26. september 2018

Data-driven business

Data-driven business er hot! Stadig flere retailere bruger i stigende grad data som en vigtig del af deres forretning, og det er til stor glæde for kunderne, der får en bedre brugeroplevelse og for samarbejdspartnerne, der får værdifulde indsigter retur på baggrund af kundedata.

Data, data, data

Brug af intelligent data er de sidste par år begyndt at fylde mere og mere for retailere, der nu i endnu højere grad inddrager den værdifulde viden, som deres data kan give dem. Det blev også tydeliggjort på verdens største retailkonference ’NRF Retail's BIG Show’ i New York, hvor det blev understreget, at emnet stadig er brandvarmt. Data bruges på forskellig vis blandt retailere og fælles for dem alle er, at det skaber merværdi. Værdi, der i nogle tilfælde endda kan være essentiel for hele virksomhedens eksistens.

Brendan Whitaker, Forrester

”We cannot be customer obssesed, if we are not data lead”

Indret den fysiske butik ud fra online adfærd

Kender du følelsen af at træde ind i en boghandel for at lade dig inspirere til sommerens strandunderholdning, men i stedet bliver du mødt af det mest uinspirerede hav af alfabetisk sorterede bogrygge, som får dig til at opgive jagten på den helt perfekte tidsrøver?

Bare rolig; det sker ikke med et besøg hos Amazon Bookstore. Amazon har nemlig via brugen af intelligent data bragt deres onlineunivers ind i deres fysiske butikker og indrettet butikkerne efter onlinekundernes adfærd.

Amazon Bookstore, Amazon Books

Jennifer Cast, Vice President hos Amazon Books

“Rather than rely on just a few book store employees to cater to everyone's taste, we let our customers be the voice."

Kunder hjælper andre kunder med kategorier som "Page Turners" og "Hot Right Now", Amazon anmelderunivers

Amazon.com er mere end blot en webshop. De har nemlig formået at skabe et anmelderunivers, hvor deres kunder glædeligt skriver anmeldelser og leverer vigtig feedback om hvert eneste produkt, der handles, tilbage til Amazon.

Den viden benytter Amazon på intelligent vis i deres fysiske boghandel i New York til at rådgive og guide deres kunder til at finde netop den bog, der er interessant for dem. I stedet for at lade personalet stå for indretningen og antage hvilke bøger og emner, der er interessante, har Amazon givet ordet til eksperterne – nemlig deres kunder.

Kategorier som ”Page Turners”, ”If You Like - You’ll Love” og "Hot Right Now" hjælper kunderne med at finde relevante bøger alt efter, om det skal være hurtiglæsning, den nye yndlingsbog eller et aktuelt samtaleemne. Kategorier, der har vist sig at være utrolig relevante for kundernes beslutningstagen.

Med flere millioner anmeldelser på deres webshop er Amazon også i besiddelse af vigtig information om hver enkelt bog, som kan være dealbreakers for deres kunder. Hver eneste bog i butikken er tildelt et skilt med onlinedata bestående af fx en læseranmeldelse fra deres webshop, antal stjerner og det totale antal af anmeldelser af den enkelte bog. Data, som fortæller kunderne alt om, hvad andre læsere synes om den enkelte bog. På den måde præsenterer Amazon deres kunder for ekspertviden, som kan være altafgørende for, om de vælger at købe en bog eller ej.

Ved at inddrage onlinedata i de fysiske butikker, skaber Amazon en fysisk platform, hvor kunderne får meget af den samme værdi, som de ville få, hvis de handlede på Amazons webshop. Med intelligent brug af data har Amazon dermed skabt en boghandel ud over det sædvanlige, som er værdiskabende for deres kunder.

Amazon anmelderunivers
Amazon anmelderunivers, Hot Right Now

I have nothing everything to wear

Hvilken designer har du lyst til at bære i dag? Malene Birger? Rebecca Minkoff? Vera Wang? Forestil dig at have et klædeskab med 450+ top brands og 65.000 stykker tøj og accessories at vælge imellem. Det giver online-retaileren Rent the Runway dig nu mulighed for.

Gennem en abonnementsbaseret forretningsmodel har Rent the Runway gjort high fashion tilgængelig for alle. Rent the Runways kunder kan nemlig, mod en månedlig betaling på kun 89 dollars, vælge imellem kjoler, jakker, bukser, m.m. fra forskellige highend designere, som de har lyst til at låne. Det var dog ikke helt let for Rent the Runway at overbevise nogle af verdens topdesignere om, at gøre deres tøj tilgængeligt for alle, da de var bange for at miste værdi, hvis deres brands blev hvermandseje. Men med en dataorienteret forretningsstrategi tilbød Rent the Runway designhusene værdifulde indsigter retur.

Rent the Runway, tøj fra Rent the Runway

Rent the Runway

“We’re not in the fashion business! We’re in the fashion-technology-engineering-supply-chain-operations-reverselogistics-dry cleaning-analytics-business”

Rent the Runway, tøj fra Rent the Runway

Med en forretningsstrategi centreret omkring data indsamler Rent the Runway vigtig information om hvert eneste produkt fra alle de kunder, som har lånt deres tøj. Rent the Runway står desuden selv for rensning af tøjet, og det er ikke en uvæsentlig del af deres forretningsstrategi. Ved at samle både brugerdata fra kunderne og samtidig samle data om tøjets påvirkning ved gentagende brug, vask og rensning, kan Rent the Runway levere værdifulde data tilbage til designerne, der dermed gør dem meget klogere på deres egne produkter.

Herudover bruger Rent the Runway også selv kundernes feedback til at rådgive andre kunder om størrelsen på tøjet, stoffets opførsel og andre informationer, som kan være relevante at kende, når kunderne kun ser tøjet på Rent the Runways webshop. Informationer, der skaber merværdi for deres kunder. På den måde har Rent the Runway skabt et helt nyt marked ved at gøre deres forretning datadrevet og derigennem skabe værdi for såvel samarbejdspartnere som kunder med deres data.

Læs mere om abonnementsbaserede forretningsstrategier her.

Vil I også blive klogere på, hvordan jeres virksomhed kan skabe merværdi for kunder og samarbejdspartnere ved intelligent brug af data? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak.

Kontakt Head of Customer Relations, Casper Bo Jørgensen, på tlf.: 23 30 79 56 eller skriv til cbj@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Google lancerer i dag deres stemmestyrede, digitale assistent, Google Assistent, på dansk. Matas er et af de få udvalgte danske brands, som er med fra start. Og Matas’ faste e-handelshus gennem de sidste syv år, Hesehus, står naturligvis bag udviklingen af Matas’ bidrag til Google Assistent.
I over 16 år har Hesehus udviklet på egen e-commerce platform baseret på solid standardteknologi fra Microsoft. Nu er platformen klar til at blive sendt uden for Danmarks grænser under navnet Bizzkit.
Kunderejsen foregår i dag i høj grad på tværs af flere kanaler, og mange forbrugere benytter især nettet til at få mere konkret viden om det produkt, som de er på udkig efter. Så hvordan giver I kunderne en unik oplevelse i butikken, der rækker ud over de almindelige produktinformationer, og som får dem til at komme igen og igen?

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox