WUPTI

Case: Wupti Marketplace

Dansk Supermarked tager med Wupti Marketplace kampen op mod Amazon

Danmarks største markedsplads

Danmarks førende detailhandelsvirksomhed Dansk Supermarked købte i 2015 wupti.com og i 2017 kom lancering af Wupti Marketplace. Med lanceringen ændrede Dansk Supermarked vision for Wupti. De vil ikke blot være Danmarks største onlinespiller inden for salg af forbrugerelektronik og hårde hvidevarer -  de vil være Danmarks største onlinemarkedsplads.

Med lanceringen af Wupti Marketplace tager Dansk Supermarked kampen op mod de udenlandske webshops især den globale markedsplads Amazon. Dansk Supermarked har med Wupti Marketplace videreudviklet webshoppen wupti.com til en markedsplads, der gik live i juni 2017 og nu danner det danske modsvar til den stigende e-handelstrussel fra udlandet.

Med overgangen fra webshop til markedsplads har Wupti udvidet deres varesortiment signifikant og samtidig gjort det muligt for kunderne at købe produkter fra andre sælgere end Wupti selv. På den måde kan kunderne vælge mellem et hav af produkter og få dem til den bedst mulige pris blandt hundredevis af sælgere.

Michael Ejby, Head of E-commerce ved Dansk Supermarked Group

”I Dansk Supermarked Group har vi valgt at tage kampen op mod Amazon, og derfor er det vores ambition at gøre wupti.com til den mest attraktive platform for både webshops og forbrugere, da vi kun i fællesskab kan gøre en forskel i kampen mod de store udenlandske aktører”

Fra 30.000 til 275.000 varenumre

Over det sidste år, og med den nye vision, er Wuptis onlinesortiment steget betydeligt. Med et onlinesortiment på over 275.000 varenumre og op til 200.000 besøgende hver dag, er det vigtigt, at markedspladsen kan arbejde hurtigt og ubesværet uden at blive belastet. Derfor har fokus i høj grad været på hastighed, usability og navigation for at gøre Wupti Marketplace til kundernes foretrukne handelssted.

QuickSearch øger konverteringen på wupti.com

Elasticsearch & Quicksearch øger konverteringen med 13%

En af de funktioner, som har stor betydning for brugeroplevelsen på Wupti Marketplace, er søgemotoren Elasticsearch, der gør det muligt at loade 100.000 produkter på under ét sekund, hvilket gør, at sitet arbejder både hurtigt og ubesværet og dermed leverer den bedste kunderejse.

Samtidig har funktionen Quicksearch gjort søgefunktionen lettere og mere fleksibel, så der vises produkter, som passer til det indtastede i søgefeltet samtidig med, at forbrugeren er i gang med at udfylde feltet. Det gør det både hurtigt og brugervenligt for kunderne at finde produkter ved søgefunktionen uden at skulle taste hele navnet på produktet, før de bliver præsenteret for det.

Begge funktioner har medvirket til en øget konvertering på 13% blandt personer, der benytter søgefunktionen.

Michael Ejby, Head of E-commerce ved Dansk Supermarked Group

”Allerede nu er vi glade for de resultater, vi har opnået sammen med alle de gode sellers, vi har fået ombord. Siden lanceringen af markedspladsinitiativet har vi udvidet sortimentet fra 30.000 til 275.000 produkter, og vi ser frem til at byde endnu flere danske sellers velkommen og dermed fortsætte med at udvide kataloget af produkter til gavn for vores kunder”

Samler data fra over 100 forskellige sælgere

Wupti Marketplace byder som sagt på mere end 275.000 produkter, der bliver solgt af over 100 forskellige sælgere og Wupti selv.

Markedspladssælgerne kan tilføje deres priser og vilkår til allerede eksisterende produkter på Wupti Marketplace. Hvis sælgernes produkter ikke allerede eksisterer på markedspladsen, kan de selv uploade nye produkter og tilhørende specifikationer til markedspladsen. På den måde er alle sælgernes produkter tilgængelige på Wupti Marketplace på lige fod med Wuptis egne.

Integrationen af produktdata fra de mange sælgere og Wuptis eget produktsystem ind til markedspladsen gør det muligt for kunderne at finde præcis dét produkt, de er på udkig efter. Herefter kan kunderne se og sammenligne priserne fra de sælgere, der tilbyder produktet - hvad enten det er Wupti selv eller en anden sælger. På den måde er kunderne sikre på altid at få de bedst mulige vilkår på specifikke produkter.

Gå på opdagelse på Wupti Marketplace

Facetteret søgning

En af de funktioner, der i høj grad øger brugervenligheden for Wuptis kunder og dermed konverteringsraten og salget på Wupti Marketplace, er mulighederne for filtrering. På hver produktlisteside kan kunden specificere sin søgning ud fra filtre som fx ’produktgrupper’ og ’pris’ og ud fra mere specifikke parametre på den enkelte produktgruppe som fx ’smart TV’ eller ’skærmstørrelse’ (40, 45, 50).

Hver gang en kunde klikker på et filter, bliver produktvisningen på siden opdateret til kun at omfatte de produkter, der matcher de valgte filtre. Filtrene bliver ligeledes opdateret, så brugeren kun kan tilpasse sin søgning yderligere ud fra filtre, der giver resultater, hvis de aktiveres.

Facetteret søgning guider kunderne
Wupti benytter sig af både krydssalg og opsalg

Personalisering & krydssalg

Kunderne vil på Wupti Marketplace blive mødt af forslag til produkter, som er målrettet dem personligt via personaliseringsfunktioner. På den måde bliver kunderne altså præsenteret for produkter, der er relevante lige netop for dem. Dette kan være med til at spare kunderne for tid og forenkle deres kunderejse.

Wupti Marketplace benytter sig også af krydssalg for at afhjælpe kundernes bøvl ved at skulle søge efter tilbehør til et udvalgt produkt. For eksempel vil kunderne på produktsiden for et Samsung Smart TV blive gjort opmærksom på de relaterede produkter under overskriften ’Glem ikke tilbehøret’, som fx antennekabel, HDMI kabel og vægbeslag.

Casedetaljer

Lancering i juni 2017

Platform

Webshop, PIM, Mediebank, CMS og Design

Funktioner & features

Responsive design, Elasticsearch, Quicksearch, facetteret søgning, personalisering og krydssalg

Markedsplads

Over 100 sælgere og 275.000 varenumre på samme løsning

Lignende cases

Se flere B2C-webshops fra Hesehus

Kontakt os

Vil du vide mere?

Lars Hedal
Adm. direktør

hedal@hesehus.dk       40 25 50 83

Lars Hedal, adm. direktør hos Hesehus