9. juni 2017

Don’t be average
– be awesome

Digitalisering af de fysiske butikker bliver mere og mere udbredt og det med god grund. Kundernes forventninger udvikler sig nemlig tilsvarende digitalt, og det er afgørende, at I som virksomhed tør være unik, tage chancer og gøre jeres fysiske forretning til mere og andet end blot et point of purchase. 

Retail is a people business not a product business

Da Hesehus var i New York til årets største retailkonference Retail’s BIG Show 2017, var det tydeligt at se, hvordan virksomhederne over there i høj grad har taget digitalisering af de fysiske butikker til sig og på den måde har succes med at tilfredsstille kunderne og deres behov. Kunderne er i dag i langt højere grad interesseret i hvordan I sælger, og ikke udelukkende hvad I sælger. Det gør sig også gældende i de fysiske butikker, hvor kunderne i stigende grad forventer mere end business as usual.

Produkter er overalt, og kunderne ved, at de kan finde et bestemt produkt nemt, hurtigt og ofte til den bedste pris online, så det kan hurtigt blive en dyr affære som virksomhed at skulle konkurrere på pris, produkt og bekvemmelighed alene. Det er derfor på tide at stoppe op, gentænke strategien og rette fokus mod forbrugerens ønske om oplevelse og autenticitet.

Giv kunderne lyst til at komme i butikken

Dét kunderne ønsker, når de shopper, er ikke bare et produkt, men en oplevelse. Og det kan I give dem ved at være unikke, turde at satse og gøre noget anderledes – simpelthen ved at være awesome! Fakta er, at kunderne ikke behøver  at komme i jeres butik, for de kan købe alle deres varer på nettet. I skal give dem lyst til at komme der.

Men hvad er det egentligt, jeres kunder vil have? Som e-handlere har I faktisk allerede svaret. Det ligger nemlig i alle de data, I har mulighed for at indsamle, når jeres kunder interagerer med jer, hvad end det er via jeres nyhedsbrev, på webshoppen, de sociale medier osv. Ved at bruge de data til at lære jeres kunder at kende kan I skabe netop den oplevelse, de ønsker, og som de har lyst til at dele med deres netværk, hvilket i høj grad sker via de sociale medier.

Jo mere I får jeres kunder til at interagere med jer, blandt andet in-store, jo bedre lærer I dem at kende, og jo bedre kan I indfri deres forventninger. En positiv spiral, der bestemt kan betale sig at få sat i gang.

Få kunder i butikken med omnichannel

Oplevelse, oplevelse, oplevelse

Flere af de helt store brands er allerede godt i gang med at flytte fokus fra produkt og pris til oplevelser, heriblandt Nike. I deres 5 etager høje flagship store i Soho, er det nemlig ikke produkterne, men derimod dét at engagere kunderne, der tæller. Som en af medarbejderne i butikken forklarer:

”We don’t care if you buy. You can buy 90% of what is in the store online, our job is to create a relationship with you, the customer, and the brand”.

Nike sælger oplevelsen
Digital oplevelse af løbeskoene hos Nike

I den enorme flagship store er der af samme grund ikke fyldt ud med et utal af produkter i alle størrelser, former og farver. Til gengæld har Nike valgt at bruge pladsen på at skabe oplevelser. Der er blandt andet en basketballbane, hvor kunderne kan prøve basketstøvlerne i aktion, løbebånd placeret foran en kæmpe widescreen med live-optagelse fra Central Park, så kunderne kan prøve løbesko i realistiske omgivelser, en fodboldbane til afprøvning af fodboldsko og meget mere.

Nike skaber et bånd med kunderne ved at give dem et sted, hvor de har lyst til at hænge ud samtidig med en anderledes shoppingoplevelse,  som de har lyst til at dele med deres netværk.

15 produkter i hele butikken

En anden amerikansk virksomhed, der har turde at gentænke strategien og bruge plads i butikken på oplevelser i stedet for produkter, er SONOS, der er specialister i musiksystemer. De har 15 produkter i hele butikken. Til gengæld har de brugt en stor del af kvadratmeterne til syv lydtætte rum, der skaber de bedste rammer for, at kunderne virkelig kan opleve produkterne og få et mere realistisk indtryk af, hvordan fx højtalerne ville lyde hjemme i lejligheden. Af samme årsag har butikken også kun mulighed for at betjene syv kunder eller ’selskaber’ ad gangen, så det er en hel unik og eksklusiv oplevelse, hver enkelt kunde får.

Endnu et tydeligt eksempel på, hvordan SONOS har flyttet fokus fra direkte salg af produkterne og mod øget oplevelsesværdi og interaktion er, at der ikke er en kasse i butikken, hvor kunderne kan købe varerne. Det er ganske enkelt oplevelsen, SONOS sælger, og så kan kunderne jo altid købe produkterne i webshoppen, enten mens de er i butikken, eller når de er kommet hjem på sofaen.

Kunderne skal opleve produkterne
Oplevelsesværdi hos SONOS

Awesome behøver ikke være dyrt

At være awesome og unik behøver ikke være dyrt og besværligt. Det handler om personlighed. Om at skabe et bånd med jeres kunder. Om at kommunikere med jeres kunder som en ven, der har til formål at hjælpe dem med at nå deres mål og ikke som et brand, der vil have solgt sine nyeste produkter. Kort sagt, det handler mere om oplevelse og socialisering – og mindre om direkte salg. Sådan skiller I jer ud fra konkurrenterne:

-  Brug jeres butiksrum til andet end kun produkter og skab oplevelser i butikken

-  Øg oplevelsesværdien ved at forene det digitale og det fysiske – digitalisér den fysiske butik og tilpas oplevelsen til hver enkelt kunde

- Skab mere socialisering og interaktion

-  Hav mindre fokus på direkte salg

-  Giv kunderne grund til at anbefale jer

Vil I høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at komme på forkant med de nyeste digitale trends og tendenser? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak. Kontakt Head of Customer Relations, Casper Bo Jørgensen, på tlf.: 23 30 79 56 eller skriv til cbj@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Danoffice IT sælger professionelt IT-udstyr til bl.a. humanitære nødhjælpsorganisationer verden over, og med de kunder er sikkerhed og den bedst mulige service afgørende, når kunderne verden over benytter e-handelsløsningen Danoffice IT Direct.
I går aftes var toppen af den danske e-handelsbranche samlet i Tivoli Hotel & Congress Center til årets største event E-handelsprisen 2017. For anden gang på blot tre år tilfaldt hæderen Inspiration, der kunne indtage scenen som vinder af E-handelsprisen i kategorien ’Bedste digitale kampagne’.
Den øgede brug af mobile devices i onlineshopping, som vi har set de seneste år, ser kun ud til at fortsætte. Det er derfor afgørende for jer som e-handlere, at jeres webshops performer optimalt på mobilen. Det er ganske enkelt dér, kunderne er, og de forventer, at det er nemt, overskueligt og hurtigt at shoppe fra mobilen.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox