Case: Babysam
Ny totalløsning skaber 230% onlinevækst
Med en omsætning på 500 millioner kr. om året fordelt på 33 detailbutikker, salg til institutioner og onlinesalg er BabySam den suverænt største spiller på det danske marked for baby- og børneudstyr. Kæden har med målrettede investeringer de seneste år arbejdet hårdt for at skabe Danmarks stærkeste platform for deres kunder med en unik tilstedeværelse på tværs af kanaler og står i dag som Danmarks stærkeste og fremtidssikrede kæde i branchen.
Deres benhårde fokus på e-commerce, SoMe-aktiviteter og et styrket butikskoncept er gået rent ind hos kunderne, og med et ønske om at styrke deres omnichannel aktiviteter yderligere har BabySam nu taget skridtet videre med en e-handelsløsning fra Hesehus.
Gå på opdagelse i BabySams nye webshop her
Sølv til E-handelsprisen
Med den nye e-handelsløsning, der er udviklet på softwareplatformen Bizzkit, har BabySam i et konkurrencepræget marked skabt intet mindre end 230% onlinevækst de første to år. Derudover så børneudstyrsgiganten det første år en stigning i konverteringsraten på 44%. En fremgang, der også på fornemmeste vis blev lagt mærke til og hædret af juryen til FDIHs E-handelspris 2019, hvor BabySam sammen med Hesehus vandt sølv i kategorien ’Bedste e-handelscase'.
I designet og udviklingen af BabySams nye webshop har fokus i høj grad været på at skabe den ultimative brugeroplevelse, hvor mobile first er helt afgørende, da 80% af deres trafik kommer fra mobile enheder. BabySam har ligeledes arbejdet strategisk og helt systematisk med stærk datakvalitet og indsigt i performance. Kunderne har kvitteret for den gennemtænkte og ambitiøse tilgang til e-commerce med et gennemsnit på 8,7 på Trustpilot, hvilket bl.a. skyldes, at BabySam sikrer hurtig levering og mulighed for afhentning i de fysiske butikker, som mere end halvdelen af kunderne i dag benytter sig af.
Juryens begrundelse til E-handelsprisen 2019 (baseret på webshoppens første år)
”4 måneder. Mere tid skulle Hesehus og BabySam ikke bruge på at udvikle en ny e-handelsløsning, som trods sin unge alder allerede kan fremvise imponerende resultater. Omsætningen på nettet er steget med 113%, konverteringsraten er vokset med 44%, og den organiske trafik er øget med 33%. Håndværket er solidt, agilt og indtænkt i alle dele af forretningen, så der er selvfølgelig også styr på omnichannel-strategien”
Stærk datakvalitet og indsigt i performance
I den nye totalløsning sikrer Hesehus – via brugen af frontendteknologien React – optimal performance på BabySam.dk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i sitets hurtige loadtid. Derudover benytter BabySam løsningens PIM til at oprette og placere produkter på såvel produktlisteniveau som på den enkelte produktside, der gør det super nemt for kunderne at navigere i varianter og farver inden for det enkelte produkt. For eksempel kan kunderne på produktlisteniveau blot via en hover-effekt henover produktbilledet få oplyst hvilke størrelser og farvevarianter, det enkelte produkt er tilgængeligt i.
Internt kan BabySam via det integrerede rapporteringsværktøj Kibana – der bl.a. via live dashboards viser omsætning fordelt på betalingsform, ordrefordeling på forskellige lagre og omsætning på brands og produktkategorier – nu reagere realtid på webshoppens vigtigste KPI’er såsom salgs- og leveranceparametre. Det giver dem mulighed for dynamisk at dykke ned i områder som fx en produktgruppe, et lagersted eller et brand således, at de opnår et mere detaljeret øjebliksbillede og dermed kan planlægge indsatser, så de hele tiden sikrer sig det optimale salg. Derudover kan BabySam ligeledes via de forskellige dashboards følge med i hvilke aktuelle kampagner, der har mest aktivitet, hvilken rabat de har udløst, og hvilke der generelt hitter mest blandt kunderne.
Personaliseret content giver den bedste kundeoplevelse
For at give kunderne den ultimative kunderejse samarbejder BabySam med en af Hesehus’ faste samarbejdspartnere, rekommanderingseksperten Raptor, og har derfor fået implementeret personaliseringsværktøjet, det såkaldte Bizzkit-Raptor modul i løsningen. Det generiske modul, der kan tilpasses den enkelte kundes løsning, er baseret på data mining, avancerede algoritmer og machine learning og kan på den måde lave 1:1 personalisering til BabySams kunder ud fra deres onlineadfærd. Det betyder bl.a., at BabySams kunder bliver præsenteret for personaliserede produktlister baseret på den enkelte kundes historik, præferencer og adfærd, ligesom funktionerne ’Lignende produkter’ og ’Andre har også købt’ er baseret på data fra modulet.
Derudover skal den travle småbørnsfamilie, der måske af flere omgange har været forbi BabySams webshop i jagten på den perfekte autostol, ikke scrolle igennem hele udvalget af autostole igen, da de kan bruge funktionen ’Sidst sete’, der med et enkelt klik præsenterer kunden for de varer, der tidligere er blevet kigget på.
Casedetaljer
Lancering i december 2017
Platform
Webshop, PIM, DAM, CMS og design
Funktioner & features
Rapporteringsværktøjet Kibana gør det muligt at reagere realtid på vigtige KPI’er såsom salgs- og leveranceparametre
Priser
Sølv til E-handelsprisen 2019 i kategorien ’Bedste e-handelscase’
Lignende cases
Se flere B2C-cases fra Hesehus
