Case: Lemvigh-Müller

En avanceret PIM er nøglen til succes

Stål- og teknikgrossistvirksomheden Lemvigh-Müller har valgt PIM-system fra Hesehus

Stål- og teknikgrossistvirksomheden Lemvigh-Müller har en samlet omsætning på 5,1 mia. kr., og halvdelen af alle ordrer sker i dag online. Lemvigh-Müller står bag en gennemdigitaliseret løsning, der udover et ambitiøst e-handelssystem ligeledes tæller flere personaliserede sites samt en mobilapplikation, og et vigtigt element i løsningen er en avanceret PIM. Hesehus har udviklet den avancerede produktdatabase, der håndterer et varesortiment på intet mindre end 300.000 unikke enheder og leverer produktinformationer til Lemvigh-Müllers omfattende e-handelsløsning, velfungerende app og deres katalogproduktion.

Lemvigh-Müller inddrager leverandøren

For at gøre PIM’en så anvendelig som mulig, inddrager Lemvigh-Müller deres leverandørskare i produktoprettelsesfasen. Den enkelte leverandør står selv for at oprette og opdatere produkter, og systemet giver leverandørerne mulighed for at oprette produktlister og produktvarianter. På den måde får den enkelte leverandør et tilhørsforhold til PIM’en, og Lemvigh-Müller sikrer sig engagerede leverandører, der sørger for at vedligeholde produktinformationerne.

Lemvigh-Müller bevarer administrativt overblikket over de mange produktoprettelser via en specifik oprettelsesproces, der håndteres i og af PIM’en. Processen styres af et såkaldt trafiklys – farverne grøn, gul og rød – der gør oprettelsen af det enkelte produkt effektiv og er med til at mindske behandlingstiden. Det røde lys indikerer for leverandøren eller den interne produktopretter hos Lemvigh-Müller, at der er påkrævede oplysninger, der mangler at blive udfyldt, eller som er udfyldt forkert. Det gule lys oplyser leverandøren om, at alle påkrævede oplysninger/felter er korrekt indtastet, men at der ifølge Lemvigh-Müller stadig er oplysninger, de gerne ser udfyldt fx billeder og afgifter. Leverandøren kan dog vælge at sende produktet videre i oprettelsesfasen, når lyset er gult. Det grønne lys fortæller leverandøren, at alle påkrævede og ønskede oplysninger er udfyldt.

Når leverandøren eller den interne produktopretter har fået grønt lys sendes produktet videre til produktgodkenderen, der skal godkende, at produktet må oprettes. Produktgodkenderen vil oftest være en produktchef hos Lemvigh-Müller men kan også være den interne produktopretter, der har fået autorisation til at godkende produkter.

Lemvigh-Müller inddrager leverandøren

Casedetaljer

Lancering i august 2010

Platform

PIM og DAM

300.000

Unikke enheder i varesortimentet

PIM'en håndterer mere end 300.000 produkter

Priser

Vinder af E-handelsprisen i 2012 i kategorien 'B2B'

Lignende cases

Se flere B2B-cases fra Hesehus

Lars Hedal, CEO hos Hesehus
"Skal vi tage en snak?" Lars Hedal CEO 40 25 50 83