11. august 2017

Nye interfaces i retail

All you have to do is ask - sådan vinder I kunderne med de nye interfaces i retail

"Alexa, bestil pizza"

– og jeres yndlingspizza fra yndlingspizzariaet er bestilt, betalt og snart leveret.

Giv bare kommandoen, så klarer Amazon Echos Alexa eller Google Homes Assistant resten. Mere end otte millioner amerikanske forbrugere har allerede taget den digitale butler fra Amazon til sig, viser en undersøgelse lavet af Consumer Intelligence Research Partners, og det forventes, at knap 36 millioner amerikanere vil bruge en stemmeaktiveret enhed mindst én gang om måneden i år.

Både Amazon Echo og de øvrige bud på artificial intelligence assistants - AI assistants - var naturligvis på programmet over nye trends, da Hesehus tidligere i år var med på verdens største retailkonference NRF’s Retail BIG Show i New York.

Touchless interface er fremtiden

Amazon Echo opfanger med sine syv indbyggede mikrofoner stemmekommandoer på op til 10 meters afstand fra alle vinkler. Med Alexa kan forbrugerne ikke bare styre lys, lyd og temperaturer i boligen, få informationer om vejret, om dagens kalender og klare bestilling af en Uber.  De kan også tilknytte IFTTT, If This Then That, og shoppe produkter ganske enkelt ved at gøre Alexa opmærksom på, at noget mangler – ”Alexa, vi mangler appelsinjuice”, alt imens hænderne er travlt optaget med madlavning eller børnepasning.*

Og det er netop at være fri for at finde telefon eller tablet frem for at åbne en app eller hjemmeside, der tiltaler forbrugerne. At være online er efterhånden en så integreret del af menneskers hverdag, at det nu ikke længere er nok at shoppe, styre hjemmets elektroniske enheder, søge information osv. ved hjælp af en skærm. Det skal kunne klares gennem helt naturlig samtale mellem menneske og computer, og det er lige præcis, hvad Alexa, Google Assistant og de øvrige AI-assistenter gør muligt.

*Alexa forstår endnu ikke dansk, og pt. er det kun Prime medlemmer, der kan fuldføre et køb udelukkende via stemmeføring.

billedet er fra Amazon.com

Digitale features forbedrer fysisk oplevelse

Endnu en af de nyere trends, der har vundet indpas hos de amerikanske forbrugere, er interaktive prøverum med touchspejle, der udover at fungere som spejle også er informative tools. Spejlene kan I blandt andet opleve hos Ralph Lauren, hvor RFID-tags i tøjet fortæller spejlet i prøverummet, præcis hvilket tøj kunden har med ind. Det gør spejlet i stand til at give detaljerede informationer om det valgte tøj og komme med mersalg- og krydssalgsmuligheder, fx hvilke andre farver netop den top og de bukser findes i samt hvilke øvrige produkter, der passer godt til.

Der er desuden tænkt på den gode og interessante shoppingoplevelse ved at lade kunden interagere med spejlet ved fx at justere lysstyrken i prøverummet, så det ligner dagslys på 5th Avenue, en South Hampton solnedgang eller en aften på the Polo Bar alt efter, hvad kunden skal bruge tøjet til.

Lille spejl på væggen dér

Ved hjælp af spejlet er det også muligt for kunderne at kontakte personalet for hjælp. Passer størrelsen eller farven på tøjet ikke, så er det bare at klikke på skærmen, så assisterer en medarbejder med en ny farve, en anden størrelse eller med personlig hjælp, præcis når der er brug for det, og så det ikke bliver et forstyrrende element i den gode shoppingoplevelse.

Sidst, men ikke mindst, kan alle informationer om tøjet naturligvis let sendes til kundens telefon eller mailadresse, hvis kunden ikke er sikker på et køb og ønsker at træffe en beslutning senere. Udover at kunne give kunderne en unik og effektiv købsoplevelse, så giver det interaktive prøverum jer også nye og interessante muligheder for at indsamle en stor mængde brugbare data. Bl.a. kan I få indsigt i, hvilke varer, der fungerer på bøjlestangen, men ikke på kunderne, eller hvilke varer, der har høj konvertering men sjældent når med helt ind i prøverummet. Det giver jer endnu bedre muligheder for at optimere salget og selvfølgelig også servicere kunderne på helt nye måder, så I kan blive kundernes førstevalg, når de shopper.

SoMe-venlige oplevelser giver kunder i butikken

Den amerikanske, onlinefødte brilleproducent Warby Parker har, siden virksomheden i 2013 valgte også at gå offline med fysiske butikker, ligeledes taget idéen om at bruge nye interfaces til at øge oplevelsesværdien til sig. Med digitale features som photo booths og det helt nye green room i butikken på Melrose Avenue kan kunderne både få hjælp til at finde den helt rigtige brille ved henholdsvis digitale ”snapshots” og en 15 sekunders video og samtidig få en sjov, unik in-store-oplevelse, der nemt kan deles med familie og venner på de sociale medier.

Warby Parker har også forstået at bruge de muligheder, som digitaliseringen fører med sig til at lette hverdagen for deres kunder ved at udvikle og lancere app’en Prescription Check, der gør det muligt for kunderne selv at foretage det regelmæssige, anbefalede synstjek ved hjælp af en smartphone og en computer. Det fungerer ved, at kunden på 20 minutter gennemfører en række tests, der efterfølgende vurderes af en øjenlæge. Inden for 24 timer får kunden endeligt svar på testen, og hvis der ikke er komplikationer, kan kunden med det samme bestille nye briller med den korrekte styrke. På den måde sparer kunden både tid og besvær med at skulle bestille og vente på en ledig tid og efterfølgende på svar. For Warby Parker betyder det, at der er større chance for, at kunderne vælger at købe deres næste brille her fremfor hos en konkurrent, fordi det er nemt og hurtigt.

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox