Seks tips til E-handel i modvind

Det er ikke nemt for tiden. Vi vil gerne være med til at gøre det hele lidt lettere. Derfor har vi skrevet seks konkrete tips, der hjælper jer med løsninger og inspiration til modgangstider.

Vi har lavet tips, de fleste af jer skal kunne bruge med det samme. Derfor fokuserer vi på de tre grundlæggende parametre, man kan skrue på, når man vil øge omsætningen i e-commerce. Antallet af besøgende, størrelsen på kurvene og konverteringsraten.


Besøgende x Kurvstørrelse x Konverteringsrate = Omsætning

​​​​​​​

Vi vil gerne hjælpe jer med alle dele af regnestykket, men det er konverteringsraten, der kan påvirke allermest. Det skyldes, at konverteringsraten indgår som en procentsats og selv den mindste ændring kan gøre en kæmpe forskel. F.eks. hvis man har 10.000 besøgende og kan optimere sin konverteringsrate fra 2 til 3%, ville man skulle finde 5.000 nye besøgende for at opnå samme omsætningseffekt. Vi er derfor dykket særligt ned i konverteringsoptimering, så I får mest muligt ud af læsetiden.

1. Konverterings-optimering

Det bedste I kan gøre for jer selv og jeres kunder lige nu er konverteringsoptimering. Det er godt for jeres kunder, fordi det handler om at gøre deres hverdag lettere, jeres webshop mere overskuelig og den generelle kundeoplevelse bedre. Det er godt for jer, fordi det giver flere salg, større kurve og øger kundeloyaliteten.

I bør gennemgå alle kunderejser på både desktop og mobil (mere om det i næste afsnit) og tjekke om I møder modstand nogen steder. Har I gjort det så let som muligt at købe hos jer? Er de produkter kunderne møder relevante? Er der mange kunder, der lægger varer i kurven uden at købe – hvis der er, så undersøg hvorfor. Måske kan der gøres noget.

Konverteringsoptimering er ikke én bestemt ting, men mange forskellige små justeringer I alt fra UI & UX til produktinformation og kundeservice. Det vigtigste er, at I finder de steder I kan forbedre og gør det.

Nogle af de vigtigste forbedringer ligger omkring jeres kurv og check-out-flow. Her skal alt gerne være så enkelt for kunden som muligt, så de ender med at købe hos jer. Hvor få klik kan kunden nøjes med? Er priserne på fragt tydelige inden kunden, når til sidste stadie i check-out – eller får de sig en grim overraskelse, der kan få dem til at smutte? Er det let at se hvor man skal trykke for at komme videre i flowet eller forsvinder det i mængden?Der skal være fuldstændig styr på Check-out-flowet, men der også mange andre faktorer, der afgør om kunder konverterer. Har i f.eks. tilstrækkelig produktinformation på jeres sider, mangler der billeder, anmeldelser, specifikationer eller lignende? Er søgefunktionen på jeres side optimal eller giver den ofte ingen eller irrelevante resultater? Er lagerstatus og forventet levering tydelig og retvisende?

Hvad der er det allervigtigste at optimere på netop jeres side er svært at sige, men vores opfordring er helt klar: I kan konverteringsoptimere og I bør gøre det.

1. First Party Data
2. Kunderejsen

2. Kunderejsen på mobiler

Mobilerne bliver kun mere populære. Både til køb på siden og til betaling. I januar 2023 overgik betalingsapps kreditkort i popularitet for første gang, når det handlede om online betaling. Det er en virkelighed, der udvikler sig lige foran os. Flere og flere handler foretages på mobilen, det kan lyde positivt, men der er også en bagside af medaljen. Både konverteringsraten og kurvstørrelsen er generelt mindre på mobilen. Det er derfor et væsentligt indsatsområde for enhver e-handelsvirksomhed.

Mobilbrugere har mindre tålmodighed end desktopbrugere. De er kortere tid på siden og alt foregår hurtigere. Derfor skal siden være let at afkode og anvende. F.eks. er det væsentligt for mobilbrugere hurtigt at kunne se om de kan betale med MobilePay eller ApplePay. Hvis ikke de kan det, hopper de over på en webshop, hvor de kan. Det er hurtigere end at finde sit kreditkort i tasken og indtaste alle oplysningerne. Gør det tidligt tydeligt, at de kan betale præcis som de ønsker.

Det andet fokusområde er, om jeres knapper er nemme at nå, når man holder en mobil. Telefonerne er i dag så store, at det ikke er nemt at nå alle områder på en mobilskærm med den hånd man holder telefonen med. Prøv at hold din telefon som du plejer og nå det øverste venstre hjørne med din tommelfinger (Modsat hvis du er venstrehåndet). Det er ikke helt bekvemt vel? Ofte ligger væsentlige funktioner som menuer her. Det gør det simpelthen sværere for kunderne rent fysisk, end det behøver at være. Overvej derfor, hvordan I gør brugeroplevelsen, så enkel som mulig for jeres kunder.

Det sidste tip er, at I skal se jeres desktop og mobiloplevelse som to forskellige sites. Folk besøger siderne af forskellige grunde og med forskellige formål. Derfor skal der prioriteres i informationerne, sådan at siden ikke er tung og uoverskuelig. Det er stadig vigtigt at informationen er tilgængelige, både for kunden og af SEO-hensyn. Det er bare væsentligt, at I sørger for at gøre det tilgængeligt i små bidder, hvor kunden let kan fordøje indholdet. Derfor er det vigtigt at bruge ”læs mere”- knapper eller accordions, der gør jeres side langt mere læsevenlig på den lille skærm.


3 konkrete tips til bedre mobile kunderejser:

  • Gør det tydeligt, at det bliver nemt for kunden at betale med app
  • Læg ikke væsentlige funktioner i områder, der er svære at betjene på en smartphone
  • Reducér kompleksiteten og informationsmængden på mobil med f.eks. accordions.

3. De lavthængende SEO-frugter

SEO er ekstra vigtigt i disse tider, fordi det er ”gratis” trafik til jeres side. Annoncepriserne stiger på alle digitale platforme. Det gør værdien af jeres organiske trafik mere og mere værd. Det svære ved SEO er, at det oftest ses som en mere langsigtet strategi, hvor resultaterne først kommer efter en længere periode. Det er i grove træk rigtigt, men den langsigtede trafik er også vigtig. Hvis I sætter ind på SEO nu og jeres konkurrenter trækker i bremsen, står I langt stærkere og får flere besøgende, når modvinden er blæst over. Men det er ikke kun en langsigtet strategi. I kan også gøre noget nu og her.

Det første I bør gøre, er at undersøge hvilke af jeres produkter, der allerede ligger på side 1 i Google søgeresultater og så optimere Title tags og meta descriptions på alle disse søgeord. Det kan give hurtige resultater og få jeres produkter til at ligge som nummer 1 og 2 i stedet for tre, syv eller ti. Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på hvilke af jeres søgeord I går efter. Det er nemlig alfa og omega, at det er de konverterende søgeord, I fokuserer på, hvis I gerne vil se resultater nu og her. Der ligger forskellige intentioner bag de forskellige søgeord. Vil kunderne have information eller er de helt klar til at købe? F.eks. er et søgeord med ”hvad er” foran sandsynligvis ikke en helt købeklar kunde, hvorimod en kunde, der skriver ”blå kjole på lager” nok har en høj købsintention.

Derfor skal I analysere hvilke søgeord, der konverterer mest og gå efter at styrke dem, hvis I gerne vil se hurtige resultater. Søgeord som ”hvad er” er også væsentlige at gå efter, men de fungerer på den lange bane og handler i højere grad om at gøre kunden klar til at købe hos jer på sigt.

Vi har fokuseret på indholdsdelen af SEO her, men der er som bekendt også en teknisk side af sagen. Det tekniske er også vigtigt for jeres rankings og kan give gode resultater, men det er sværere at gå til og kræver ofte udviklingstimer. Det kan bestemt også være investeringen værd, særligt hvis jeres side er langsom. Vi ville dog gerne give jer nogle tips I kunne implementere med det samme og som I kan få resultater ud af nu:

1. Find alle de søgeord, I allerede ranker på side 1 med

2. Optimér title tags og meta descriptions

3. Fokusér på de konverterende søgeord først

3. De lavthængende SEO-frugter
4. Nye indtægtskilder

4. Nye indtægtskilder

Svære tider kan hjælpe til at udvikle forretningen kreativt. Det kan gøre det nødvendigt at produktudvikle, at udvide eller reducere sortimentet eller at finde helt nye indtægtskilder. Et oplagt eksempel på nye muligheder er Retail-as-media. Det går ud på at stille jeres digitale hylder til rådighed for leverandører, der gerne vil annoncere for at sikre deres produkter bliver fremhævet I stærke positioner hos jer. Det er en attraktiv mulighed for både jer og annoncørerne. I kender nemlig jeres kunder godt og ved, hvad de er interesserede i, det betyder at I kan matche med produkter, som kunne have en stor interesse for jeres kunder. Det er også godt for annoncørerne, fordi de når ud til en klart defineret målgruppe, der med høj sandsynlighed kunne tænke sig at prøve kræfter med produktet. I kan altså både sælge varer til jeres kunder, men også sælge eksponering hos jer. Den vigtigste faldgrube her er selvfølgelig, at varerne I sælger gennem retail-as-media skal være lige så relevante for kunderne og af den samme kvalitet, som de er vant til. Det handler derfor om at finde det gode match mellem annoncører og forretning.

Der er mange andre muligheder, der er værd at overveje om I kan tjene penge på. Har I f.eks. varer, der kunne passe ind i abonnementer? Er der en ny trend under opsejling I kan tappe ind i? Det er alt sammen værd at overveje.

5. Reducér omkostninger på tech

I svære tider er det svært at komme helt uden om besparelser. Det er den hårde balancegang alle kender til med at fjerne det, der sparer mange penge, men gør mindst ondt. Efterhånden har de fleste fundet de lavest hængende frugter, så der er ikke nogen nemme besparelser tilbage. Vi vil dog opfordre til at kigge nærmere på jeres tech-stack. Langt de fleste webshops i dag har mange forskellige services tilknyttet deres forretning. Det er services, der typisk er abonnementsbaserede. En god idé er at gå dem igennem og tjekke følgende:

1. Betaler I for services I ikke længere bruger?

2. Har I for mange brugerlicenser?

3. Har I overkapacitet? Betaler I f.eks. for langt flere email-kreditter end I bruger på en måned?

4. Er der services I betaler på en månedlig basis, hvor der ville være penge at spare, hvis I betalte årligt eller halvårligt?

5. Har I forhandlet priser med udbyderne for nyligt?

6. Er der lignende billigere alternativer?

7. Er I dimensioneret som om hver dag er Black Friday eller kan I skalere lidt ned?

Man kan let komme til hele tiden at udvide med services uden at få taget stilling til alle de eksisterende tjenester. Det er desuden værd at bide mærke i at langt de fleste services er til at forhandle med. I kan for eksempel typisk få lavere priser, hvis I er villige til at gå med en længere binding.

Tech er selvfølgelig en meget væsentlig del af jeres forretning og det handler om ikke at nedskalere eller gøre jeres side mindre hurtig eller funktionel. Det handler om at få dimensioneret alle jeres løsninger rigtigt, så I ikke betaler overpris.

5. Reducér omkostninger på tech
6. Foretag langsigtede investeringer

6. Foretag langsigtede investeringer

Der er forskel på hvor hårdt påvirket af modvinden forskellige virksomheder er. Tip seks er derfor ikke for alle. Det kræver nemlig likviditet og det ved vi godt ikke er lige let lige nu. Men for dem, hvor penge er en mulighed, giver det virkelig god mening at investere i fremtiden. Der er et større spillerum til at skille sig ud og overhale konkurrenter indenom. Der er gode muligheder for at indkøbe ny teknologi, der optimerer forretningens konverteringsrate eller skalérbarhed – f.eks. med CDP eller PIM-Systemer. Og investeringerne er vigtige. Efter Finanskrisen kradsede i 08 og 09 er det tydeligt, at de virksomheder, der også investerede sig gennem recessionen, kom styrkede ud på den anden side. De er vokset hurtigere end deres konkurrenter og har haft større råderum, fordi de tænkte langsigtet og turde at satse. Det kan selvfølgelig være risikabelt, men svære tider kan være gode tider for de modige.

Det er også nu at, der måske er mulighed for at opkøbe konkurrenter eller starte nye forretningsinitiativer. Der kommer nemlig færre nyere spillere til, fordi det er dyrere at starte virksomheder lige nu. Manøvrerummet er lidt større, når der er krisestemning. Det handler derfor om at holde hovedet koldt og overveje de strategiske muligheder.

Har I brug for hjælp til at optimere jeres webshop, står vi klar til at hjælpe jer. Tag fat I os via formularen nedenfor eller book vores optimeringsanalyse, der kan hjælpe jer med at få det optimale ud af jeres shop.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Juliana Drivhuse har netop lanceret et nyt drivhus-univers, der skal tage dem til det næste niveau online.
Webinar om Search. Kunder der søger er mere tilbøjelige til at købe. Tre gange så tilbøjelige til at købe som kunder, der bare klikker rundt i jeres butik. Derfor skal søgemaskinen fungere optimalt, så I ikke mister kunder med et stort potentiale.
Omnichannel er et stort og komplekst set-up. Det betyder, at det er let at overse vigtige detaljer og begå fejl, der kan have store omkostninger.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.