Pressemeddelelse

Svensk boggigant kickstarter deres digitale transformation med Hesehus

Tobias Viftrup Cramer
25/06/2025
Tobias Viftrup Cramer
Content Specialist

Nordens største boghandel, Bokus ønsker at kunne tilbyde et sortiment på over 20 millioner bøger online. Hesehus’ Bizzkit PIM er med til at realisere denne ambitiøse drøm.

Bokusgruppen er i gang med at ændre fundamentet for deres e-handelsplatform. Målet er at vinde markedsandele og skalere virksomheden mere effektivt fremadrettet, samtidig med at kundeoplevelsen forbedres.

Deres nye Product Information Management System, Bizzkit PIM, der er udviklet og leveret af Hesehus, er nu live. Det betyder, at Bokusgruppen er godt på vej til at bringe deres millioner af produkter tættere på kunden.

“Vores vision er, at alle skal opleve glæden ved at læse – hver dag! En del af dette er at gøre bogkøb nemt og inspirerende. Både online og offline. Bizzkit PIM hjælper os med at kunne skalere og optimere uden besvær i de kommende år. Denne transformation vil hjælpe med at gøre vores onlineoplevelse lige så gnidningsfri og engagerende som vores fysiske butikker“

Kent Karlsson, CIO hos Bokusgruppen

Millioner af produkter tilgængelige overalt

Bokusgruppen har i øjeblikket omkring 13 millioner produkter i deres sortiment, men ønsker hurtigt at kunne skalere til 20 millioner unikke produkter. Dette kræver en PIM-first tilgang og kan kun opnås med et kraftfuldt system, der kan håndtere datamængden. Systemet skal kunne berige alle data, synkronisere til forskellige kanaler og aktivere produkterne på tværs af web, app, butik og mere.

Bokusgruppen valgte deres PIM baseret på en Performance & Load-test med 20 millioner produkter og mange samtidige brugere. Testen viste, at Bizzkit PIM var det mest egnede system, der kunne opfylde alle Bokusgruppens behov for en moderne digital handelsløsning og fungere som hjørnestenen i deres nye platform.

Bokus live Hesehus

"Bizzkit er en ægte partner på vores rejse. På trods af kompleksiteten i at håndtere millioner af produkter leverede deres team ikke bare et system – de arbejdede tæt sammen med os for at skabe den rette løsning. Det, der adskiller Bizzkit, er deres mennesker. Deres tilpasningsevne og engagement har givet vores forretningsbrugere styrke og bragt os tættere på den produktdatavision, vi satte os for at opnå.”

Kent Karlsson, CIO hos Bokusgruppen

Fremtiden for Bokus

Med det nye digitale fundament på plads vil Bokusgruppen fortsætte med at styrke deres online tilstedeværelse, forbedre omnichannel-integrationer og udvide deres B2B-tilbud. Samarbejdet med Hesehus og Bizzkit er et vigtigt skridt i retning af at nå deres langsigtede strategiske mål og styrke deres position som Sveriges førende bogforhandler i en stadig mere digital verden.

“At se Bokusgruppen skabe en ny og forbedret produktdatainfrastruktur i Bizzkit PIM er en stor milepæl. Bokusgruppens ambitioner presser grænserne for de fleste PIM-systemer. Men Bizzkit PIM er ikke som de fleste systemer. Det er en unikt skalerbar platform, der håndterer mange millioner produkter. Og Bokusgruppen er den rette partner til at udfordre disse grænser. De har allerede bevist, at de kan håndtere den enorme skala og kompleksitet, som bogmarkedet indebærer.”

Lene Damgaard Madsen, CPO hos Hesehus

Om virksomhederne:

Bokusgruppen er Sveriges markedsledende bogforhandler, som med de stærke og komplementære brands Bokus, Bokus Play, Akademibokhandeln og BTJ når ud til en meget stor del af Sveriges befolkning. Ud over bøger i alle kanaler og formater tilbydes også et stort og inspirerende udvalg af andre produkter.

Omsætningen udgjorde 2,0 mia. SEK (2024).


Bizzkit er udsprunget af Hesehus’ lange erfaring med at bygge skræddersyet e-handelsteknologi og er Hesehus’ softwarebrand. I dag arbejder et separat team i Hesehus udelukkende på at forfine Bizzkit-platformen. Bizzkit er fundamentet for nogle af Skandinaviens mest ambitiøse og prisvindende e-handelsplatforme, bestående af PIM, DAM, CMS og Search. Bizzkit gør det muligt for virksomheder løbende at bygge avancerede e-handelsløsninger på en connected composable-arkitektur, som sikrer skalerbarhed, fleksibilitet og lang levetid.

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Designet på jeres webshop er altafgørende for både branding og brugeroplevelsen. Det er designet, kunderne kender jer på og det er designet, der gør det enkelt at lægge varerne i kurven hos jer.
Nordens største boghandel, Bokus ønsker at kunne tilbyde et sortiment på over 20 millioner bøger online. Hesehus’ Bizzkit PIM er med til at realisere denne ambitiøse drøm.
Når først der er knyttet bånd mellem en kunde og en leverandør i B2B-verdenen, er de næsten ikke til at skille ad igen. Men hvordan skaber man den attraktive kundeloyalitet, der sikrer salg igen og igen?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.