5. november 2020

Matas knækker koden til visual search inden for beauty  

I samarbejde med e-handelshuset Hesehus viser Matas sig igen som en af frontløberne inden for e-commerce med lanceringen af visual search på matas.dk. En funktionalitet, der indtil nu ikke er set i beauty-webshops i hverken ind- eller udland.

Pressemeddelelse

Visual search inden for fashion er i dag en kendt feature, som anerkendte brands som ASOS, Zara og H&M via deres app tilbyder kunderne i jagten på et bestemt outfit. Inden for beauty er funktionaliteten dog endnu ikke slået igennem hverken i Danmark eller internationalt, da præmissen for et succesfuldt match er en helt anden. Dét ændrer Danmarks førende skønhedsgigant, Matas, nu på med lanceringen af visual search på matas.dk. En funktionalitet, der er udviklet i tæt samarbejde med Matas’ faste e-handelsleverandør, Hesehus.

Søg med kamera

Med visual search gør Matas det nu muligt for deres kunder at søge og finde et produkt blot ved at tage et billede eller scanne en stregkode. Når produktet bliver søgt frem, kan kunden frit vælge at gennemføre købet med det samme, gemme det som favorit til et senere køb eller blot tjekke pris og få oplyst, om den lokale Matas-butik har det på lager. Og Matas tilbyder ikke kun funktionaliteten i deres app, som tilfældet er hos mange fashionbrands, men ligeledes på web.

Et skridt mere i jagten på optimal omnichannel commerce

Visual search tapper perfekt ind i Matas’ ambitiøse omnichannelstrategi om at give kunderne den bedst sammenhængende kunderejse på tværs af kanaler både online og in-store. Foruden den meget lettere søgning for kunderne understøtter funktionaliteten nemlig på fornemmeste vis kundernes omnichannel-rejse. Med mobilen ved hånden kan kunderne fx nu med et enkelt billede eller ved at scanne en stregkode let lave en genbestilling af deres yndlingscreme hjemme fra badeværelset eller tjekke ingrediensliste og produktanmeldelser på et specifikt produkt nede i butikken inden et evt. køb. Med andre ord er visual search endnu et step for Matas i at skabe den ultimative helhedsoplevelse for deres kunder uanset platform.          

Find let et produkt hos Matas med visual search

Brian Andersen, e-commerce direktør hos Matas

”For at indfri vores ambition om at være danske kvinders foretrukne digitale destination opererer vi bl.a. med to primære indsatsområder, nemlig at tilbyde den bedste digitale rådgivning og give vores kunder den ultimative brugeroplevelse. Med visual search fjerner vi en del af friktionen fra kunderne og gør deres navigation og det at finde et bestemt produkt så nemt og enkelt som muligt og højner dermed shoppingoplevelsen yderligere for dem online”

Find dine produkter med visual search på Matas

Teksten fuldender det perfekte match

Ét af de steder, hvor visual search adskiller sig markant i beauty-segmentet, er i selve anvendelsen af billedsøgningen. Inden for fashion har forbrugerne fx spottet en lækker, rød bikini eller en kjole i et flot print og ved hjælp af et billede og visual search-teknologien er det nemt for dem at blive præsenteret for lignende produkter i deres yndlingswebshops. Men inden for beauty er præmissen en anden. Her er forbrugeren mindre interesseret i produktets fysiske fremtoning og emballage og mere i indholdet og det eksakte produkt.

For Matas betød det en udfordring i forhold til de mange beautybrands, der ofte skaber genkendelighed i deres produktserier ved netop at style og pakke dem ind i den samme lækre emballage, selvom produkterne indeholder noget vidt forskelligt. Tag fx Matas’ egen stribede serie til fodpleje, hvor det på billederne af hhv. Matas fodscrub, fodcreme og fodsalve er teksten på emballagen, der differentierer produkterne.

Netop den problematik har indtil nu afholdt internationale udviklingshuse i at tage udfordringen op med visual search inden for beauty. Det giver det odenseanske e-handelshus, Hesehus, sammen med Matas nu en løsning på med udviklingen af en visual search funktionalitet, der også trækker teksten ud og sammenligner med alle produkter på matas.dk. På den måde er det muligt for funktionaliteten at skelne mellem de stort set identiske produkters ydre og dermed præsentere kunderne for det rigtige match. Nøjagtigheden af et korrekt match afhænger selvfølgelig som i andre billedsøgninger af billedets kvalitet og skarphed, men hvis kunden ikke præsenteres for et identisk match, står Matas klar med alternative matchende forslag i prioriteret rækkefølge.

Visual search hos Matas er udviklet af Hesehus

Mette Reinholt Mortensen, COO hos Hesehus

”For os som udviklingshus har det været et rigtig spændende innovationsprojekt, hvor vi i et intensivt og tæt udviklingsforløb sammen med Matas har fået skabt en funktionalitet, der gør det endnu lettere for Matas at præsentere deres kunder for et relevant produktudvalg. En funktionalitet, der højner brugeroplevelsen og dermed kundeloyaliteten hos kunderne, og som forhåbentlig også kommer til at afspejle sig på bundlinjen hos Matas i form af højere konvertering og ikke mindst mersalg”   

Alle smartphones og tablets med kamera kan bruges til Matas visual search, og alle data er selvfølgelig anonymiseret.

For kommentarer kontakt Lars Hedal, CEO hos Hesehus, på tlf.: 40 25 50 83 eller på mail hedal@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Abonnementer er i dag blandt de hotteste features inden for e-commerce og en service, som stadig flere forbrugere efterspørger. Derfor er udviklingen ikke overraskende accelereret, og barren for forbrugernes forventninger løftet. Men hvad skal der til for at få forbrugerne til at klikke subscribe og vælge netop jeres brand?
Hesehus’ e-commerce-platform Bizzkit har indtaget det svenske marked og går målrettet efter succes. En fordobling i antallet af svenske solution partnere på blot 14 dage styrker ambitionen om at sætte sig på 10 procent af det voksende svenske marked for e-handel.
Hos forbrugerne er der ingen tvivl. De ønsker ikke længere blot at besøge en butik men bliver draget af den helt særlige shoppingoplevelse, der skaber ekstra værdi og Insta-moments. Derfor kan nutidens retailere med fordel retænke den fysiske butik og gøre den til en oplevelsesdestination, som kunderne simpelthen bare må besøge!

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox