20. december 2019

70% vækst i Black Week til Hesehus’ kunder 

Årets Black Week med Black Friday i spidsen slog igen alle rekorder, og det gjorde sig i høj grad også gældende for Hesehus’ kunder med en samlet omsætningsvækst på hele 70%. Få her tre key learnings fra årets største handelsdag online.    

Omsætningsvækst på hele 70%

Ifølge tal fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, slog årets Black Friday endnu en gang alle rekorder og cementerer sig – med en stigning i omsætningen på 50-60% set i forhold til sidste år – som den største handelsdag nogensinde inden for e-commerce. Forbrugerne shoppede da også samlet set for intet mindre end 750 mio. kr. på nettet.

Hos e-handelshuset Hesehus kunne man i den grad mærke travlheden hos kunderne, der tæller store danske e-handlere som fx Matas, BabySam, Wupti og Zizzi, hvilket den samlede omsætningsvækst hos Hesehus’ kunder på hele 70% målt henover Black Week og Cyber Monday også tydeligt viser.

CEO hos Hesehus, Lars Hedal

"Det har været en forrygende Black Friday og Black Week, hvor vi samlet set ser en omsætningsvækst hos vores kunder på intet mindre end 70%. Vores løsninger kørte med 100% oppetid og 0% kø, så de forberedelser og tiltag, som vi sammen med vores kunder og hostingpartnere gjorde os inden, var de helt rigtige. Det var en fornøjelse at være en del af vores war room torsdag aften og nat”

Markant mobil fremgang

Årets Black Friday blev også en cementering af mobilen som forbrugernes foretrukne shopping- og betalingsdevice. Hos Hesehus har tendensen været tydelig at spore det seneste år, hvor stigningen i trafik fra mobile-enheder til kundernes løsninger er på 50%, og i løbet af Black Week blev der således også drevet mere end 2,5 gang så meget trafik fra mobile enheder som fra desktop.

MobilePay hittede

Mobilens massive fremgang kunne også aflæses i forbrugernes betalingsmønster, hvor især betalingsudbyderen MobilePays rolle var markant. MobilePay blev alene på Black Friday brugt 556.000 gange og stod for en omsætning på 376 mio. kr.

Hos Hesehus var MobilePays rolle også tydelig at spore den sorte fredag, da de udgjorde 50% af betalingerne hos nogle af kunderne.

Hos MobilePay var der derfor naturligvis også tilfredshed at spore efter årets Black Friday, hvor ansvarlig for MobilePay Online, Lars Green, dagen efter Black Friday til FDIH udtalte: ”Vi har haft en vild dag hos MobilePay. Målt i kroner og ører er vi steget 65%, og antallet af betalinger er vokset med 77%. Der var mest tryk på mellem kl. 21-22, hvor vi havde 40.000 betalinger, der tilsammen omsatte 26 mio. kroner”.       

Black Friday peakede torsdag aften
Mobile first, e-commerce

Black Friday toppede torsdag inden midnat

Black Friday begrænser sig med indtoget af Black Week og Cyber Monday ikke længere til kun et enkelt døgn, og især i år tegner der sig også et tydeligt billede af hektisk aktivitet inden midnat torsdag. Hos MobilePay var der således mest tryk på torsdag aften mellem kl. 21-22, hvilket også gjorde sig gældende hos Hesehus’ kunder.

Målt på trafik og antal sessioner på tværs af Hesehus’ kunder var den travleste time således også mellem 21-22 efterfuldt af timen omkring midnat. Fredag fortsatte den øgede trafiktilstrømning, hvor der var højest aktivitet at spore fredag morgen mellem kl. 06-07 og et par timer frem og igen fra kl. 15 og frem. Så den udprægede formodning om, at trafikken fredag peaker omkring frokost, når folk shopper i deres frokostpause, holder ikke umiddelbart vand. Det betyder også, at man som e-handler med fordel til næste år kan tænke i timetilbud og udsendelse af mailkampagner i lige netop disse tidsrum.

CEO hos BabySam, Kenneth Willenbrack Nørgaard, på LinkedIn

"Det var super skarpt her hos BabySam!! Nye rekorder på både samtidige brugere og timeomsætning - uden at kunderne mærkede forsinkelser på deres købsoplevelse! I vores war room var stemningen også høj, og kundeservice kunne fokusere på at rådgive om det helt rigtige køb! ​​​​​​​"

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Dinex, en af verdens førende producenter og leverandører af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til industrien for tunge køretøjer og dieselmotorer, vælger Hesehus til e-handelspartner.
E-handelsbranchen er i konstant forandring, og det nye sort er sjældent nyt længe ad gangen. Derfor får I her de tre absolut hotteste trends, I som e-handlere med fordel kan holde et skarpt øje med, serveret direkte fra en af Europas største e-handelskonferencer, ’E-commerce Expo 2019’.
I en international og digital handelsverden som i dag, er et helt centralt spørgsmål hos mange retailere – hvordan skaber vi kundeoplevelser, der øger loyaliteten til vores brand? På verdens største retailkonference ’NRF Retails BIG Show’ i New York blev det klart, at svaret bl.a. ligger i et øget fokus på medarbejderne.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox