18. december 2017

BIG DATA - big opportunities

Big data er længe blevet brugt til at målrette indsatsen mod potentielle forbrugere og dermed skabe salg på den korte bane, men jeres data kan meget mere end det. Ved at bruge data til at tilrettelægge forbrugerrejsen for den enkelte kunde i webshoppen, skaber det ekstra værdi for dem. Det kan betyde flere loyale kunder og øget salg - også på lang sigt.

E-handlere har længe benyttet deres data til at målrette indsatsen på nettet mod potentielle kunder ved bl.a. at udføre targeting og retargeting. Formålet er her at ramme de forbrugere, som tidligere har været inde på deres webshop, minde forbrugerne om, hvad de har lagt i kurv, men endnu ikke købt og andre metoder, der kan være med til at øge omsætningen på kort sigt.

Det taktiske skridt har her været at benytte data til at fange det næste køb ved at ramme interesserede forbrugere. Men det er tid til at ændre spørgsmålet fra, hvordan I kan bruge data til at hjælpe jer selv til, hvordan I kan bruge data til at hjælpe kunderne - og dermed øge omsætningen på lang sigt gennem tilfredse og loyale kunder.

Big data

Lær jeres kunder at kende

Ved at stille spørgsmålet "hvordan kan jeres data skabe ekstra værdi for forbrugerne?" er fokus på en langsigtet strategi, der kan være med til at skabe loyale forbrugere, da I på den måde viser, at værdien for forbrugerne har førsteprioritet for jer.

Forbrugerne forventer i dag at være i centrum af købsoplevelsen, og at tilbud, nyheder og forslag i jeres webshops er målrettet dem personligt. De ved, at I som e-handlere har al den information, der skal til for at guide den enkelte kunde i forbrugerrejsen og dermed øge værdien af købsoplevelsen - og de kræver, at I gør brug af det.

What you want, is what you get

Netop fordi forbrugerne er klar over, hvad I kan med de data, I har på hver enkelt kunde, findes der heller intet større irritationsmoment end at modtage forslag på irrelevante produkter eller upersonlige tilbud.

Hvis I præsenterer jeres kunder for upersonligt materiale, føler de sig taget for givet og søger hurtigt over til andre e-handlere, som gør bedre brug af deres data, og dermed kender dem bedre. Derfor er det vigtigt, at I som e-handlere viser jeres kunder, at de er betydningsfulde, og at I gør en ekstra indsats for at kende dem og deres behov - og dermed skaber øget værdi for dem.

Stof & Stil øger konverteringen med 15%

En af de virksomheder, som Hesehus har hjulpet med at udnytte deres data til at levere den bedste kunderejse, er Danmarks største metervare- og designvirksomhed Stof & Stil med webshops i Storbritannien, Norge, Sverige, Tyskland og Østrig. På baggrund af Stof & Stils webshopdata har Hesehus i samarbejde med Raptor, global ekspert i behavioral recommendations, implementeret forslag til forbrugerne under de forskellige produktlister og de enkelte produkter. Ud fra de data Stof & Stil har, viser de varer, der er mest populære i de enkelte kategorier og giver kunderne forslag til, hvad de kan købe sammen med netop den vare, de kigger på. Forslagene er baseret på hvilke varer, der sælges flest af, og hvad andre kunder har købt sammen med den givne vare.

Efter implementeringen blev der udført splittests, og brugen af big data gav i den grad pote. Stof & Stils intelligente brug af data øgede konverteringen med hele 15%, og basketsize blev øget med 4%. Samtidig faldt afvisningsprocenten, og der kunne ses en generel stigning på den gennemsnitlige sessionsvarighed. Alle tallene fra splittestene viste altså, at den nye brug af data blev taget godt imod af Stof & Stils kunder, og de var glade for den ekstra værdi, Stof & Stil gav dem ved at guide dem igennem webshoppen til de bedste køb.

Big data

"Det er fedt at se, hvordan brugen af big data har skabt ekstra værdi for vores kunder og har gjort os i stand til at guide forbrugerne endnu bedre gennem kunderejsen. Samtidig viser en øget konvertering på 15%, at big data helt sikkert også er værd at arbejde med fremadrettet".

Josephine Hagger, E-commerce Manager hos Stof & Stil

Vil I også gøre mere brug af jeres data og målrette forbrugerrejsen i jeres webshop, så kunderne føler, at de får ekstra værdi ved at handle hos lige netop jer?

Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak.

Kontakt Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, på tlf.: 20 47 24 44 eller skriv til diar@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Siden 2012 er antallet af netbutikker, der deltager i Black Friday, steget markant. Forventningerne til årets Black Friday var høje, men slet ikke urealistiske, da den slog alle rekorder - også blandt Hesehus' kunder.
Mobilen er blevet et vigtigt medie for forbrugerne, når der skal shoppes. Men det er ikke længere nok at have et fluid design på webshoppen - apps er nemlig blevet et hit igen.
Hos e-handelshuset Hesehus bugner ordrebogen med spændende opgaver. Det skyldes dels nye projekter ved eksisterende kunder, og dels stor tilgang af nye kunder – heriblandt et fremadstormende distributionsnetværk, Europas største grovvareselskab og en spændende cookietjeneste.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox