13. juni 2025

Sådan skaber du kundeloyalitet i B2B e-handel

Når først der er knyttet bånd mellem en kunde og en leverandør i B2B-verdenen, er de næsten ikke til at skille ad igen. Men hvordan skaber man den attraktive kundeloyalitet, der sikrer salg igen og igen?

Kundens udfordringer er dine konkurrencefordele

B2B handel handler om at forstå branchelogikker. Det handler om at kende sine kunder og vide præcis hvilke udfordringer de står i – og så gøre udfordringerne, så små som overhovedet muligt. Et godt eksempel på, hvor det er lykkedes, er byggebranchen. Den har ændret sig voldsomt de sidste ti år. Det er gået fra at være et erhverv, hvor den enkelte murermester og tømrer nogenlunde enkelt kunne holde styr på reglerne. Men nu er der kommet skrappe dokumentationskrav på alt fra bæredygtighed til bortskaffelse af materialer. De mange miljøvaredeklarationer, LCV’er og certifikater er hurtigt blevet en dundrende hovedpine for entreprenørerne, men byggemarkedet Davidsen har gjort deres webshop så effektiv som to Panodiler og en Ipren.

Sådan skabte Davidsen kundefordelene

Løsningen på hovedpinen var at stille al den nødvendige dokumentation for håndværkerne til rådighed med ganske få klik – også inden de overhovedet har købt materialerne. Lad os sige at en tømrer skal lægge tag på et byggeri og skal kunne dokumentere miljøaftrykket på alt fra spær og tegl til isolering og beslag. Hvis tømreren opretter projektet i Davidsens webshop, kan han samle alle materialer i et projekt og vælge at få tilsendt alle miljøvaredeklarationerne for hele på projektet med ganske få klik. Tidligere skulle håndværkeren selv fremsøge alle produktark hver eneste type søm og skrue. Det kunne hurtigt blive et google-maraton, men nu tager det få minutter. Og det får håndværkerne til at blive hos Davidsen. De har nemlig løst et meget konkret problem for branchen på en enkel og effektiv måde for kunderne.

B2B kundeloyalitet - Davidsen

Mindre er mere i en uoverskuelig verden

Mange virksomheder udbyder hundred- eller tusindvis af produkter. Det kan meget hurtigt blive uoverskueligt. Især i B2B-verdenen, hvor produkter ofte er meget specifikke og tekniske. Det er ikke altid nok at kunne se billeder af produkterne, for hvad er det nu lige forskellen på reservedel x og reservedel y helt præcist er?Den der formår at skabe en hurtig og enkel brugerrejse, der gør det nemt for kunderne at vælge rigtigt, skaber loyale kunder. For hvorfor ikke handle, der hvor det er gjort enkelt. Nogen, der gør det helt konkret er Micro Matic.

Sådan gør Micro Matic livet enklere for kunderne

Du kender ikke nødvendigvis navnet Micro Matic, men du har sandsynligvis brugt deres produkter. De er verdens førerende leverandør af udstyr til fadøl. Deres primære produkter er anstikkere og fadkoblinger – det vil sige forskellige anordninger, der kobler fustagen sammen med tappehanen ude på baren. Problemet er bare, at de har mange forskellige koblinger og kombinationer, så præcis hvilke dimsedutter skal man bruge?Det har Micro Matic gjort enkelt ved at kunne skræddersy shops til kunden. Når kunderne logger ind får de kun vist, de produkter, der er relevante for deres fadølssystem. Det gør det helt enkelt at købe det rigtige og få den rette vejledning, så udskænkningsstederne kan fokusere på at sælge iskolde fadbamser – i stedet for at scrolle i hundredvis af forvirrende ensartede produkter.

B2B kundeloyalitet - Micro Matic

Giv kunderne mere end et produkt

Både Davidsen og Micro Matic har fundet løsninger, der sparer tid og gør livet lidt nemmere for deres kunder. Det betyder, at de tilbyder kunderne langt mere end et produkt og nogle skarpe priser. De tilbyder en onlineløsning, der sparer tid og besvær – og det er lige præcis det, der skaber kundeloyalitet.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Der er meget, der ændrer sig i den måde virksomheder handler med hinanden på. Vi har taget analysebrillerne på og er dykket ned i nogle af de vigtigste tal, der viser, hvordan hele B2B-verdenen er ved at ændre sig, så du hurtigt kan få et overblik over B2B e-handel i 2025.
Det er ikke alt ved et brand, der er fuldstændig unikt. Især ikke på et website. Det kan derfor være en fordel for virksomheder med mange brands tilknyttet, at I kan dele indholdet mellem brands. Det har vi sørget for I kan i vores Bizzkit CMS, der bygger ovenpå Builder.io CMS’et.
Torsdag d.15 maj blev E-handelsprisen afholdt for 25. gang og igen i år var det en påmindelse om, hvorfor vi elsker at arbejde med nogle af landets mest ambitiøse brands.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.