21. oktober 2020

From shopping to subscribing

Abonnementer er i dag blandt de hotteste features inden for e-commerce og en service, som stadig flere forbrugere efterspørger. Derfor er udviklingen ikke overraskende accelereret, og barren for forbrugernes forventninger løftet. Men hvad skal der til for at få forbrugerne til at klikke subscribe og vælge netop jeres brand igen og igen?

Et styks nem hverdag på abonnement, tak!

På verdens største retailkonference ‘NRF Retails BIG Show’ i New York var der ingen tvivl. En af de helt essentielle ingredienser i abonnementsløsninger er i dag  ’convenience’, hvilket dækker over forbrugernes stigende ønske til, at I som e-handlere gør det så nemt, smart og fleksibelt som muligt at interagere med jeres brand. Hvis I vil have succes på abonnementsscenen handler det med andre ord om at skabe en ubesværet shoppingoplevelse og en løsning, der gør hverdagen lettere for kunderne, som til gengæld kvitterer med øget brandloyalitet.

Herhjemme er tendensen heller ikke gået branchens næse forbi. Ifølge FDIHs ’E-handelsanalyse 2019’ brugte danskerne i 2019 nemlig 30 mia. kr. på abonnementer, som var tegnet online, og de udgjorde derved hele 21% af den samlede onlinehandel i Danmark. Udover de mere klassiske abonnementer på fx streaming, træning og magasiner tegner analysen et klart billede: danskerne abonnerer i stigende grad på produkter og services, der på forskellig vis er med til at gøre deres hverdag lettere – alt fra måltidskasser og dagligvarer til kosmetik. Der kan derfor være stor værdi at hente for jer som e-handlere ved at holde fingeren på pulsen, når det kommer til det sidste nye inden for abonnementsløsninger.

Abonnementer er i dag blandt de hotteste features inden for e-commerce

Click subscribe for your next fashion fix

Med deres fordelsklub, Trunk Club, er fashion-retaileren Nordstrom et af de brands i New York, der i den grad har formået at knække abonnementskoden og gøre shoppingoplevelsen endnu mere nem, bekvem og personlig for deres kunder. Som Trunk Club-medlem kan Nordstroms kunder nemlig få shopping mall-oplevelsen leveret direkte hjem i stuen i form af en æske – trunk – fyldt med head-to-tue outfits, som er håndplukket af deres helt egen, personlige Trunk Club-stylist.

Med et skarpt øje for convenience har Nordstrom integreret forskellige smarte features i medlemskabet. Via deres onlineprofil kan medlemmerne fx udfylde en style-quiz med ønsker til fit, look og budget, chatte direkte med deres stylist eller connecte til Pinterest for nemt at dele billeder af deres stil-ikoner, styles fra deres nuværende garderobe og ideer til nye outfits med deres personlige stylist. Når stylisten har sammensat trunken, kan kunden via et online sneak peek fjerne og adde styles, inden det hele sendes hjem til kunden, som i ro og mag kan prøve tøjet, betale for det perfekte match og sende resten retur kvit og frit. På den måde skaber Nordstrom en ubesværet og unik oplevelse, som går ud over selve produktet, og det er netop den merværdi, der giver kunderne lyst til at trykke subscribe og vælge Nordstrom igen og igen.

Nordstrom Trunk Club giver kunderne fashion-items på abonnemenet

Skønnere sammen på abonnement

Herhjemme er den danske skønhedsgigant Matas en af frontløberne, når det kommer til at gøre hverdagen nemmere for forbrugerne ved hjælp af abonnementsløsninger. Matas giver nemlig både kunderne på matas.dk og fysisk i butik mulighed for at abonnere på deres daglige beauty-rutine og få udvalgte produkter leveret med fri fragt og en fast rabat, lige inden de løber tør.

Når det er tid til at fylde beauty-hylden op, kan kunderne på matas.dk allerede fra produktlisten se hvilke items, der er tilgængelige på abonnement, ligesom de naturligvis også både kan læse mere om abonnementet, se den særlige rabat og ikke mindst lægge abonnementet i kurven direkte fra den enkelte produktside. Også in-store er løsningen gjort let tilgængelig for kunderne, og Matas’ materialister kan nemt adde et abonnement til den enkelte kundes køb, som kunden derefter kan aktivere med få klik via en bekræftelsesmail.

Matas abonnementer
Matas produkter på abonnement

”Vi glæder os til at gøre din hverdag nemmere”

Med et skarpt blik for kundernes forskellige rutiner og behov har Matas desuden gjort det muligt for deres kunder selv at definere hvor ofte, de vil have leveret det enkelte produkt. Matas anbefaler derfor et tidsinterval, der er typisk for hvert produkt, men som kunderne nemt kan justere til lige netop deres behov, inden abonnementet lægges i kurven. Abonnementet bliver desuden automatisk tilknyttet den enkelte kundes Club Matas-profil, hvorfra kunden nemt kan ændre eller tilføje i abonnementet og fx udskyde leveringen, sætte abonnementet på pause eller tilføje flere produkter til næste levering og få det hele leveret samlet og fragtfrit.

Med abonnementsløsningen giver Matas med andre ord deres kunder mulighed for at sætte deres mere rutineprægede indkøb på autopilot, så de aldrig igen skal tænke på, om de mon er ved at løbe tør for deres yndlingscreme, vitaminpiller eller bodylotion.       

Say hello to commitment-free furniture

Bekvemmelighed, nemhed og fleksibilitet – det handler om at tilbyde kunderne præcis det, som de vil have, på den måde, de vil have det, når de vil have det. Det er derfor også kun fantasien, der sætter grænser for hvilke produkter og services, forbrugerne er klar til at klikke subscribe til.    

Et af de brands, som med stor succes er gået all in på kreative, out-of-the-box abonnementsløsninger, er interiør-retaileren Crate & Barrel. I et partnerskab med den online møbel-udlejningsservice, Fernish, giver de nemlig deres kunder mulighed for at leje alt fra en ny sofa eller spisebordslampe til en hel dagligstue. Kunderne bestemmer selv, hvor længe de vil leje møblerne, ligesom de også har mulighed for at swappe til nogle nye eller købe møblerne til en reduceret pris. Med abonnementsløsningen giver Crate & Barrel altså deres kunder en unik ’try-before-you-buy’-mulighed og frihed til at re-designe deres hjem, så ofte de vil.

På den måde tapper Crate & Barrel direkte ind i forbrugernes behov for convenience og skaber en ubesværet shoppingoplevelse, som er med til at øge loyaliteten til brandet hos deres primære kundesegment – husejerne. Men som i høj grad også skaber brand awareness hos deres potentielle fremtidige kunder – lejerne –  som gerne vil have high quality interiør, men som ikke vil committe sig til noget, der måske ikke passer ind i deres næste lejlighed eller kommende hjem.

Crate & Barrel, interiør på abonnement via Fernish

Vil I blive klogere på, hvordan I kan skabe  den unikke abonnementsløsning, som gør hverdagen nemmere for jeres kunder og øger loyaliteten til jeres brand?

Så giv vores Head of Customer Relations, Casper Bo Jørgensen, et kald på tlf.: 23 30 79 56 eller skriv til cbj@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Hesehus’ e-commerce-platform Bizzkit har indtaget det svenske marked og går målrettet efter succes. En fordobling i antallet af svenske solution partnere på blot 14 dage styrker ambitionen om at sætte sig på 10 procent af det voksende svenske marked for e-handel.
Hos forbrugerne er der ingen tvivl. De ønsker ikke længere blot at besøge en butik men bliver draget af den helt særlige shoppingoplevelse, der skaber ekstra værdi og Insta-moments. Derfor kan nutidens retailere med fordel retænke den fysiske butik og gøre den til en oplevelsesdestination, som kunderne simpelthen bare må besøge!
Danmarks førende leverandør af kvalitetsvine, H.J. Hansen Vin, har valgt Hesehus til at stå bag deres nye ambitiøse totalløsning, der skal bringe den unikke H.J. Hansen vinoplevelse online.