere

Over 220.000 bruger i dag løsningen

Lignende cases

Se andre B2B-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus