25. marts 2019

Retail as we know it is over

Hvad skal der til for at lokke kunderne ned i de fysiske butikker, og kan det overhovedet lade sig gøre i den moderne, teknologiske verden, vi lever i? Det var et af emnerne på konferencen ’NRF Retail’s BIG Show’, der blev holdt i New York i januar, hvor Hesehus naturligvis var repræsenteret. Og svaret er, at selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det kræver blot, at de fysiske butikker i dag retænker sig selv og tilbyder noget unikt og anderledes, så butikkerne og webshoppen i højere grad supplerer hinanden.

Der var engang … men sådan er det ikke længere

Det er slut med fysiske butikker, som vi kender dem. Det var et af budskaberne ved årets udgave af verdens største retailkonference ’NRF Retail’s BIG Show’. Vi taler i dag om begrebet ”we do not go shopping – we ARE shopping”, hvor forbrugerne i dag på alle medier, hvor de befinder sig, konstant har mulighed for at være i færd med en shopping-situation. I den forbindelse benytter de naturligvis nethandel i stor stil, da de altid har disse butikker ved hånden, og kan handle når de vil, og hvor de vil.

I Danmark er tendensen heller ikke gået branchens næse forbi, og de seneste tal fra FDIH viser beskedent, men stadig helt tydeligt, at der de seneste tre år er sket en ændring i danskernes handelsvaner. Måske kommer det ikke som den store overraskelse, at vi med en stigning i handlen på nettet samtidig ser en nedgang i handlen i de fysiske butikker – i høj grad hvis udvalget er det samme i den fysiske butik som på nettet.

Den uundværlige oplevelse

Selvom tendensen tydeligt viser, at nethandlen begynder at overtage en større del af indkøbene fra de fysiske butikker, er det bestemt ikke ensbetydende med, at vi ikke længere har brug for de fysiske butikker. Der er blot i endnu højere grad brug for, at I som retailere har fokus på, hvordan kunderne bevæger sig på tværs af platformene, og hvordan I på en unik og anderledes måde kan integrere og udnytte jeres fysiske butikker, som en aktiv del af kunderejsen og tilbyde dem en oplevelse, som de ikke kan få i webshoppen. I kan derfor med fordel retænke og indrette jeres fysiske butikker, så I tilbyder kunderne dét, der giver dem lyst til at snøre skoene, trække i overtøjet og slentre ned igennem gågaden eller shoppingcentret for at besøge lige netop jeres butik.

Lee Peterson, WD Partners

”People do not need to go to stores anymore. You have to make them WANT to go to stores”

A World of Wonderment

I den ikoniske og fortryllende legetøjsbutik FAO Schwarz’ 1.800 kvadratmeter store butik på Manhattan i New York har de handlet på tendensen og tilbyder kunderne unikke oplevelser, der får dem til at komme forbi i stor stil. Her kommer legetøjet bl.a. til live, når det engagerede butikspersonale på passioneret vis kaster rundt med boomeranger, leger tv-køkken med legetøjsmad og giver børnene muligheden for at fylde deres egne indkøbsvogne, trille rundt i miniature-supermarkedet og tjekke deres varer ud ved de hertil indrettede kasser.

FAO Schwarz butik, engageret butikspersonale

Hos FAO Schwarz er hovedfokus ikke på salg af legetøj, der snorlige er linet op på hylder med en følelse af ”nok se – ikke røre”. Her har de nemlig erkendt, at hvis det er det, folk vil have, vil de højst sandsynligt blot bestille varerne på webshoppen. Derfor er opskriften på den ideelle legetøjsbutik ifølge David Conn, CEO ved ThreeSixty Group, som ejer FAO Schwarz, også meget simpel: ”make the space experiential and one that can deliver theater”. Ved netop at bringe magi og fantasi ind i butikkerne og skabe et rum, der minder mere om et legeland end en butik, får de børn såvel som voksne til at strømme til deres fortryllede legetøjsbutik og lege med i deres eventyrverden.

Scott Malkin, Chairman of Value Retail

“The war is over. Alibaba won. That means physical retail is no longer about the distribution of goods but building brand equity”

Det magiske klædeskab

Også hos det californiske øko-tøjbrand Reformation er oplevelsen i fokus, når kunderne besøger deres butik i New York. I modsætning til legetøjsbutikkens underfundige og eventyrlige atmosfære, der rammer direkte i hjertet på ethvert legebarn, er der her fokus på enkelthed, ro i sindet og æstetik. For at ramme den vision er butikken indrettet i lyse farver, med en minimalistisk stil og blot med én størrelse af hver style. På afstand ser det ikke ud af meget men under overfladen, eller rettere bag klædeskabets døre, gemmer sig en verden af magi og modetøj. Via skærme på butikkens vægge eller med hjælp fra butikspersonalet og deres mobile POS kan kunderne vælge præcis det stykke tøj, de gerne vil prøve og tilføje det direkte til deres prøverum uden at skulle rode flere knagerækker af tøj igennem for at finde den rette størrelse eller slæbe rundt på bunker af tøj i butikken.

Reformation, skærme til at vælge tøj

I Reformation opstår magien, når kunderne – vel og mærke uden de valgte varer på armen – træder ind i deres prøverum, åbner klædeskabet og konstaterer, at alt hvad de har valgt, hænger sirligt i den korrekte størrelse. En behagelig og ubesværet shoppeoplevelse, hvor kunden kan fokusere på at prøve tøjet i ro og mag, som var de derhjemme. Passer tøjet ikke, eller ønsker kunderne en anden størrelse, kan de naturligvis med få tryk på skærmene i prøverummet blot finde noget nyt, som selvfølgelig hænger i det magiske klædeskab efter få minutter.

Ønsker I også at tilbyde jeres kunder en eventyrlig oplevelse, de gerne bevæger sig ned i gaden for at få, så giver vi gerne en kop kaffe eller kommer forbi til en uformel snak om jeres muligheder.

Kontakt vores Head of Customer Relations, Casper Bo Jørgensen, på tlf.: 23 30 79 56 eller skriv til cbj@hesehus.dk.

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Forbrugernes interaktion med brands er i dag spredt ud over et hav af forskellige platforme. Den kundeoplevelse, som I skaber på tværs af jeres kanaler, har derfor stor betydning for kundernes tilknytning til jeres brand. Men hvordan skaber I kundeoplevelser, som engagerer jeres kunder, og som øger brand loyaliteten?
Som led i et af Danmarks førende, digitale webbureauers langsigtede og ambitiøse strategi udvider Hesehus nu bestyrelsen med en særdeles erfaren profil inden for IT-branchen.
Artificial Intelligence (AI) I er i rivende udvikling og er i færd med at blive en central brik i løsningen på at afhjælpe forbrugernes bøvl og gøre kunderejsen endnu mere bekvem. Heriblandt er især voice-teknologien godt på vej til at revolutionere det danske marked med bl.a. lanceringen af den danske Google Assistent.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox