14. november 2017
Google is not King
Forbrugeradfærden på nettet har ændret sig. Forbrugerne søger i dag efter produkter direkte på webshops og undgår i stigende grad søgning på varer via Google. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at være forbrugernes foretrukne webshop.
Søg og du skal finde...
Tidligere startede en søgning efter produkter på Google. Det har længe været den typiske procedure, når forbrugerne skulle finde det ønskede produkt, og det har ført til øget interesse og stor opmærksomhed omkring søgemaskineoptimering for e-handlere. Men en ny tendens har vundet indpas på det digitale marked. Forbrugerne søger nemlig oftere efter produkter direkte på de webshops, hvor de mener, at varerne kan købes og undgår dermed at benytte Google.
Det var et af de budskaber, Hesehus tog med sig hjem fra den europæiske e-handelskonference Global E-commerce Summit i Barcelona i juni 2017. Med Googles formindskede kongestatus er det derfor nu vigtigere end nogensinde før at være forbrugernes foretrukne webshop og dermed være top-of-mind hos de forbrugere, der søger produkter, som I er eksperter i.
Den nye
e-handelsdronning
En af de virksomheder, som har draget store fordele af den nye adfærd på nettet, er den globale markedsplads Amazon, som tilbyder forbrugerne et hav af forskellige produkter. Forbrugerne ved, at Amazon kan levere de fleste produkter og starter derfor deres søgning efter konkrete produkter direkte på Amazons webshop. Amazon har dermed taget en stor bid af kagen fra Google. I USA sidder Amazon på 43% af e-handelsmarkedet, mens de i Tyskland og Frankrig sidder på cirka 30% af al nethandel i det enkelte land. I Danmark er e-handlen endnu spredt over mange webshops, og Amazon sad i 2016 på 2% af det danske e-handelsmarked, hvilket faktisk gør den til den næstmest brugte webshop – og det er vel og mærke uden overhovedet at have en dansk webshop eller markedsføre sig i Danmark endnu. Forbrugerne er altså glade for at shoppe med deres nye ”online-veninde”. Amazon ligger i øjeblikket med en konverteringsrate på hele 12%, mens konverteringsraten hos deres trofaste ”Prime” kunder, der gennem månedlig betaling får eksklusiv adgang til produkter og fragtmuligheder, ligger på hele 74%. Tallene taler deres tydelige sprog, og Amazon må betragtes som ”dronningen af e-handel” – en dronning, der i den grad har vippet Google af pinden!
Dyrk jeres niche
Kan I som e-handlere så overhovedet hamle op med Amazon? Ja, selvfølgelig kan I det. Ved at gøre det I er bedst til og agere eksperter i jeres egne produkter, kan I noget unikt, som Amazon ikke kan. Ved at fokusere på hvad I kan tilbyde jeres kunder, og hvordan I kan fjerne det bøvl, kunderne oplever, kan I skabe en kunderejse, som jeres kunder elsker, husker og vælger hver gang.
Stof & Stil - skræddersyede pakkeløsninger
En af de virksomheder, som Hesehus har hjulpet med at udnytte deres ekspertviden og erfaring til at levere den bedste kunderejse, er en af Danmarks største metervare- og designvirksomhed Stof & Stil. Gennem brugerundersøgelser afklarede vi i samarbejde med Stof & Stil kundernes behov og klarlagde, hvordan deres hverdag kunne gøres lettere gennem Stof & Stils webshop. Det resulterede bl.a. i featuren STOF & STIL Kit, der er skræddersyet til både at inspirere kunderne med flotte designs og samtidig lette deres købsproces. Kittet består af samlede pakkeløsninger til forskellige projekter fx filtede påskeæg eller konfirmationskjoler med både mønster, stof, tråd, det tilbehør, der skal bruges og ikke mindst et billede af det færdige resultat. Kunderne kan desuden vælge mellem forskellige varianter af produkterne, så de kan skabe deres egne, unikke designs. Gennem deres kit-løsning tager Stof & Stil på fornem vis deres kunder i hånden og hjælper dem med at købe nøjagtigt det, de har brug for, når de skal kreere et bestemt sæt tøj.
Nissens - de kender dine kunders biler
Den globale leverandør af produkter og services inden for motorkøling og airconditioning, Nissens, har også haft succes med at dyrke deres niche inden for automotive. Her kan deres B2B-kunder vælge at indtaste registreringsnummer eller bilmærke, model, motor og årgang på deres kunders bil, hvorefter de kun vil blive præsenteret for de produkter, der passer præcis til den bil, som de mangler dele til. På den måde har Nissens gjort det let for hver enkelt kunde at finde præcis de dele, som er relevante for deres kunders biler og fjernet de varer, som ikke er relevante. Nissens har dermed fjernet deres kunders bøvl ved kun at præsentere dem for produkter, der passer til deres behov.
Kend jeres kunder
For at tiltrække kunder og hamle op med de globale markedspladser, hvor de fleste produkter kan findes på én samlet webshop, kræver det, at I som virksomhed forstår, hvordan I kan skabe en unik kunderejse, som jeres kunder ikke kan få andre steder. Det kræver indsigt i jeres kunders adfærd og behov – en indsigt, som bl.a. kan hentes i de store mængder data, I har til rådighed. Lad os hjælpe jer med at sætte jeres kunder under lup, fremhæve jeres ekspertise og skabe den rejse jeres kunder tager med på hver eneste gang.
Vil I høre mere om hvordan I dyrker jeres niche og bliver forbrugernes foretrukne webshop? Så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi jer til en uforpligtende snak.
Kontakt Head of Business Development, Ditte Tvede Arentoft, på tlf. 20 47 24 44 eller mail: diar@hesehus.dk
Flere nyheder
Få mere nyt fra Hesehus
Nyhedsbrev
Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox