10. februar 2023

10 grunde til, at I har brug for et PIM

Der er mange forskellige grunde til at få et PIM-system. Vi har lavet en liste med nogle af de væsentligste grunde til at tage første skridt på PIM-rejsen. Bare et enkelt punkt på listen kan sådan set være grund nok til at få et PIM-System. I behøver derfor ikke kunne spejle jer selv i alle punkter for at kunne få markante fordele ud af et PIM.

1. I vil holde bedre styr på jeres produktdata

Det er den absolutte kerne i et PIM-system. Det fungerer som ét samlet sted for jeres produktdata - uanset om I har tusind produkter eller flere millioner varenumre. Det sikrer, at I har komplette og anvendelige produktdata samlet ét centralt sted, hvilket giver jer mere effektiv administration og bedre produktinformation til kunderne.

2. I vil forbedre kundeoplevelsen

Kunderne foretager deres valg baseret på gode produktdata. De finder jeres varer ud fra søgekriterier, der er direkte forbundet til jeres data. Bedre data giver, flere muligheder for at kunderne finder lige netop det, de gerne vil have – og bliver beslutningsdygtige. Bedre data giver både bedre SEO og on-site-search. Det giver kunderne den information, de skal bruge for at tage velinformerede valg og det sikrer jer flere konverteringer.

3. I vil ind på nye markeder

Et PIM-system er det mest effektive redskab til at flytte produktdata på tværs af landegrænser. Det er enkelt at tage højde for forskellige sprog, måleenheder og særkender for de enkelte lande. Et PIM-system opbevarer alt data knyttet til ét produkt i ét samlet datapunkt. Det betyder, at I ikke skal oprette fem forskellige produkter, hvis I er i fem forskellige lande. Det mindsker fejl og misforståelser og sikrer jer enkel adgang til nye markeder.

4. I vil sælge på tværs af flere kanaler

Da coronakrisen kom var der ikke mange, der lavede live-shopping. Det er der nu. Der opstår hele tiden nye muligheder og kanaler at sælge i. Et PIM-system gør jeres data ensartet, så det er let at implementere og anvende i nye løsninger. Et PIM-system gør det lettere at arbejde med omnichannel-strategier nu og senere. Det er en fremtidssikring af jeres data, der garanterer jer kort time-to-market, fordi I har universelt anvendelige data.

PIM-1

5. I vil øge kvaliteten af jeres PDP’er

En PDP (Product Detail Page) består primært af produktdata. Kunderne vil have den information, de har brug for. For nogle produkter er det klare specifikationer. For andre produkter er det historien om, hvordan de blev til eller garantier for at produktet er ansvarligt og bæredygtigt produceret. Der er et væld af informationer, der skal specificeres, fordi kunderne efterspørger det. Alt denne information kan opbevares og styres fra jeres PIM. Det sikrer udførlige PDP’er, der giver kunderne præcis de oplysninger, de har brug for.

6. I har brug for at sikre jeres skalérbarhed

Et PIM-system er et elastisk fundament for jeres forretning. Det gør det enkelt at tilføje nye kanaler, shops, brands og sproglag, fordi jeres data er universelt anvendelige. Med et PIM-system ligger jeres data i en struktur, der er enkel at integrere og anvende på nye måder. Samtidig gør systemet jer bekymringsfri i forhold til produktantal. I kan have tusind eller ti millioner produkter. Systemet kan håndtere det. Det betyder, at I har et system, der matcher jeres vækstambitioner.

PIM-2

7. I har brug for at styrke samarbejdet

Produkthåndtering kan let vokse e-handelsvirksomheder over hovedet. Der kan være uoverskueligt mange varenumre og mange forskellige faktorer, der skal holdes opdateret. Med et PIM-system kan I automatisere en lang række processer og bedre overvåge, hvilke produkter der skal opdateres eller beriges. Systemet letter oprettelsen af nye produkter med mulighed for at nedarve og genbruge data fra tidligere produkter. Samtidig hjælper det også med at skabe en ideel platform, hvor op til flere afdelinger kan samarbejde om produkterne.  Systemet forenkler altså både jeres samarbejde og arbejdsgange, øger effektiviteten og skaber en kortere time-to-market.

8. I skal styrke jeres Best of breed set-up

En state-of-the-art webshop er sammensat af et hav af funktioner og tjenester. Et PIM-system er en af hjørnestene i et sådant set-up. Det er systemet, der kommer til at opbevare og håndtere noget af jeres væsentligste data. Derfor skal det være integrérbart og passe ind i enhver composable systemarkitektur. PIM-systemet sikrer, at I kan flytte produktdata rundt mellem jeres systemer – alt fra CMS til ERP og WMS. Et åbent PIM-system sikrer, at I altid kan vælge de bedste tjenester til hver enkelt funktion i jeres e-commerceløsning, så I har det allerstærkeste udgangspunkt for jeres forretning.

PIM-3

9. I har et multi-store​​​​​​​ set-up

Hvis I sælger til både private kunder og virksomheder ved I, at der kan være stor forskel på, hvad kunderne efterspørger. Et PIM-system er et fleksibelt fundament uanset om du sælger til B2B eller B2C. Systemet kan opbevare al information om et givent produkt, men kun vise de data der er relevante for målgruppen. I kan bygge så mange storefronts ovenpå jeres datasæt som I ønsker. Vil I have 400 forskellige kundespecifikke shops, er det fuldt ud muligt. Det fremtidssikrer jer og giver jer mulighed for at skræddersy de løsninger, jeres kunder efterspørger.

10. I har brug for at forenkle samarbejdet om produkthåndtering

PIM-systemer bliver i højere og højere grad et sted, hvor mange forskellige medarbejdere samarbejder. Alt fra produktteamet til SEO-specialister og salg- og marketing har deres gang i et moderne PIM-system. Derfor skal systemet være bygget til stærke samarbejder om produkthåndteringen. Det sikrer jer nemlig et dynamisk system, der gør det enkelt at adaptere nye trends, drifte jeres forretning og få jer på toppen af Googles søgeresultater – alt sammen fra det samme system.

Et PIM-system er ikke bare et PIM-system​​​​​​​

Der er altså en række grunde til at overveje at få et PIM-system. Ikke alle PIM-systemer kan levere lige godt på alle parametre, derfor skal I vælge et state-of-the-art system, der lever op til alle fordelene. Det gør Hesehus' Bizzkit PIM. Du kan læse meget mere om vores system lige her. Ellers er du velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak om jeres PIM-behov.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Webinar om Search. Kunder der søger er mere tilbøjelige til at købe. Tre gange så tilbøjelige til at købe som kunder, der bare klikker rundt i jeres butik. Derfor skal søgemaskinen fungere optimalt, så I ikke mister kunder med et stort potentiale.
Omnichannel er et stort og komplekst set-up. Det betyder, at det er let at overse vigtige detaljer og begå fejl, der kan have store omkostninger.
Omnichannel er den ultimative kundeservice. Det gør det nemmere for kunderne at handle med deres foretrukne brands på lige præcis den måde, der passer dem.