3. september 2020

Experience over buying  

Hos forbrugerne er der ingen tvivl. De ønsker ikke længere blot at besøge en butik men bliver draget af den helt særlige shoppingoplevelse, der skaber ekstra værdi og Insta-moments. Derfor kan nutidens retailere med fordel retænke den fysiske butik og gøre den til en oplevelsesdestination, som kunderne simpelthen bare må besøge!

Create a destination with an online touch

På verdens største retailkonference ‘NRF Retails BIG Show’ i New York var en af de hotteste trends ‘Experimental commerce’, der netop dækker over det faktum, at forbrugerne i dag ønsker oplevelser, selfie-moments og ekstra værdi, når de shopper og ikke blot en transaktion af et produkt, der bliver langet over disken. Kort sagt handler det i høj grad for forbrugerne om ’experience over buying’. Det stiller nye krav til nutidens retailere, der med fordel kan transformere deres fysiske butikker fra et traditionelt udstillingsrum med massevis af produkter til et ’legeområde’ med udvalgte produkter, der er en del af oplevelsen og iscenesat, så de er nemme for kunderne at interagere med. Kunderne vil prøve produkterne og ’lege med’, og for den rigtige oplevelse afsætter de gerne flere timer med vennerne. Med ekstra fokus på den unikke oplevelse ændrer butikspersonalets rolle sig også til funktionen som den gode vært eller værtinde, der sørger for, at alle hygger sig og blot træder til, hvis behovet opstår.

For jer som e-handlere med fysiske butikker giver det en unik mulighed for at tilbyde kunderne noget særligt og anderledes i butikken, der er med til at knytte dem endnu stærkere til jeres brand. Og med oplevelsen i højsædet og det begrænsede antal fysiske produkter i butikken, bliver webshoppen via fx mobile POS i butikken sat helt naturligt i spil, så butikken og webshoppen i endnu højere grad supplerer hinanden.

Try and try some more

’Try and try some more’ er en af de fem ‘house rules’ i Chanel’s The Atelier Beauté Chanel i New York, der i høj grad har skabt en unik shoppingoplevelse for deres kunder. The Atelier er et sandt beauty wonderland for makeup-interesserede, der via de forskellige beauty-stationer ’Cleanse’, ’Care’ og ’Enhance’ giver kunderne mulighed for at prøve og teste alle deres high-end makeup-produkter.

Atelieret er lækkert indrettet med de mange produkttestere opstillet indbydende og lige til at gå til for kunderne, der også bliver opfordret til at hygge sig og blive i lige så lang tid, de har lyst. Chanel’s makeup-artister holder sig i baggrunden men er selvfølgelig klar til at hjælpe eller svare på spørgsmål fra kunderne.          

The Atelier Beauté Chanel
The Atelier Beauté Chanel

Bagerst i atelieret gemmer sig The Parfum Atelier, et lille, eksklusivt parfumelab, hvor kunderne kan blive klogere på deres egen duft og finde den, der passer lige præcis til dem. The Parfum Lab kræver en tidsreservation, men her er det til gengæld muligt at booke en ’happy hour’ med veninderne og få en helt særlig oplevelse sammen.         

Som besøgende i The Atelier kan man med fordel gøre brug af sin mobil, da Chanel’s app udstyrer kunderne med al den produktinformation, de måtte ønske og samtidig giver dem mulighed for at gemme produkter og lægge i kurv, så favoritprodukterne let kan finde vej hjem på makeup-hylden. Chanel giver selvfølgelig også deres kunder mulighed for at købe produkterne med hjem med det samme. Det kræver blot et par kryds på en bestillingsseddel, hvorefter produkterne bliver pakket lækkert ind og udleveret af Chanel’s makeup-artister.  

Chanel's house rules

Do it yourself – We´re here if you need us, but you should navigate the Atelier on your own.
Keep it clean – We take hygiene seriously. Don´t forget to clean up as you go.
Try and try some more – beauty is a journey of trial and triumph. Feel safe to make a mistake or two.
Take only your phone – our digital tool will give you all the info you need.
​​​​​​​Enjoy your time here – stay as long as you like and come back as often as you wish.

Camp, The Family Experience Store

Legetøjsbutikken Camp går med deres flagshipstore midt i New York all in på merchandise, magi og leg – alt sammen pakket ind i en imponerende oplevelsesdestination, hvor konceptet fra de amerikanske sommercamps er gennemgående. Ved første øjekast ligner Camp en traditionel legetøjsbutik med produkter og en lille kaffebar, men bag en af reolerne, der i virkeligheden er en hemmelig dør, forlader børn og forældre for en stund New York og træder ind i den magiske Camp-verden. Her udfolder sig et sandt slaraffenland med fx camphytter i forskellige temaer, et besøg ved Camp Lake, hvor børnene kan træde på badebroen ud til den fiktive sø og lave musik alt efter hvilket bræt på broen, de træder på og Camp Theatre, hvor børnene kan deltage i alverdens aktiviteter. Med andre ord skaber Camp et unikt sted for børn og ikke mindst for deres forældre, der blot skal finde det indre legebarn frem eller tilmelde børnene nogle af de mange aktiviteter som fx leg med modellervoks og perler i løbet af dagen.    

Det magiske Camp-univers skifter endda 3-4 gange årligt, så børnene i endnu højere grad kun kan udbryde ”I want to go back to camp!” for at få endnu en unik oplevelse. Camp har naturligvis sørget for, at alt merchandise, som de enkelte aktiviteter og områder er bygget op omkring, kan købes med hjem.

Camp, The Family Experience Store
Camp, The Family Experience Store
Camp, The Family Experience Store

We take the work out of dressing for work

For New Yorks mange forretningskvinder er tøjmærket M.M. LaFleur’s eksklusive showroom en af deres yndlings go-to shoppingdestinationer. M.M. LaFleur ved, at nutidens forretningskvinder har bedre ting at bruge deres tid på end at frekventere adskillige tøjbutikker i jagten på en fuldendt garderobe, så derfor er deres mission ’to take the work out of dressing for work’. Og det er netop, hvad de gør i showroomet, der med få udstillede produkter viser kvinderne, hvordan deres tøj kan sammensættes og bæres i forskellige business-scenarier.

Hos M.M. LaFleur er det også muligt at booke en 1:1 session med en stylist, der ud fra kundens ønsker, tidligere ordrer og stylinghistorik sammensætter outfits, der passer perfekt til kundens behov. Det hele foregår naturligvis i lækre omgivelser, de første outfits hænger allerede klar i prøverummet, champagnen er kølig og stylisten står klar med personlige tips. De ønskede outfits købes online i butikken og sendes fragtfrit til enten kundens kontor eller privatadresse.

M.M. LaFleur’s eksklusive showroom
M.M. LaFleur’s eksklusive showroom

Never cry over spilled coffee, we got you

M.M. LaFleur imødekommer også forretningskvindernes mere presserende behov med deres pop-up konceptstore M.M. TO GO placeret centralt i Manhattans finansdistrikt. Her kan man lige smutte forbi og blive stylet, hvis man har brug for at pifte sit outfit op til et pludseligt forretningsmøde, bliver fanget i et uventet regnskyl på vej til arbejde eller ikke når hjem inden cocktails med veninderne og har brug for en kjole. Pop-up butikken tilbyder M.M. LaFleur’s mest solgte produkter, der kan købes med direkte fra butikken og dermed løse pludseligt opståede klædeskabsbehov – store som små.                

Vil I høre mere om, hvordan I kan skabe en helt unik oplevelsesdestination, som kunderne simpelthen må besøge?

Så giv vores Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, et kald på tlf.: 20 47 24 44 eller skriv til diar@hesehus.dk​​​​​​​

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Danmarks førende leverandør af kvalitetsvine, H.J. Hansen Vin, har valgt Hesehus til at stå bag deres nye ambitiøse totalløsning, der skal bringe den unikke H.J. Hansen vinoplevelse online.
Hvert år hædrer Dansk Industris regionalforeninger en lærling eller elev fra deres område, som i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt. I år tilfaldt hædren Hesehus’ talentfulde mediegrafikerelev, Frederik Tubæk Rasmussen, der i dag blev overrasket og fik overrakt prisen.
Forbrugerne er i dag mere miljøbevidste end nogensinde før. De vil handle så bæredygtigt som muligt og ser gerne, at I som e-handlere går forrest og gør det nemt for dem at træffe de miljørigtige valg – både før, under og efter et køb. Men hvordan skaber I den bæredygtige shoppingoplevelse, som forbrugerne søger, og positionerer jer foran konkurrenterne som det miljørigtige valg på markedet?