24. oktober 2017

Fællesskab via abonnement

Flere webshops og retailere benytter sig i dag af abonnementsbaserede indtjeningsmodeller – og det falder i god jord hos forbrugerne. Abonnementsløsninger er blevet en populær måde at handle på blandt mange forbrugere, fordi deres behov for bekvemmelighed og begejstring i en ellers travl og hektisk hverdag på den måde bliver opfyldt. For jer som virksomhed ligger der et stort potentiale i abonnementsløsninger, da forbrugerne gennem abonnementer skaber et tilhørsforhold til jeres brand, der kun bliver stærkere og stærkere for hver dag, der går.

Dear customer – Let’s stay in touch

Abonnementer er i sig selv ikke et nyt fænomen – vi har kendt det længe fra medie- og forlagsbranchen. Løsningerne er dog ikke længere forbeholdt bestemte brancher. Derfor var det også en af de trends, som Hesehus lod sig inspirere af, da vi i januar besøgte årets største retailkonference Retail’s BIG Show 2017.
Flere og flere virksomheder har knækket koden til, hvordan de kan opfylde forbrugernes behov gennem en abonnementsbaseret forretningsmodel, hvor produkter og services er skabt til at tilfredsstille kunden kontinuerligt.

Abonnementsløsningerne kan være mange og varierer alt efter hvilket produkt eller service, virksomheden udbyder. Hvad der dog er ens for alle løsninger er, at forbrugerne over tid udvikler et tilhørsforhold til brandet, som er svært at bryde. Et tilhørsforhold der kan lede til fællesskaber mellem forbrugerne, som alle har det tilfælles, at de er en del af den samme ”brand”-familie.

Scentbird

Date fragrances before marrying them

Scentbird er en af de virksomheder, der har stor succes med en abonnementsbaseret indtjeningsmodel. Deres koncept går i al sin enkelthed ud på, at forbrugerne skal have mulighed for at prøve forskellige parfumer, før de beslutter sig for én bestemt. Hver måned kan forbrugerne vælge en ny duft, som kommer i en 8 ml. dispenser – én måneds forbrug – for kun $14,95. På den måde slipper forbrugerne for at ofre mange penge på én parfume, som de efter kort tid bliver trætte af eller ikke længere synes om. Forbrugerne er vilde med Scentbird, og det har skabt stor ”hype” på de sociale medier, hvor forbrugerne gladeligt deler deres begejstring og viser andre, hvad den lille fugl har bragt dem.

Rapha - det er lirens

En anden type af abonnementer findes i virksomheden Rapha, som har udviklet sig fra blot at sælge cykeludstyr til i dag at være bygget op omkring en cykelklub (Rapha Cycling Club). For 1250 kr. om året tilbyder Rapha deres kunder et hav af muligheder, der kan benyttes over hele verden. Konceptet bygger på et globalt fællesskab, hvor cykelryttere verden over kan dele deres passion for sporten – hvad enten det gælder træning, konkurrence eller afslapning med ligesindede i Rapha’s klubhuse. Med den type abonnementsordning tilbyder Rapha deres kunder at blive en del af et internationalt fællesskab med fordelagtige services i deres klubhuse, såsom gratis kaffe, et hav af arrangementer samt mulighed for at låne en cykel – lige meget hvor i verden de befinder sig.

Rapha Cycling Club

Customer Success, der spreder god omtale - igen og igen

Succesen ved abonnementer ligger i den tilfredshed, som virksomheden gang på gang giver forbrugeren. Hvor den traditionelle indtjeningsmodel bygger på køb som måske/måske ikke bliver gentaget, bygger denne indtjeningsmodel på gentagende køb og dermed også på gentagende tilfredsstillelse af forbrugernes behov.

Gennem et kontinuerligt forbrug af virksomhedens produkter bliver brandet en del af forbrugernes liv og på den måde en uundværlig del af deres tilværelse. De opbygger en loyalitet til brandet og kommer hurtigt til at fungere som ambassadører, der igen og igen fortæller andre om deres gode erfaringer og oplevelser og inviterer dem til at blive en del af fællesskabet.

Kodeord "kundekendskab"

Digitaliseringen har givet jer muligheden for at forstå jeres kunders behov bedre og dermed skabe en unik løsning, som kan tilfredsstille dem gang på gang. Koden til det succesfulde abonnement ligger nemlig i jeres data, og det kendskab I dermed har til jeres kunder. Er I interesseret i at udvikle abonnementet, som skaber loyale kunder, øget brandkendskab og fællesskab blandt jeres kunder, så kontakt os og lad os sammen finde den løsning, som jeres kunder bare må dele med andre!

- Kontakt -

Casper Bo Jørgensen, Head of Customer Relations
Tlf. 23 30 79 56 eller mail: cbj@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Som en af frontløberne i den danske e-handelsbranche har Matas konstant et øje på, hvordan kundernes krav udvikler og ændrer sig, og derfor har den landsdækkende materialistkæde med mere end 250 butikker nu optimeret deres webshop med endnu mere fokus på mobil brugervenlighed.
Den suverænt største spiller på det danske marked for baby- og børneudstyr, BabySam, har efter en udbudsrunde blandt Danmarks førende e-handelshuse valgt Hesehus som strategisk e-handelspartner til ny totalløsning.
Få et perfekt match mellem kundernes efterspørgsel og jeres udbud ved hjælp af digitale værktøjer. Med den rigtige viden kan I planlægge aktiviteterne, så I matcher udbud og efterspørgsel.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox