3. januar 2024

De 10 vigtigste

e-handelstrends i 2024

Rejecocktailen er spist op og raketterne er brændt ud, så nu er det blevet tid til at tage nytårshattene af og finde læsebrillerne frem. Vi skal nemlig kigge på de dagordenssættende e-handelstrends for anno domini 2024.

1. AI

Den første og største trend havde du nok allerede gættet. Kunstig intelligens. Siden ChatGPT bragede gennem lydmuren og spaltede verden i et før og et efter er det gået supersonisk stærkt på AI-området. Processer bliver automatiseret, produkttekster genereret, mails personaliseret og din onkel har fået hjælp til at skrive en festsang. AI er allestedsnærværende og det bliver kun vildere i 2024. Vi er i den spæde begyndelse, hvor der har været rigtig meget buzz og knap så mange konkrete løsninger, men de begynder at dukke op. Derfor bliver noget af det spændende i år at følge med i, hvordan man rent faktisk kan implementere og anvende nogle af de mest lovende teknologier. En ting er sikkert: AI er et markant paradigmeskifte, der er i fuld gang med at disrupte e-handel som vi kender det. Har I sat gang I AI I jeres e-commerce team?

2. Bæredygtighed

Alvoren ved klimaforandringerne bliver mere tydelig, for hvert år der går. De konstante varmerekorder, det ekstreme vejr og de mange advarsler og alarmklokker. Der skal findes nye løsninger, så de helt store katastrofer kan undgås. Derfor er bedre og mere bæredygtig produktion, transport og handel en gigantisk trend, der dukker op alle vegne. Det kommer til udtryk i helt nye forretningsformer, hvor det cirkulære tænkes ind fra begyndelsen. Der kommer f.eks. langt flere forretninger, hvor du lejer produkter for en given tid eller hvor reparationer eller upcycling er indtænkt i produktet fra begyndelsen.Men bæredygtigheden kommer også til udtryk i de mindre reduktioner. Optimering af indpakning, levering med cykelbud eller elbil, reduktion af strøm- og dataforbrug. Det kommer også til udtryk, når webbutikkerne tydeligt viser bæredygtighedsdata som Co2-aftryk eller anbefaler grønne valg.

Bæredygtighed vinder ikke kun frem på grund af godhjertethed. Det skyldes også en lang række af stramninger i lovgivningen, der vedrører alt fra selve produktet og hele værdikæden til markedsføringen af varen. Der kommer altså også til at ske ændringer i 2024, for ganske enkelt at overholde loven.

Trends_2024_bæredygtighed

3. Paradokser

Ja, måske har du allerede tænkt over det. Men er AI og bæredygtighed ikke to lidt modsatrettede tendenser? AI er en strømsluger og data-holiker, der i langt de fleste tilfælde øger klimaaftrykket for virksomheder. Den datamængde, der skal kværnes for sprogmodellerne, er enorm og det skaber rødglødende servere. Den nye teknologi skal gerne hjælpe os med at nå klimamålene, men lige nu er AI med til at skrue strømforbruget op.Vi lever i en paradoksal tidsalder, hvor nogle af de største trends er modsatrettede. Vi har et stort fokus på bæredygtighed, men årets højdespringer i e-handelsanalyserne er ultrafast fashion brands som kinesiske SHEIN. Det er vigtigt at have med i betragtningerne, når vi snakker trends. Udviklingen bevæger sig ikke kun i en retning og modsætninger kan sagtens eksistere på samme tid. Det kræver derfor, at I tager aktivt stilling til de komplekse udfordringer og valg I står overfor.

4. Ansvar og tillid

Der er flyttet en alvor ind i tidsånden. Klima, krig og kriser sætter sig og vi er begyndt at stille større krav om at udvise ansvar. ”Nogen” må gøre noget, og ”nogen” er også os selv. Det bliver vigtigere at stå på mål for sine værdier og handle efter sine overbevisninger. Det kommer selvfølgelig fra skærpet lovgivning og større krav til ESG-rapportering, men forbrugerne stiller også større krav og er blevet bevidste om begreber som greenwashing. Det går ikke længere at smide et grønt klistermærke på et produkt og kalde det bæredygtigt.Det kræver vedvarende og ihærdige indsatser at opbygge tillid. Det kræver handlinger, der rækker ud over en kampagneperiode.

Tilliden bliver også endnu væsentligere at opbygge i en periode, hvor AI kan generere nærmest hvad som helst på foruroligende kort tid. Billeder, videoer, tekster, hjemmesider og stemmer – alt kan genereres. Så, hvor meget af det du ser, kan du stole på? Skal AI-genereret indhold deklareres? (Billederne i denne artikel er f.eks. lavet med stor hjælp fra en knap-så-ægte intelligens).

Tilliden er faktisk også tekniske og målbare parametre, Google anvender, når de rangerer sider i deres søgeresultater. Afsender-integritet bliver en større og væsentligere del af SEO, så hvis du gerne vil ligge højt på side 1 i 2024, skal du være tillidsvækkende.Du kommer til at arbejde med at tage ansvar og skabe tillid i 2024. Der er nemlig ikke rigtig nogen, der kan snige sig uden om længere.

5. Content-based Commerce​​​​​​​

Du har måske hørt det før: Content is King. Men content er ikke abdiceret, siden du hørte det første gang. Godt content lever i bedste velgående. Særligt når det inspirerer, underholder eller hjælper kunderne. Det er blevet dyrere og sværere at annoncere nye kunder ind i jeres univers, derfor er det alfa og omega, at de handler ved jer igen og igen. Og en af vejene til højere customer life time value går gennem content. Ved at skabe et stærkt inspirationsunivers, en vidensbank eller noget helt tredje kan I få kunderne til at troppe op ved de virtuelle butiksvinduer igen og igen. Folk elsker at dyrke deres interesser og hvis I kan bygge et fællesskab eller et nichémedie for jeres kernekunder sikrer I, at de hele tiden kommer tilbage. Det har også den fordel, at det åbner op for, at I kan lave retail media, hvor I sælger virtuel hyldeplads til annoncører, der gerne vil i kontakt med jeres publikum.

Trends_2024_quick_commmerce

6. Quick Commerce

Nu bliver det paradoksalt igen. Vi har lige peget på content, man fordyber sig i, men der er flere strømninger i e-handel. Det skal gå hurtigt at handle. Altså så hurtigt din telefon nærmest har forudset, hvad du vil købe før, du gør det. Quick Commerce handler om mobilitet og dynamik. Det handler om at kunne handle på farten. Det handler om, med så få tryk som absolut muligt, at kunne få lagt en click & collect-vare klar til afhentning i den butik, du er på vej til. Quick Commerce handler om at se en style på en influencer og lægge tøjet i kurven et øjeblik senere. Senere på aftenen står du med pakken i hænderne takket være samme-dag-levering. Quick Commerce er den barriere- og gnidningsfri vej mellem dig og dit nye yndlingsprodukt.

7. Short form video

TikTok. Reels. Hurtige højkantsvideoer er kommet for at blive set. De er flyttet ind i vores sociale medier og bevidsthed med deres scrollbar-hed og endeløse strøm af dopamin. I 2024 kommer vi ikke til at se mindre af dem. Videoindhold kommer til at fylde langt mere. Både på social, men i høj grad også i e-handel. Videoer vil flytte ind i content-universerne på e-handelssiderne, men også på PDP’erne, så vi kan se tutorials og testimonials direkte på produktsiden. Der har længe været videoindhold på siderne, men nu vil det i højere grad være optimeret til mobil, scroll-bart og klippet efter trends.

TikTok bliver også en væsentligere og væsentligere søgemaskine især blandt det yngre segment. Det stiller helt nye krav til SEO og giver en ny indgangsvinkel til jeres produkter, hvor videoindhold vil være det allerførste kontaktpunkt.

8. Virtual Shop Assistants

Ja, vi har snakket om AI generelt, men der er også nogle konkrete tiltag på vej, der er svære ikke at dykke længere ned i. Vi har alle mødt en chatbot på webshops. Nogle gange er det gået godt, og så har du fået fin hjælp, men sådan er det bestemt ikke gået hver gang. Du ramte nemlig hurtigt et spørgsmål, botten simpelthen ikke var i stand til håndtere. Det problem har de nye AI-modeller ikke på samme måde. De er langt bedre til at svare på alle typer af forespørgsler og det åbner op for en ny type e-handelsoplevelse, hvor en virtuel assistent kan tage dig i hånden som din personlige shopper. Botten vil kunne trække på f.eks. kundeklubdata og tidligere køb og lave predicitive personalization, så den i høj grad rammer de produkter, du ikke engang vidste, at du ønskede dig. Det bliver en mere personlig og kurateret købsoplevelse end scrolling og filtrering på uendelige PLP’er, når botten kommer med tre skarpe anbefalinger i dit foretrukne snit.

Endnu vildere er det, at botten ikke nødvendigvis ligger og gemmer sig nede i et chatvindue i bunden af skærmen, men er inkorporeret i søgefeltet, så du kan stille dine spørgsmål mere direkte.

Trends_2024_virtual_shop_anssistant

9. Zero party data

Tredjepartsdata er en uddøende race. Google Chrome lægger snart låget på cookie-dåsen og flere browsere følger trop. Det har derfor aldrig været vigtigere at eje sine egne data end nu. Jeres kundedata er en af jeres vigtigste ressourcer, fordi det er råstoffet i personalisering, AI og retail media. Zero Party Data er al den data jeres kunder frivilligt overlader til jer, fordi de oplever, at de får værdi, når de gør det. Derfor er gode muligheder for indsamling af data og dataaktivering i højsædet i år. Det kræver, at I skaber stærke loyalitetsprogrammer og giver incitamenter, så I får de forretningskritiske marketingpermissions.

Det er enkelt at konstatere, at det er vigtigt at indsamle data. Det er straks sværere at skabe de incitamenter og strukturerer, der får jeres kunder til gladeligt at afgive data til jer. Det kræver kundeklubber og meningsfuld merværdi ellers får I ikke folk til at bidrage til jeres dataguldmine.

10. Composable uden komplet kludetæppe

Composable arkitektur har længe været den foretrukne og anbefalede tilgang til at lave state-of-the-art e-handel. Det giver den ultimative frihed og mulighed for at vælge teknologi efter et best-of-breed princip. Og det er stadig rigtigt. Men der er også visse udfordringer i total composable, hvor alle systemer kommer fra forskellige leverandører. Systemerne kan opdatere skævt, så de ikke længere matcher hinanden. I kan komme til at bruge uforholdsmæssigt mange tokens på API-kald og uforholdsmæssigt meget tid på kommunikation og koordinering med rigtig mange leverandører. Samtidig bliver I også sårbare overfor leverandørkonkurser eller pludselige prisstigninger. Derfor er trenden for 2024 at bibeholde friheden og best-of-breed tankegangen fra composable arkitekturen, men at se dele af sin tech-stack som kerneprodukter, der skal udgøre et fundament resten bygges ovenpå. Det skaber større sikkerhed, samtidig med det stadig giver mulighed for composable smidighed.

Tak fordi du læste med!

Vi har været hele Hesehus rundt og snakket med Danmarks førende e-handelseksperter for at kigge i krystalkuglen. Derfor er vi også svært begejstrede for at du ville læse med. Du kan få opdateringer og eksempler på best practices indenfor de nævnte trends og flere tips og tendenser i vores nyhedsbrev, som vi sender cirka en gang om måneden. Du kan komme med lige her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Webinar om Search. Kunder der søger er mere tilbøjelige til at købe. Tre gange så tilbøjelige til at købe som kunder, der bare klikker rundt i jeres butik. Derfor skal søgemaskinen fungere optimalt, så I ikke mister kunder med et stort potentiale.
Omnichannel er et stort og komplekst set-up. Det betyder, at det er let at overse vigtige detaljer og begå fejl, der kan have store omkostninger.
Omnichannel er den ultimative kundeservice. Det gør det nemmere for kunderne at handle med deres foretrukne brands på lige præcis den måde, der passer dem.