17. august 2017

Redesign af Zizzi.dk øger mobilkonvertering med 33%!

Zizzi, Nordens største kæde inden for curvy fashion med over 117 butikker, har i samarbejde med deres faste e-handelsleverandør, Hesehus, redesignet deres webshop, hvilket allerede den første måned efter lancering resulterede i en øget konverteringsrate på mobilen på 33%.  

Redesign af Zizzis internationale webshop

Redesign

To år efter lancering af Zizzis internationale webshop, aktuel i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Holland, var det tid til et redesign af løsningen for bl.a. at få det visuelle udtryk up to date og udnytte hele bredden af de større skærme, som de fleste brugere har i dag.

Et redesign, der naturligvis er skabt i Bizzkit CMS, og som bygger på e-handelsplatformen Bizzkit udviklet af Hesehus.    

The Guru of Web Page Usability and principal at Nielsen Norman Group, Jakob Nielsen

”One of usability´s most hard-earned lessons is that ’you are not the user’. If you work on a development project, you´re atypical by definition. Design to optimize the user experience for outsiders, not insiders”

You are not the user

For at identificere de funktionelle og konverterende features og finde designelementer med mulighed for forbedring valgte Zizzi og Hesehus’ UX Design team at involvere målgruppen direkte gennem brugertests af den daværende webshop. Gennem kvalitative brugertests, hvor Hesehus’ UX-eksperter observerede testpersonernes navigering rundt på sitet og hørte tankerne bag deres handlinger, har Hesehus og Zizzi fået et endnu bedre indblik i, hvordan kunderne agerer og har derfor været i stand til at optimere webshoppen herefter.

Resultaterne fra brugertesten blev opdelt i tre kategorier – høj, mellem og lav – ud fra vigtigheden for forbedret brugeroplevelse, og alle væsentlige design- og featureændringer er naturligvis splittestet inden endelig implementering.  

Optimal brugeroplevelse på mobil

Optimal brugeroplevelse på mobil  

En af de største findings i brugertesten var testpersonernes oplevelse af zizzi.dk på mobilen, hvor bl.a. mobilmenuen ikke fungerede helt optimalt. I redesignet har Hesehus og Zizzi derfor skabt en nemmere og mere brugervenlig menu, hvor det også er gjort mere tydeligt for kunden, om de befinder sig i en hoved- eller underkategori. Søgeknappen har også fået et decideret ikon og er blevet placeret, så det er nemt at finde i mobilmenuen og sidst, men ikke mindst, er der i redesignet blevet arbejdet med filtreringen på mobilen, hvor selve filtreringsknappen er blevet gjort mere synlig, og hvor kunderne nu kan sætte flere filtre ad gangen i deres søgning.  

Ændringerne i redesignet har medført en optimal brugeroplevelse på mobilen, og kunderne har i den grad kvitteret med en øget konverteringsgrad på intet mindre end 33,14%.

Erik Stengaard-Pedersen, Head of E-commerce & Omni-channel hos Zizzi

”Via brugertesten fik vi nogle virkelig brugbare indsigter og lærte vores kunder og deres online shoppingmønstre endnu bedre at kende. Dem har vi sammen med Hesehus fået integreret optimalt i det nye design, hvilket den markante konverteringsgrad så tydeligt viser. Resultatet taler jo for sig selv”   

Forbedret sortering giver konverteringsløft på op til 20%

En anden finding, som brugertesten tydeligt viste, var, at testpersonerne ikke fik det, de forventede ud af webshoppens sorteringsmuligheder. For eksempel kommenterede flere af testpersonerne på standardsorteringen, hvor de bl.a. kunne vælge sorteringsmuligheden ’Zizzi anbefaler’. Her var forventningen at blive inspireret og fristet af produkter, som Zizzi så som hotte i modebilledet, og ikke som tilfældet var basisprodukter. Det har Zizzi nu ændret i forbindelse med redesignet ved at optimere standardsorteringen med nye valgmuligheder, der imødekommer kundernes forventninger, hvilket gennemsnitligt har givet en forbedring i konverteringen på 2,1% og et konverteringsløft helt op til 20% afhængig af det konkrete indhold.

Forbedret sorteringsfunktion øger konvertering
optimerede features øger ordreværdi

3% stigning i gennemsnitlig ordreværdi med bedre størrelsesvisning

I Zizzis produktsortiment opererer de med forskellige størrelser (fx S, M, L og 42, 46, 50). Under brugertesten viste det sig, at det skabte forvirring hos testpersonerne ved filtrering, da de derfor blev præsenteret for en liste af valgmuligheder, de ikke havde forventet. Zizzi har i webshoppen en størrelsesoversigt, der forklarer, hvad de forskellige størrelser svarer til, hvilket gjorde, at testpersonerne gik ud fra, at hvis de valgte størrelsen ”S” i filtrering, så ville de også få vist produkter, der er indekseret som ”42” og ”44” (de tilsvarende størrelser). Sådan en krydsfiltrering skete imidlertid ikke i webshoppen, og det betød, at de testpersoner, der søgte efter bukser i fx str. 46, ikke fik vist bukser, der var indekseret som M, selvom bukserne ellers matchede den faktiske størrelse, de ledte efter.

Det er i det nye redesign løst ved en bedre mapping mellem størrelserne, så de produkter, der matcher den søgte størrelse, også kommer frem. Det vil sige, at hvis en kunde søger efter bukser i S, så kommer de bukser, der er indekseret som 42-44 også med i visningen. For Zizzi har den forbedrede mapping resulteret i en 3% stigning i den gennemsnitlige ordreværdi.

Læs hele casen om Zizzis internationale webshop.

Lars Hedal, CEO hos Hesehus

Vil I også øge jeres konverteringsrate markant? Vi giver gerne en kop kaffe eller kommer forbi til en uforpligtende snak. Kontakt CEO, Lars Hedal, på tlf.: 40255083 eller på mail hedal@hesehus.dk

Flere nyheder

Få mere nyt fra Hesehus

At være online er efterhånden en så integreret del af menneskers hverdag, at det nu ikke længere er nok at shoppe, styre hjemmets elektroniske enheder, søge information osv. ved hjælp af en skærm - læs her, hvordan I vinder kunderne med de nye interfaces i retail.
Verdens førende producent af udstyr til udskænkning af fadøl, Micro Matic, har valgt Hesehus som ny strategisk e-handelspartner, der skal hjælpe med at indfri den globale leverandørs onlineambitioner.
Buy online - pick up in store. Kunderne er vilde med kombinationen af det fysiske og det digitale. De bevæger sig ubesværet gennem alle kanaler – online, social, offline – og kræver at kunne hoppe mellem dem uden problemer for præcist at kunne sammensætte den kunderejse, der passer bedst til dem.

Nyhedsbrev

Få serveret alt fra digitale tips og trends til heads-up på relevante seminarer og e-handelskonferencer direkte i din inbox