Snart kan GEO blive det vigtigste for din e-handel

AI-søgninger er i heftig vækst. Bliver din webshop fundet, når trafikken ikke længere kun kommer fra Google?

Mik Schønberg Andersen
01/12/2025
Mik Schønberg Andersen
SEO & E-commerce Analyst

Årets (måske) vigtigste ord i e-handel: GEO

Der er et nyt begreb i byen, du skal kende, hvis du arbejder seriøst med e-handel: GEO. Det lyder som en opfinder fra Andeby eller én Anna og Lotte er travlt optaget af at give et bad, men det er egentlig et akronym, der står for Generative Engine Optimization. Det er i bund og grund et søsterbegreb til SEO, der handler om at gøre sine sider så attraktive for særligt Googles algoritmer, at det er umuligt ikke at blive fundet. Når vi taler om GEO taler vi ikke længere om at optimere mod klassiske søgemaskiner. Nu optimerer vi i stedet mod AI-chatbots som Gemini og ChatGPT. Og det bliver kun vigtigere for større og større andele af søgetrafikken forsvinder fra Google og findes nu i AI-søgningerne i stedet, så der skal du selvfølgelig også være til stede.

SEO og GEO er ikke milevidt fra hinanden

Den gode nyhed er, at hvis du allerede arbejder med SEO, arbejder du også med GEO. Langt hen ad vejen er det de samme ting, der er vigtige: F.eks. autoritet, godt indhold og hastighed. Der er dog også væsentlige forskelle, det er værd at kere sig om, særligt nu hvor vi begynder at se at AI-søgninger bevæger sig mod at tilbyde Agentic Commerce. Den store forskel er, at du skal sikre dig, at de produktfeeds, du tidligere leverede til Google, også går ud til ChatGPT og lignende tjenester. Samtidig skal du være opmærksom på, at disse tjenester længes efter endnu mere data. De vil gerne have lange produktbeskrivelser og tonsvis af produktinformationer, da det er enkelt for AI at sortere i selv store datamængder – og jo mere data, jo bedre svar kan en AI-chatbot give den, der stiller spørgsmålene.

SEO og GEO er ikke milevidt fra hinanden

Hold øje med de nye data

Lige nu ser vi ikke, at nogen af vores kunder har flyttet meget store andele af deres trafik til AI-søgninger. Størstedelen af trafikken kommer stadig fra Google og lignende søgemaskiner, men der er ingen tvivl om at andelen, der kommer fra f.eks. ChatGPT, vokser hastigt. På få år kan billedet komme til at se radikalt anderledes ud. Derfor holder vi et vågent øje på trafikken. Vi måler på trafikken for alle vores kunder og ser, hvordan søgemikset ændrer sig lige nu. Det kan hurtigt vise sig at blive vigtigt for jer, at vide, hvor jeres kunder kommer fra (og hvor de ikke kommer fra). Det er derfor vores klare anbefaling I holder et vågent øje med, hvilken trafik, der kommer fra AI-søgetjenester og AI-agenter. Jo bedre data I får om jeres trafik, jo bedre er I i stand til at imødegå jeres kunders behov – og sikre at jeres GEO er optimal.

Der er meget I kan gøre allerede nu

Selvom trafikandelene fra AI-søgetjenester ikke er kæmpestore endnu, er det alligevel væsentligt at gøre sig klar til fremtiden. Jo tidligere I kommer i gang, jo bedre står I også på sigt, når AI-søgninger bliver en langt større del af e-handel. Du kan gøre en lang række tiltag allerede nu, der hjælper jer på vej. Vi har samlet nogle af de væsentligste tip i en artikel til dig lige her.
Samtidig er GEO også en ny og stor verden, det kan være svært at hitte rede i. Hvis du har brug for hjælp, står vi klar til at hjælpe med alt fra produktfeeds til dataindsamling. Du kan blive helt klar til at imødegå GEO-udfordringen ved at række ud til os. Så finder vi den bedste måde at hjælpe jer på.

Bliv klar til Geo

Insights

De seneste nyheder, insights og tendenser fra Hesehus

Udviklingen går så stærkt at det kan være svært at følge med. Men hvad betyder det for jer? ​​​​​​​Risikerer I at blive sat af i den næste store GenAI opdatering?
Der sker et paradigmeskifte i den måde dine kunder køber lige nu. ​​​​​​​Se webinaret og bliv klar til at møde morgendagens kunder.
Black Friday er årets største handelsdag, men hvordan sørger du for, at det ikke bare er en dag,​​​​​​​hvor I kannibaliserer jeres julesalg og mister omsætning på sigt?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få serveret de nyeste trends, events, cases og meget mere.