1. maj 2020

Let's go live shopping

Live shopping er en af de e-handelstrends, der nu for alvor accelererer under coronakrisen, hvor adgangen til de fysiske butikker er begrænset. Live shopping-teknologien giver nemlig e-handlerne mulighed for at inspirere og guide deres kunder online på måder, der tidligere var forbeholdt de fysiske butikker. Et tiltag, der ikke kun kan være med til at styrke onlinesalget under krisen, men som i høj grad også styrker shoppingoplevelsen og relationen til kunderne i fremtiden.

LIGHTS, CAMERA, ACTION!

Live shopping fik sit gennembrud på e-handelsscenen sidste år under 11/11 Shopping Festival i Kina, også bedre kendt som Singles’ Day, hvor store brands som L’Oreal, Levi’s og Nestlé med stor succes anvendte teknologien til at give forbrugerne en helt unik 24-timers shoppingoplevelse fyldt med spændende content, inspiration og eksklusive produktlanceringer. Da krisen ramte Kina kun få måneder efter, accelererede udviklingen, og live shopping blev på kort tid et af de mest populære shoppingfænomener i Kina.

Den udvikling begynder vi nu også at se herhjemme, hvor flere og flere danske e-handlere vælger at investere i live shopping. Live shopping dækker nemlig over live streaming-events, hvor kunderne undervejs kan stille spørgsmål og shoppe direkte fra videoen. I en tid, hvor social distance betyder færre touch points mellem brands og potentielle kunder, kan der netop derfor være stor værdi at hente for e-handlerne ved at tænke live shopping ind i deres forretningsstrategi.

Matas flytter ind

Ét af de danske brands, der er gået all in på live shopping-trenden, er skønhedsgiganten Matas, som i samarbejde med Hesehus og live shopping-leverandøren Bambuser på kort tid har formået at flytte lidt af den fysiske butik direkte hjem i kundernes stue.

I hvert live shoppingevent på matas.dk mødes kunderne nemlig af en af Matas’ kyndige materialister, som i en livevideo går i dybden med et bestemt emne, giver gode råd og ikke mindst svarer på de spørgsmål, som kunderne via en livechat i videoen kan stille undervejs.

Materialisten kan også anbefale og demonstrere forskellige relevante produkter, som også løbende vil poppe op på skærmen direkte i videoen. Er der et produkt, som fanger kundernes opmærksomhed, kan de med få klik lægge produktet i kurven direkte fra videoen, hvorfra kunderne i ro og mag kan læse mere om produktet og gennemføre deres køb, når showet er slut.

På den måde giver Matas deres onlinekunder mulighed for at få den kompetente rådgivning og vejledning, som de kender fra de fysiske butikker, og som resultat skaber Matas en ekstraordinær og personlig shoppingoplevelse, der kan være med til at styrke salget online lige nu og ikke mindst på lang sigt.

Matas live shopping

Mette Reinholt Mortensen, COO hos Hesehus

”Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark ville have set live shopping slå igennem som trend i løbet af de næste par år, men med coronakrisen er der virkelig blevet sat skub i udviklingen, og det med god grund. Live shopping giver vores kunder en unik mulighed for at skabe en nærværende og langt mere personlig shoppingoplevelse online, og det rammer spot on ned i forbrugernes ønsker især i disse tider. Og med en meget kort time to market får vores kunder værdi nu og her. For eksempel tog det os sammen med Matas kun 10 dage fra idé til første live event”

Shop live med en Matas-materialist

Whenever shopping

Det er dog ikke kun live-shopperne, der kan få glæde af materialisternes gode råd og vejledning. I live shopping-menuen i Matas’ inspirationsunivers, Stories, på matas.dk kan kunderne nemlig se eller gense alle tidligere livesessions, og via de inspirationsartikler, som er tilknyttet det enkelte liveevent, får kunderne nemt et overblik over, hvad hvert event omhandler, hvilke produkter materialisten anbefaler og materialistens key advices.

Samtidig har Matas allerede lagt i støbeskeen til endnu flere intelligente og personaliserede integrationer af live shopping på matas.dk, hvor videoerne skal hjælpe kunderne med svar på spørgsmål lige dér, hvor de er i deres købsrejse.

Ved at integrere live shopping strategisk smart i deres eksisterende palette af rådgivning- og inspirationstilbud, tilfører Matas et ekstra personligt touch i kundeoplevelsen online og sætter samtidig standarden for forbrugernes forventninger til, hvad en nem og personlig shoppingoplevelse præcist er.

Vil I også shoppe live med Matas?

Matas gik live første gang den 27. marts, og siden da har Matas’ onlinekunder hver uge haft mulighed for at tune ind på matas.dk til nye inspirerende liveevents. 

Tjek Matas’ upcoming events ud her

Live babysnak coming up

En anden dansk e-handler, der er hoppet med som frontrunner på live shoppingbølgen fra Kina, er baby- og børneudstyrsgiganten BabySam, som i samarbejde med Hesehus og Bambuser i skrivende stund arbejder på at blive klar til deres første liveevent.

Med live shopping som fast inventar på babysam.dk kan BabySams kunder se frem til endnu mere personlig og skræddersyet vejledning online, såvel som masser af inspiration og ny viden inden for baby- og børneverdenen. Live shopping bliver derved en integreret del af BabySams ambitiøse omnichannelstrategi, og vil derved bidrage til at fastholde relationen til kunderne og dermed loyaliteten til brandet både under og efter coronakrisen.

BabySam live shopping på vej

Vil I høre mere om, hvordan I vha. live shopping kan skabe ekstraordinære og personlige shoppingoplevelser, der driver salget online, og som stiller jer stærkest muligt både under og efter corona?

Så giv vores CEO, Lars Hedal, et kald på tlf.: 40 25 50 83 eller skriv til hedal@hesehus.dk​​​​​​​

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Offensiv tilgang til corona: I samarbejde med e-handelshuset, Hesehus, og den internationale prisvinder, HERO®, gør Matas og Zizzi nu butiksassistenterne til online skønheds- og fashioneksperter med en ny online chatapplikation, der ikke kun skal hjælpe med at styrke salget under corona, men som også i fremtiden højner shoppingoplevelsen for deres kunder såvel in-store som online.
En af Danmarks førende leverandører af e-handelsløsninger, Hesehus, har netop offentliggjort årsregnskabet for 2019. En omsætningsvækst på 25%, sund bundlinje og fortsat tilgang af nye medarbejdere vidner om endnu et år med sund vækst for de odenseanske e-handelsspecialister.
Hos Hesehus arbejder vi på højtryk for at hjælpe vores kunder med deres e-handelsambitioner. Derfor udvider vi igen holdet af ambitiøse hesehusianere, denne gang med to nye profiler, hhv. en erfaren CFO og en rutineret Technical Presales Engineer.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox