Det betyder det sidste halve års udvikling i Generative AI for dig, der laver e-handel

Udviklingen går så stærkt at det kan være svært at følge med. Men hvad betyder det for jer?
​​​​​​​Risikerer I at blive sat af i den næste store GenAI opdatering?

Christopher Gersbo-Møller
17/11/2025
Christopher Gersbo-Møller
Senior Business Architect & Team Lead

Generative AI er på vej ind i
​​​​​​​e-handel

Vi kan lige så godt slå det fast med det samme. Generative AI – uanset om du tænker på OpenAIs ChatGPT, Googles Gemini eller en af de mange andre sprogmodeller, vil gerne være e-handelsværktøjer. Firmaerne bag de forskellige AI-Chats arbejder på at inkorporere e-handelsfunktionalitet, der grundlæggende kommer til at ændre, den måde vi handler online. OpenAI har for eksempel lige sluppet Instant Check-out løs i ChatGPT i USA. Det betyder, at du kan købe en vare direkte fra ChatGPT – helt uden at besøge den webshop, der sælger varen. Kan du også høre, hvordan de tektoniske plader under e-handelsbranchen rykker sig lige nu?

Alle veje fører ikke længere til Google

I de sidste 20 år er det kun gået en vej med Googles organiske trafik. Opad. Det billede er dog ved at ændre sig. De er ved at miste andele af trafikken på organiske søgninger. Vi kan se at vores kunder begynder at få mellem 1 og 3% af trafikken fra AI-søgninger. Det lyder ikke af meget, men det er en procentdel, der vokser stærkt – samtidig er konverteringsraten på indhold fremsøgt med AI markant højere end organiske søgninger. Der går ikke mange år, eller måneder før langt flere går til AI-søgningerne først – og når vi, når dertil er det afgørende at I er klar til at levere de rigtige data til AI-søgemaskinerne, ellers kommer det til at kunne mærkes på bundlinjen. Særligt når der kommer flere e-handelsværktøjer direkte i AI-søgningerne.

Udviklingen går så stærkt at ingen rigtig kan følge med. Men hvad betyder det for jer? Risikerer I at blive sat af i den næste store GenAI opdatering?

En helt ny form for kunderejse

Vi har længe været vant til en kunderejse, der gik gennem Googles søgeresultater. Hvis kunden søgte på ”Løbeur” fik de et produktbånd med sponsorerede søgeresultater fra en lang række webshops. Kunden kunne så klikke sig videre til sitet, der udbød det ur, der umiddelbart så mest tiltalende ud. Kunden kunne så vælge om det var det rigtige ur eller om hun skulle søge videre før hun købte uret på en af webshoppene. Den fremtidige kunderejse ser helt anderledes ud. Særligt på et forholdsvis avanceret produkt som et løbeur – for hvordan vælger kunden det rigtige ur til deres behov? Før krævede det en masse research på blogs og anbefalingssider. Nu kan du bare spørge AI. Den nye kunderejse kan altså starte direkte i AI-chatten, hvor kunden spørger ind til, hvilket løbeur er det rigtige for hende. Chatten og kunden finder sammen frem til et godt bud, kunden så kan købe direkte i AI-chatten – helt uden at besøge webshoppen, der sælger uret. Det sparer kunden for klik og hjælper med at gøre den uoverskuelige mængde af valg på nettet lidt mindre.

Skal jeg bekymre mig om det her lige nu?

Det korte svar er ja. Det lidt længere svar er Ja, men det er vigtigere at handle på det du kan gøre nu, end at bekymre dig. Det er store skred, der er i gang, men der er heldigvis en masse, du kan gøre for at forberede dig på fremtidens e-handel. Du kan arbejde med både GEO, Agentic Commerce og sikre at jeres data er letforståelige for AI-chats.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Udviklingen går så stærkt at det kan være svært at følge med. Men hvad betyder det for jer? ​​​​​​​Risikerer I at blive sat af i den næste store GenAI opdatering?
Der sker et paradigmeskifte i den måde dine kunder køber lige nu. ​​​​​​​Se webinaret og bliv klar til at møde morgendagens kunder.
Black Friday er årets største handelsdag, men hvordan sørger du for, at det ikke bare er en dag,​​​​​​​hvor I kannibaliserer jeres julesalg og mister omsætning på sigt?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.