17. januar 2020

Få nye indsigter i kunderejsen med Googles upcoming datamodel

Google giver nu deres værktøjskasse af digitale analyseredskaber en større makeover, og bl.a. skal en ny datamodel sikre en bedre indsigt i forbrugernes rejse på tværs af platforme og kanaler. Men hvilke analytiske muligheder og værdifulde indsigter giver det jer som e-handlere, og hvordan kan I bruge det strategisk i jeres forretningsudvikling? Få indblikket her.

Data driven commerce is here to stay

På konferencen for digital analyse, Digital Analytics Congres, i Holland, hvor Hesehus’ analyseteam var repræsenteret, blev det slået fast, at trenden ’data driven commerce’ kun vinder mere og mere indpas. I et buldrende omnichannel-marked kan det dog være svært for jer som e-handlere at få det fulde overblik over forbrugernes interaktion med jeres brand.

På konferencen var der derfor også flere bud på, hvordan I får et bedre indblik i kunderejsen, og et af dem kom fra Google. De præsenterede nemlig et spændende roadmap og en større makeover af deres klynge af digitale analyseværktøjer, kendt som Google Marketing Platform, som ifølge Google kan bidrage med nye, vigtige indsigter og dermed gøre det muligt for jer som e-handlere at skabe et bedre overblik over forbrugernes rejse og lette deres vej mod konvertering.

Unified Analytics - en ny datamodel

Siden opkøbet af app-udviklingsplatformen, Firebase, i 2014 har Google arbejdet på en ny datamodel, ’Web + App’-modellen, der skal sikre et mere unified indblik i forbrugerrejsen med Google Analytics. Tidligere har I som e-handlere kunne tracke og analysere kundernes interaktion med jeres webshop i Google Analytics og deres interaktion med jeres mobilapp i Google Analytics for Firebase, og brugerdataene har dermed været adskilt i to separate dataset og analyser.

Men med den nye datamodel, der er under udrulning som BETA, bliver det ifølge Google muligt at samle dataene på tværs af webshop og mobilapp i én samlet analyse. Derved kan I ifølge Google nemmere og mere præcist end før få det komplette indblik i forbrugernes handlinger på tværs af kanaler, som kan være et centralt grundlag for den videre udvikling og design af jeres omnichannel brugeroplevelse.

Mobile first, e-commerce, ecommerce expo


From ’how long’ to ‘what’: et nyt tracking-fokus

I kølvandet på Googles nye datamodel til Analytics følger desuden et fokusskifte i tracking. På konferencen i Holland gav Google nemlig en introduktion til, hvordan der fremadrettet kommer meget mere fokus på events, dvs. de konkrete handlinger, den besøgende foretager på jeres site.

Frem for det tidligere fokus på hvilke sider, de besøgende surfer rundt på, og hvor længe de er på den enkelte side, får I som e-handlere nu større indsigt i, hvad de besøgende konkret foretager sig eller måske ikke foretager sig på jeres webshops. Fokusskiftet i tracking kan altså ifølge Google generere en masse nye data og hands-on indsigter i forbrugernes interaktion med jeres webshop, som i højere grad end tidligere kan hjælpe jer i jeres fortsatte arbejde for at sikre en høj konvertering af de besøgende til kunder.

google analytics one phone
Mobile first, e-commerce

Det nye eventbaserede fokus betyder, at Google i den kommende periode vil lancere en række nye analytiske funktioner og muligheder i Google Analytics. En af disse nye, spændende muligheder findes i en opdatering af måden funnels bygges på, som udvides til bl.a. at kunne rumme flere trin, så I som e-handlere kan identificere de kritiske steps imod konvertering og få en bedre forståelse for, hvordan brugerne navigerer mellem disse steps.

En anden interessant opdatering er Googles helt nye bud på path-visualisering, der indeholder muligheden for dynamisk filtrering af brugergrupper ud fra fx demografiske data. Dermed får I som e-handlere et stærkt visuelt overblik over brugerrejsen, hvilket kan bidrage med stor værdi under analysen af brugernes vej mod konvertering ved fx at identificere steps, der er mere kritiske for bestemte segmenter end andre. Ved at identificere disse kritiske steps kan I tage action og gøre det så let for forbrugerne som muligt at interagere med jer og derved øge chancen for, at de konverterer.

"Start with business requirements and figure out what you want to track and why. Hopefully, that leads to the types of tracking you need to implement to be able to answer those questions and take your analytics to the next level.”

- Krista Seiden, tidligere Product Manager og Analytics Advocate hos Google

Nye import- og eksportmuligheder

Den sidste nyhed, som Google kunne bringe på konferencen i Holland, var, at de arbejder på at gøre det muligt at importere og eksportere data fra BigQuery, som er Googles serverløse data-warehouse. For jer som e-handlere betyder det bl.a., at I får mulighed for at bruge jeres data på mange flere måder og i andre sammenhænge, end hvad Google selv har fokus på.

Fx vil det som en del af en væsentlig opdatering af Googles Audience Builder blive muligt at lave direkte integrationer til CRM-systemer og importere data fra CSV-filer. På den måde får I som e-handlere mulighed for at berige jeres data undervejs, alt imens I bygger og justerer jeres målgrupper i Audience Builderen. Ifølge Google kan det bidrage til, at I som e-handlere i højere grad end tidligere kan anvende jeres data på de måder, der giver mest værdi for netop jeres forretningsspecifikke mål.​​​​​​​

Med roadmappet for Google Marketing Platform og de mange nye funktioner og muligheder, der ligger i pipeline, giver Google altså et bud på, hvordan I som e-handlere får et bedre indblik i kunderejsen på tværs af kanaler og dermed sikrer et fortsat solidt grundlag for data driven commerce.

Er I kunde hos Hesehus?

Og ønsker I at sætte mulighederne for data driven commerce endnu mere i spil og blive klogere på, hvordan I kan anvende digitale data strategisk smart i jeres forretningsudvikling, både nu og i fremtiden?

Så giv vores Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, et kald på
tlf.: 20 47 24 44 eller skriv til diar@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Årets Black Week med Black Friday i spidsen slog igen alle rekorder, og det gjorde sig i høj grad også gældende for Hesehus’ kunder med en samlet omsætningsvækst på hele 70%. Få her tre key learnings fra årets største handelsdag online.
Dinex, en af verdens førende producenter og leverandører af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til industrien for tunge køretøjer og dieselmotorer, vælger Hesehus til e-handelspartner.
E-handelsbranchen er i konstant forandring, og det nye sort er sjældent nyt længe ad gangen. Derfor får I her de tre absolut hotteste trends, I som e-handlere med fordel kan holde et skarpt øje med, serveret direkte fra en af Europas største e-handelskonferencer, ’E-commerce Expo 2019’.