LM-case

Case: Lemvigh-Müller

En avanceret PIM er nøglen til succes

Halvdelen af alle ordrer sker online

Stål- og teknik grossistvirksomheden Lemvigh-Müller har en samlet omsætning på 5,1 mia. kr., og halvdelen af alle ordrer sker i dag online. Lemvigh-Müller står bag en gennemdigitaliseret løsning, der udover et ambitiøst e-handelssystem ligeledes tæller flere personaliserede sites samt en mobilapplikation, og et vigtigt element i løsningen er en avanceret PIM. Hesehus har udviklet den avancerede produktdatabase, der håndterer et varesortiment på intet mindre end 300.000 unikke enheder og leverer produktinformationer til Lemvigh-Müllers omfattende e-handelsløsning, velfungerende app og deres katalogproduktion.



300.000 forskellige produkter kræver struktur

PIM’en indeholder 300.000 produkter, der alle har tilknyttet diverse produktinformationer. Produkterne er inddelt i Lemvigh-Müllers produkthierarki ’LM-basiskatalog’, hvor det enkelte produkt bliver inddelt i en overordnet produktgruppe som fx ’Bad og sanitet’, ’Varme og ventilation’ eller ’Belysning’. Herefter kan produktet tilknyttes forskellige varegrupper og produktlister som fx under produktgruppen ’Belysning’, hvor produkterne kan tilknyttes varegrupper som ’Bordlamper’, ’Udendørs belysning’, ’Pendler’ etc. Produkterne kan ligeledes samles i produktvarianter, hvor en fælles beskrivelse, billede etc. gælder for alle varianter af det pågældende produkt. Det er typisk produkter, der varierer i størrelse og farve, men kan beskrives med samme billede og tekst. For eksempel produktvarianten ’Brynje Sikkerhedssko model Flex Protection’, der indeholder ti produkter, der er de ti forskellige størrelser, som skoen sælges i.

E-handelsvinder Lemvigh-Müller har valgt PIM fra e-handelshuset Hesehus

Foruden produkter indeholder PIM’en en lang række dokumenter, der inddeles i forskellige typer som fx ’brugervejledning’, ’sikkerhedsdatablad’ og ’datablad’. Dokumenterne kan ligesom de mange produktbilleder være knyttet til produkter, produktvarianter eller varegrupper. Produktbillederne kan ligeledes få tildelt en bestemt type fx ’til web’, ’til katalog’ eller ’teknisk tegning’. Lemvigh-Müller formår således med PIM’en at holde styr på deres mange unikke produkter og via den avancerede inddeling sikrer de, at produkterne let kanaliseres videre til brug i webshoppen, på de personaliserede sites, i mobilapplikationen og i diverse produktkataloger.

Lemvigh-Müller inddrager aktivt deres leverandører i oprettelsesfasen i deres PIM

Lemvigh-Müller inddrager aktivt leverandøren

For at gøre PIM’en så anvendelig som mulig, inddrager Lemvigh-Müller deres leverandørskare i produktoprettelsesfasen. Den enkelte leverandør står selv for at oprette og opdatere produkter, og systemet giver leverandørerne mulighed for at oprette produktlister og produktvarianter. På den måde får den enkelte leverandør et tilhørsforhold til PIM’en, og Lemvigh-Müller sikrer sig engagerede leverandører, der sørger for at vedligeholde produktinformationerne.

Lemvigh-Müller bevarer administrativt overblikket over de mange produktoprettelser via en specifik oprettelsesproces, der håndteres i og af PIM’en. Processen styres af et såkaldt trafiklys – farverne grøn, gul og rød – der gør oprettelsen af det enkelte produkt effektiv og er med til at mindske behandlingstiden. Det røde lys indikerer for leverandøren eller den interne produktopretter hos Lemvigh-Müller, at der er påkrævede oplysninger, der mangler at blive udfyldt, eller som er udfyldt forkert. Det gule lys oplyser leverandøren om, at alle påkrævede oplysninger/felter er korrekt indtastet, men at der ifølge Lemvigh-Müller stadig er oplysninger, de gerne ser udfyldt fx billeder og afgifter. Leverandøren kan dog vælge at sende produktet videre i oprettelsesfasen, når lyset er gult. Det grønne lys fortæller leverandøren, at alle påkrævede og ønskede oplysninger er udfyldt.

Når leverandøren eller den interne produktopretter har fået grønt lys sendes produktet videre til produktgodkenderen, der skal godkende, at produktet må oprettes. Produktgodkenderen vil oftest være en produktchef hos Lemvigh-Müller men kan også være den interne produktopretter, der har fået autorisation til at godkende produkter.


Casedetaljer

Lancering i august 2010

Platform

PIM og DAM

300.000

Unikke enheder i varesortimentet

PIM'en håndterer mere end 300.000 produkter

Priser

Vinder af E-handelsprisen i 2012 i kategorien 'B2B'

Lignende cases

Se andre B2B-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus